Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-05-20 11:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byta spridare - resistans
InläggPostat: lör 18-05-05 07:38 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 5
Hej
Jag tänker byta till större spridare för att kunna köra på enbart E85. Har i alla år blandtankat men vill gärna slippa det och bara tanka e85.

Jag har kommit över högohmiga spridare med lämpligt flöde. När jag lusläste om spridarna ser jag att de jag ska montera har resistensen 12 ohm. Originalspridarna har 15 ohm. Detta ger att det blir högre strömstyrka och effekt i spridarkretsen vilket kan innebära att någon komponent i boxen skadas

Kommer detta att göra att bränsleboxen går sönder?

Mvh, Bengt


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 07:41 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 5
Glömde skriva att motorn är en b230f med LH 2.4. De "nya" spridarna kommer från någon 5 cylindrig Volvo turbomotor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 11:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 560
Ort: Lyckeby Blekinge
Allt över 10 ohm räknas som högohmiga

:)

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 18-05-05 13:01 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 5
Ok. Då kan jag byta till 12ohm spridarna, tanka E85 o tuta köra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 18-05-06 07:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4529
Ort: Sundsvall
Ja, det bör gå bra. Drivsteget som sitter i LH 2.4 används ju också ihop med lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på B230FT, och då belastas det med ungefär 2,5 + 6 = 8,5 ohm per spridare. Exakt samma drivsteg används också ihop med 12 eller 15 ohm-spridare på 6-cylindriga motorer i andra bilmodeller och märken.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 18-05-08 20:50 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 5
Tack för svar! Anledningen till att jag vill vara försiktig är att jag har boxen med rosa-lila etikett
( 0 280 000 561) och den är känd för att inte vara lika hållbar som den med vit etikett (med samma nummer). Vill inte gärna bli ståendes längs vägen.
Jag mätte just spridarna som jag tänkt montera och de har alla enligt mitt instrument 12,5 ohm. Alltså bra mycket bättre än de 8,5 ohm som det blir på turbobilarna. Borde kanske skaffa en reservbox innan jag provar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-05-09 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4529
Ort: Sundsvall
Annars är det lätt gjort att byta transistorn som driver spridarna om den skulle gå sönder. Oftast har den en konstig beteckning, men det är egentligen en BDX53C.

Det som verkligen är känsligt på de äldsta LH 2.4 -styrdonen (inte bara 0 280 000 561 på Volvo utan även många styrdon som användes på Saab omkring 1987-88) är inte spridardrivsteget utan utgångarna som styr huvudrelä och pumprelä. De går obönhörligen sönder om man ersätter originalreläerna med något suspekt med mer lågohmig spole, eller för den delen ställer till med någon kortslutning vid felsökning. Risken är stor på Volvo 240 och Saab, där reläerna ser ut som standardreläer och sitter i vanliga reläsocklar. På Volvo 740 är risken mindre att man råkar koppla in något olämpligt istället för dubbelrelät. Eftersom reläutgångarna ingår i en hybridkrets så är de inte så lätta att reparera heller. Man kan dock, om man verkligen vill, ersätta den delen av hybridkretsen med en bit veroboard och samma slags reläutgång som i LH 2.2 uppbyggd med diskreta komponenter.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-05-10 21:20 
Offline

Blev medlem: sön 18-04-15 15:05
Inlägg: 5
Tack Torbjörn! Nu har jag lärt mig något nytt.

Beträffande bränslereläet köper jag alltid originalrelä. Visserligen dyrare men håller länge så man behöver inte köpa så ofta.

Ok, då är spridarkretsen inte den känsliga delen i boxen. Då ska jag byta spridarna nästa vecka när jag kommer hem till bilen. Ska berätta hur det går.

Mvh, Bengt


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011