Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 20-07-09 21:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 10-01-19 08:02 
Offline

Blev medlem: tis 09-04-07 09:22
Inlägg: 34
Ort: Hagfors, Värmland
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6449804.ab

_________________
Opel Astra 1.6 -93 konverterad med FlexiTune AutoX4.
Två gräsklippare, en elklippare och en konverterad Major.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 08:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Originaldebattartikel här http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/et ... 111731.svd

Men rapporten själv som bör finna s här http://www.ems.expertgrupp.se/Default.aspx?pageID=3 finns ännu inte



Citat:
Etanol större miljöbov än bensin

Publicerad: 19 januari 2010, 04.46

DRIVMEDEL Västvärldens satsningar på etanol leder till ökade utsläpp av växthusgaser, enligt en ny rapport från Expertgruppen för miljöstudier. Slopade etanolsubventioner skulle gagna miljön, ekonomin och världens fattiga, skriver rapportförfattaren Sören Wibe.

timulanser till en ökad etanolanvändning intar en framträdande plats i många länders arbete för att minska växthusgaserna. I Sverige är till exempel etanolen befriad från energiskatt och koldioxid- skatt, och vi har laborerat med miljöbilspremier, befrielse från trängselskatt, fri parkering och nedsatt fordonsskatt för etanolbilar. Bara i nedsatt skatt erhåller den svenska etanolkonsum- tionen en subvention i storleksordningen en och en halv mil- jard kronor per år. Syftet med subventionerna är lovvärda, men allt fler studier visar nu att resultatet blivit tvärtemot vad man förväntat sig. Etanolen ökar utsläppen av växthusgaser, åtminstone på rimligt lång sikt.

I en rapport till Expertgruppen för Miljöstudier som idag presenteras görs kalkylen att det svenska etanolprogrammet ökat utsläppen av koldioxid med ca 20 miljoner ton sedan millennie- skiftet jämfört med om motsvarande transport- arbete utförts med bensin.Denna kalkyl baseras på nyligen publicerade forskarrapporter.

Detta låter naturligtvis para- doxalt mot bakgrund av att etanolen är ett förnybart drivmedel som framställs av majs, sockerrör, fodervete och liknande. Men rapportens slutsatser bekräftas av en lång rad studier, både från centrala organisationer (FAO, OECD, Världsbanken, EU- kommissionens forskningsgrupp), och från enskilda forskargrupper.

En sammanställning av dessa studier ger en förfärande bild av etanolens effekter på världens ekonomi och miljö: Etanolprogrammen i västvärlden leder till ökade livsmedelspriser, lägre bränslepriser och ökade utsläpp av växthusgaser de närmaste 50–60 åren.

Förklaringen till de negativa miljöeffekterna är flera. Produktionen av etanolen ger större utsläpp än produktionen av bensin. Men den största effekten kommer från den ändrade markanvändningen.

Mycket förenklat kan man säga att när vi använder jordbruksmark för att odla etanolgrödor så minskar utbudet av livsmedel eller djurfoder på världsmark- naden. Detta höjer priserna, vilket i sin tur leder till uppodling av ny mark någon annanstans i världen. Denna nyodling frigör stora mängder kol.

När den amerikanske bonden sänder sitt majs till etanolfab- riken istället för att exportera den som djurfoder, så kompenserar hans afrikanske kollega detta genom att röja bort lite regnskog för att ge sin boskapshjord nya betesmarker. Ungefär så fungerar det, och det finns gott om konkreta studier som visar på dessa effekter. I en studie visades till exempel att om majspriset steg med 25 procent och sockerpriset med 10 procent så ledde detta till nyodlingar på cirka 100 miljoner hektar i världen. Ofta är effekten indirekt: när majs- odlingarna i USA ökade 2006 så ledde det direkt till en minskad produktion av sojabönor, då man omvandlade bönodlingar till majsodlingar. I sin tur ledde bristen på sojabönor till att man ökade produktionen av dessa på andra håll i världen.

