Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 18-06-24 04:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 18-06-06 15:02 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 58
Har kommit underfund med att flexitunes automatiska choke inte räcker i närheten till för att det ska gå att starta vid kallare väderleken så ska sätta motstånd mellan tempgivaren.

Men ska man bara ta ett 4.7 NTC motstånd och sätta dit? Är det inte bättre att ha en 20Kohms potentiometer som man kan ställa in inifrån kupén hur mycket man vill att den ska choka?

Sen sätta detta via en vanlig knapp så man kan åka någon minut innan man byter över vanligt driftläge.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 16:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 18-06-01 15:07
Inlägg: 4
vad är det för bil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 16:57 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 58
habmar skrev:
vad är det för bil?



Volvo 940 med FB motor.

En annan sak jag reflekterat över är om man behöver ha en tryckknapp egentligen om man har en potentiometer (borde ju bara vara att vrida den till noll när man är nöjd med kallstarterna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 17:23 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1864
Ort: 08- och Småland
Betänk att det är lätt att sura ner motorn om det blir för mycket.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 18:24 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 58
nyfiken skrev:
Betänk att det är lätt att sura ner motorn om det blir för mycket.



Är 20 kohm för mycket alltså? Tänkte mest att det borde vara bättre än ett NTC motstånd för då kan den ju alltid få tillräckligt med bränsle iaf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 20:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1864
Ort: 08- och Småland
Ett NTC-motstånd ändrar ohmvärdet med temperaturen. Kan det bli enklare om man vill ha automatik som sköter sig själv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 18-06-06 21:06 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 58
nyfiken skrev:
Ett NTC-motstånd ändrar ohmvärdet med temperaturen. Kan det bli enklare om man vill ha automatik som sköter sig själv?



Det jag tänkte var mest om det verkligen följer så pass bra att det aldrig kommer behövas mer choke än de 4.7 NTC Kohmen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-07 09:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Det finns flera som har fått det att fungera fullt tillräckligt bra med den NTC-motståndslösningen. Men det beror ju också på hur mycket kallstartanrikning bilens styrsystem tar till vid olika förhållanden. Och NTC-motståndet bör monteras så det känner av motorns temperatur och inte kyls av fartvinden eller luftdrag från kylfläkten.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 18-06-07 10:13 
Offline

Blev medlem: ons 18-04-18 18:23
Inlägg: 58
torbjorn skrev:
Det finns flera som har fått det att fungera fullt tillräckligt bra med den NTC-motståndslösningen. Men det beror ju också på hur mycket kallstartanrikning bilens styrsystem tar till vid olika förhållanden. Och NTC-motståndet bör monteras så det känner av motorns temperatur och inte kyls av fartvinden eller luftdrag från kylfläkten.



Ja det är ju också lite trixigt vart man ska placera det. Därför det är lite svårt att bestämma om man ska köra på 4.7 kohm NTC eller bara ett potentiometer på 20kohm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 18-06-11 10:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4546
Ort: Sundsvall
Det kan väl vara lämpligt att sätta fast PTC-motståndet i en ringkabelsko, som i sin tur sätts under någon befintlig skruv eller mutter på vänster sida av toppen. T ex en av insugningsrörets fästmuttrar. Placera det så det kommer "i lä" av t ex insugningsröret.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011