Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-07-22 00:04

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitsubishi galant etanol
InläggPostat: fre 18-04-06 08:06 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
Tjeeena gubbar o tjejer!

Funderar på etanolkonvertera min Mitsubishi galant 2001..
Men frågan är tjänar man på det fortfarande och det jag hörde är att man bara behöver byta spridare men hur vet man vilka man ska ha?

Tacksam för alla svar :D


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 08:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Vad är det för spis ?

Annars blandtankning med 20-30% E85 resten bensin

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 09:55 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
biltema 10w30 skrev:
Vad är det för spis ?

Annars blandtankning med 20-30% E85 resten bensin

:)


Haha nej motorn är en 2,4L gds med motorkod 4g64 sugmotor och det är en automat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 10:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Motorn kan vara svår att konvertera men troligen måste man modifiera signalen från högtrycksgivaren
om den inte innehåller någon elektronik kan kan sätta ett motstånd i serie med dess spänningsmatning annars i serie med dess utgång

har sökt efter manual men kostar 8,99 $ att ladda hem :evil:

bra att svaret även innehöll spis-kod :D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 14:55 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
biltema 10w30 skrev:
Motorn kan vara svår att konvertera men troligen måste man modifiera signalen från högtrycksgivaren
om den inte innehåller någon elektronik kan kan sätta ett motstånd i serie med dess spänningsmatning annars i serie med dess utgång

har sökt efter manual men kostar 8,99 $ att ladda hem :evil:

bra att svaret även innehöll spis-kod :D


Kan man inte bara byta till större spridare?

Vad för manual letar du efter ? Hayness?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 19:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Byta spridare inget vidare då utbudet troligen är mycket begränsat

på motorn ska en sådan givare finnas:
https://www.ebay.com/itm/291803970908

läs mer hur man gör på VW Tfsi/Fsi motor;
viewtopic.php?f=10&t=7310

enklare än att klabba med spridarbyte

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-06 21:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4554
Ort: Sundsvall
Om bilen stödjer standardiserad OBD (det är lite tveksamt på Mitsubishi före 2002 och högst varierande från modell till modell), så skulle du kunna koppla in en OBD-kabel och medelst dator eller mobilapp hålla koll på lambdaregleringsparametrarna (framför allt long term fuel trim, LTFT), sedan blandtanka med gradvis mer och mer E85 och se när LTFT börjar slå i botten eller den sätter felkod för mager blandning eller liknande. Samma metod är också användbar för att prova ut en spänningsdelare till bränsletryckgivaren om du vill köra på 100 % E85. Börja då med att hålla koll på LTFT under några dagars körning på bensin i okonverterat tillstånd, gå sedan över till E85 och justera spänningsdelaren så att LTFT uppför sig på samma sätt som tidigare på bensin.

När det gäller Mitsubishiverkstadshandböcker (alltså originalhandböcker, inte Haynes), så brukar de vara ganska väl spridda på lagom ökända fildelningssajter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 06:51 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
Men jag kan inget om sånt, ska kolla om det är obd2 på bilen.

Men finns det någon som bygger såna kretsar och visar hur man kopplar in för en dummy? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 10:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Någon kan ju börja med att leta upp passande hon och hankontakt om det finns :
https://www.automotive-connectors.com/

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 10:46 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
Tog lite bilder, är detta obd?

Länk till bild: https://www.imageupload.co.uk/image/EyON

Jo men köpa kan jag göra men kan inte något om sådant, finns det ingen här som gör såna för en peng? :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 11:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Här är en läsare som även har livedata:
https://www.kds-online.com/Shop6a/catal ... bldl9voteu

annars ett alternativ så länge Postmord inte lägger på sina avgifter dock ej livedata:
https://www.ebay.com/itm/172885104750

ELM327:
https://www.ebay.com/itm/263522999018 programvaran finns här: https://sourceforge.net/projects/scanto ... t/download
var beredd att postmord lägger på sina avgifter


:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 12:16 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
Okej!

Nae funderar på byta spridare mycket enklare och tar ju inte så långt tid och då jag vill köra på 100% på E85.

Hittade denna länk: https://www.thegalantcenter.org/showthr ... ector-size

Frågan hur mycket större spridare man behöver emot orginal?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 17:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 113
Ort: Halmstad
Är det en direktinsprutad GDI så är det nog mycket begränsat med beg. spridare, det var ju bara Mitsubishi som hade det (och Volvo, men det var ju en Mitsubishi motor). Annars kör jag min Volvo 745 med 16V motor på 100% E85. Då har jag bytt till c:a 60% större spridare och en justerbar bränsletrycksregulator. Motorn går bra men jag är inte 100% nöjd, lite hög bränsleförbrukning och får felkod på fet/mager blandning.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 17:42 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
Okej men 60% större spridare är väl mycket?

Tror man ska köra med 30-35% större spridare om jag läst rätt.

Men 30-35% större spridare finns från andra modeller men får inte fram någon info på dom, har läst en del som bytt toppar på 4g64 för att få mer hk och bytt en del annat och bytt rakt av till 30% större spridare men dom skriver inte vilken modell dom tar ifrån bara att det är bolt on.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 17:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 570
Ort: Lyckeby Blekinge
Hur mycket större spridare som behövs beror på vad LongTermFuelTrim-banken ligger, vilket utläses genom diagnostikuttaget, och olika inblandningar Av E85

Ett aber med spridarbyte är att den då bara kanske kan köras på E85 , medans det jag föreslår är enklare då man adderar en brytare med omkoppling för Bensin - E85

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011