Det finns ingen större skillnad mellan den svenska etanolproduktionen och den amerikanska. I Sverige produceras cirka 200 miljoner liter etanol huvudsakligen med spannmål odlad på 100000 hektar jordbruksmark. Dessutom importerar vi etanol, bland annat från Brasilien där den tillverkas av sockerrör. Denna etanol är miljömässigt bättre än till exempel etanol från majs och vete, men den är ingalunda koldioxidneutral. När man planterar sockerrör på grässtäpperna i södra Brasilien sker både direkta utsläpp av koldioxid (och dikväveoxid) och indirekta utsläpp. Studier visar att sockerrörsodlingar leder till förflyttningar av betesmark som slutar med avverkningar av Amazonas regnskogar.

Den sammantagna bilden visar att etanolen leder till ökade utsläpp (jämfört med bensin) åtminstone de närmaste 50–60 åren. Först därefter kan etanolsatsningarna möjligen leda till utsläppsminskningar. Dessutom leder etanolen till ökade livsmedelspriser, något som direkt drabbar världens fattiga.

Och slutligen visar samtliga samhällsekonomiska studier på stora förluster. EU:s expertgrupp konstaterade att EU:s etanolprogram (2007–2020) leder till samhällsekonomiska förluster i storleksordningen 400 miljarder kronor. Och detta även sedan man har tagit hänsyn till sådana poster som värdet av ökad sysselsättning och ökad energisäkerhet.

Regleringarna är inte sällan helt bisarra. Som EU-land har till exempel Sverige en tull på import av etanol från Brasilien samtidigt som vi med skatte- medel subventionerar den inhemska förbrukningen.

Utsläppsstatistiken är direkt vilseledande eftersom man (i enlighet med internationell praxis) bortser från utsläppen från etanol och andra biobränslen. Detta ledde bland annat till att man strax före Köpenhamnsmötet kunde tillkännage den glada nyheten att de svenska utsläppen från transportsektorn minskade. När etanolutsläppen inkluderas blir bilden den omvända: utsläppen ökar!

En nedläggning av Sveriges nu- varande satsningar på etanol skulle leda till ändrad markanvändning lite varstans i världen. Nyodlingarna skulle minska, mer kol skulle bindas i växtlighet och jordlager och livsmedelspriserna skulle falla. Detta skulle vara till gagn för miljö, ekonomi och – framförallt – för världens fattiga.

SÖREN WIBE

professor i skogsekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Umeå och författare till rapporten Etanolens koldioxideffekt som presenteras idag. Är även partiledare för Junilistan.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Sören Wibe och Junilistan
InläggPostat: tis 10-01-19 10:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1955
Ort: 08- och Småland
Det här var ju i och för sig ingen överraskning. Redan i valdebatten till EU-parlamentet visade Sören Wibe hur han tänkte där. Och det gick ju inte så bra för honom heller.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 11:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Det han skriver i debattartikeln är inte heller nytt, ett sammandrag av generaliseringar, halva sanninger och rena osanningar som vi fått läsa de senaste åren.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 11:18 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
I slutet av rapporten tar han upp möjligheten av etanolproduktion av avfall. Även detta sågar han genom att hänvisa till diverse indirekta effekter. Om jag förstår det hela rätt blir konsekvensen att man ska återinföra oljepannor för uppvärming och avskaffa pellets och alla form av bioenergi. :roll:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 12:33 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Han förespråkar väl kärnkraft som lösningen på alla problem...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 12:58 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Anders K skrev:
I slutet av rapporten tar han upp möjligheten av etanolproduktion av avfall. Även detta sågar han genom att hänvisa till diverse indirekta effekter. Om jag förstår det hela rätt blir konsekvensen att man ska återinföra oljepannor för uppvärming och avskaffa pellets och alla form av bioenergi. :roll:


Ja precis.

Rapporten finns här http://www.ems.expertgrupp.se/Uploads/D ... webben.pdf

Enligt förordet i rapporten svarar författaren själv för innehåll, analys och de slutsatser som presenteras i rapporten....

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 16:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Så "kul" att oavsett vad man gör, dvs kör fossilt eller icke-fossilt så skiter det sig... Återstår att börja gå dit man vill ta sig...!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 16:41 
Offline

Blev medlem: lör 07-03-10 10:39
Inlägg: 108
Baggis skrev:
Så "kul" att oavsett vad man gör, dvs kör fossilt eller icke-fossilt så skiter det sig... Återstår att börja gå dit man vill ta sig...!

