Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 18-04-27 01:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: lör 18-04-07 18:15 
Offline

Blev medlem: fre 18-04-06 08:00
Inlägg: 8
jo men jag kan inte bygga sånt haha.

av rent intresse vad kommer hända om man kör som den är på 100% E85?

blandtankar nu och kör ca 60-65% e85 utan jag lägger märke till något och inga felkoder.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 20:04 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 549
Ort: Lyckeby Blekinge
Det du behöver är att ta ett EKG på motorn för att komma vidare

:D

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 20:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4511
Ort: Sundsvall
Eizo skrev:
Tog lite bilder, är detta obd?

Länk till bild: https://www.imageupload.co.uk/image/EyON

Jo men köpa kan jag göra men kan inte något om sådant, finns det ingen här som gör såna för en peng? :D


Ja, det är den vanliga OBD-kontakten, den sitter på alla Mitsubishi från 1996 och framåt. Men dataformat, protokoll och sånt följer inte nödvändigtvis standarden förrän från 2002 då det blev lagkrav på detta inom EU.
Jag höll nyligen på med en Mitsubishi Carisma från sent 90-tal (ej GDI), den gick inte att läsa av med en normal OBD-läsare. Lånade en läsare som ska ha stöd för de ostandardiserade Mitsubishi, en Autel Maxidiag MD801. Den klarade utan vidare av att läsa felkoder mm för ABS och Airbag-systemen, men för motorstyrningen gick det inte. Inte förrän jag valde att läsa av bilen som en Mitsubishi för Asienmarknaden, då fungerade det plötsligt! Just den där MD801 ville eller kunde inte presentera något annat än felkoder och någon slags system-ID för motorstyrningen, jag vet inte om bilen egentligen kan leverera även LTFT och liknande mätvärden men att Autel har tänkt sig att man ska köpa en dyrare läsare för att få med de funktionerna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-04-07 20:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 549
Ort: Lyckeby Blekinge
Därför kan det vara värt att låna en OBD2-läsare för att testa om så är fallet, innan man köper tex. en Diamex DX-65

en billig ELM327:a från kina hade varit idealet att börja med, men risken är att moms och adminavgift lägg på :evil:

låter som syndromet med en VW Golf från år 2000 den var inte OBD2 trots kontakten

:wink:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-04-11 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5994
Ort: Hindås
En GDI går inte att konvertera. Det blir förbränningstekniska problem. Tyvärr.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-04-12 07:32 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 549
Ort: Lyckeby Blekinge
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-13 07:35 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1085
Ort: Närke
biltema 10w30 skrev:
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

Bränsletrycket? Bränslet direkt-insprutas i cylindern precis som på diesel.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-13 08:02 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 91
Ort: Halmstad
biltema 10w30 skrev:
Min direktinsprutade golf gick bra att konvertera

vad gör att en GDI inte kan konverteras ?

:?:

Du verkar ha bra koll på detta, men för övriga som inte kanske har det. GDI och FSI (Ford har en annan beteckning) är en typ av bensinmotorer som har direktinsprutning av bränslet (ungefär som en dieselmotor) istället för (som alla andra) att spruta in bränslet mot (insugs)ventilerna så det sugs in när ventilerna öppnas. Dessa motorer försvann efter några år då man kom på att dessa motorer fick en stor del av dieselmotorn nackdelar (partiklar och höga NOx värden). Dock fanns beteckningen FSI kvar hos VW men dessa är "vanliga" insprutningsmotorer. Dock har jag lite dålig koll på dom senaste årens motorutveckling så det finns kanske direktinsprutning idag också, men den motor vi pratar om här har denna typ av direktinsprutning som försvann efter några år.
Sedan några år finns det direktinsprutning på 2-takt utombordare och det fungerar utmärkt, men det är ju en helt annan motortyp.

Edit, såg nu när jag kollade tillbaka att det är en GDs som det handlar om.... GDi heter den direktinsprutade motorn, vet ej om GDs också är sådan.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 18-04-13 08:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 549
Ort: Lyckeby Blekinge
Genom att göra det jag föreslår så höjer man bränsletrycket så motorn får tillräckligt med soppa utan att LTFT slår i taket, systemet sköter resten som det ska med vad det innebär mager blandning etc. spriten har av nartuliga orsaker mycket låg svavelhalt, vilket i sig är positivt för en direktbensinare

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011