Tänk på att den maten du förbrukar när du går gör att livsmedelspriserna stiger. Därmed har din promenad indirekt bidragit till världssvälten. Dessutom blir ju bensinpriset lägre pga att du inte förbrukar bensin, vilket indirekt ger ökad försäljning av bensin. För att bara nämna några otäcka indirekta effekter av din promenad!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 16:48 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:45
Inlägg: 1412
Ort: Kalix, Norrbotten
Anders K skrev:
Baggis skrev:
Så "kul" att oavsett vad man gör, dvs kör fossilt eller icke-fossilt så skiter det sig... Återstår att börja gå dit man vill ta sig...!

Tänk på att den maten du förbrukar när du går gör att livsmedelspriserna stiger. Därmed har din promenad indirekt bidragit till världssvälten. Dessutom blir ju bensinpriset lägre pga att du inte förbrukar bensin, vilket indirekt ger ökad försäljning av bensin. För att bara nämna några otäcka indirekta effekter av din promenad!

M.a.o är det bara att ta sig av daga!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 17:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7132
Ort: Älvsjö
Skönt att denna professor i skogsekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet inte ser något samband mellan bensin/oljepriserna och matpriserna.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 19:49 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-05 07:04
Inlägg: 115
Ort: Vessigebro i Halland
Skrämmande är det dock att Rapport på svt tar in detta som en nyhet.... :evil: :evil: :evil:
http://svt.se/2.22620/1.1852510/expertg ... _utslappen
Vem på Rapport är det som lobbar mot etanolen. Dom blev väl fällda för osaklighet för några år sedan. // Micke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 22:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1205
Ort: Nyköping
aryan skrev:
Skönt att denna professor i skogsekonomi vid Sveriges Lantbruksuniversitet inte ser något samband mellan bensin/oljepriserna och matpriserna.

/Aryan

Jodå,
Citat:
Det råder således stor enighet om att biobränslen var en
huvudfaktor bakom de stegrade priserna, men det finns även andra
förklaringar. T.ex. i en nyligen publicerad rapport från Jordbruksdepartementet
(Trostle, 2008) pekas på den fallande dollarn, ökade
energipriser osv.

Han har också denna Brasklapp,
Citat:
Vill man sammanfatta de översiktsstudier som gjorts kan man säga
att det för det första råder stor enighet om att etanolsatsningarna varit
en betydelsefull faktor bakom stegringen på olika livsmedels- och
foderråvaror som t.ex. majs, vete och sojabönor. Rent kvantitativt
landar de flesta studier i slutsatsen att etanolen stod för 20-40% av
prisstegringarna under perioden 2000-2008. Det bör dock tilläggas att
detta resultat bygger på data fram till 2008 och alltså inte tar hänsyn
till det kraftiga prisfall (på t.ex. spannmål) som inträffat från hösten
detta år
.

Från sidan 81 i rapporten.
Jag har läst rapporten och anser den läsvärd och tankeväckande. Dock har han inga svar på vad som skall ersätta oljan i framtiden.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Plankat ?
InläggPostat: tis 10-01-19 23:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-12-09 09:10
Inlägg: 130
Kanske WIBE har läst det här:
http://www.transportenvironment.org/New ... than-good/

Men jag undrar vad regeringen har för intresse av att få ut WIBEs rapport ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-01-19 23:51 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 181
Ort: Dalarna
Det är konstigt at Sören Wibes studie slutar i år 2008. Efter detta föll båda oliepriset OCH matpriset kraftigt trots en fortsatt ökning av etanolproduktionen. Tveklöst finns en viss relation mellan etanolproduktion och matpris men den avgörande faktor är energipriset (läs oliepriset). För var kalorie mat som produceras är använd 7 kalorier fossilt bränsle. Där är dock också enighet om att världens etanolproduktion medförte att oliepriset när det var på sin höjd var 15% lägre än om det inte hade varit någon etanolproduktion.
Läs t.ex. denna artikel: http://www.analyst-network.com/article.php?art_id=2665

Jag vill därför komma med påståendet att världens etanolproduktion medförde att matpriset i 2008 blev lägre än vad vi annars ville ha sett!

mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011