Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 18-12-15 01:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: konvertera veteranbil
InläggPostat: sön 18-08-05 20:31 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
just det, en 5 liters V8a..
med en edelbrock 8867 förgasare,
har någon här erfarenhet?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: mån 18-08-06 04:29 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
Jag har ingen erfarenhet, men tipsar om en webbsida där det finns lite samlat: http://www.creativefuelinjection.se/cfi-main.html
Någonstans, kanske den aktuella sidan (?) har jag även läst att färdiga förgasare för E85 finns att köpa i USA.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tis 18-08-07 06:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Är det en "normal" fallförgasare med fasta munstycken? I så fall gäller väl den vanliga metoden, att öka arean på huvudmunstycket och tomgångsmunstycket med ca 30-35 % (dvs öka diametern 10-15 %). Om det är en tvåstegsförgasare så brukar det räcka med att ge sig på första steget. Se till att det finns luftförvärmning, om den styrs av ett manuellt spjäll så bör det få stå i "vinterläge" året om.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tor 18-08-09 11:11 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
de är rätt komplicerade med en doseringsnål/fjäder/munstycke e.t.c.
och blandningsrör kors och tvärs...
har inte satt mig in ordentligt, hittar inte manualen carb-owners-manual.pdf på deras hemsida nu, blir bara "Whoops, our bad...!"
f-n har de tagit bort den för?
laddade inte ner den... :evil:



edit:
hittade den på annat ställe...
ska ta loss och mäta munstycken...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tor 18-08-09 20:14 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
En nyfiken fråga, vad är det för bil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: fre 18-08-10 18:27 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
Ford mustang -65


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: fre 18-08-10 21:05 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1894
Ort: 08- och Småland
"Häftigt!" Så häftigt att man önskar dig all lycka och framgång i konverteringen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: sön 18-08-12 10:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
tack för det :)
"säsongen" är snart slut så det kan nog bli till nästa sommar,
har en massa annat som måste fixas, fjädring, inredning e.t.c.
hade inte tänkt på men E85 men råkade nämna det för ett motorproffs, som då sade...
-E85? då måste man ha rostfria ventiler, härdade säten, och byta allt som är i kontakt med bränslet, för det är aggressivt så ini h-e..
svarade inte på det, det känndes hopplöst, men då föddes tanken, :evil:
att bara byta till större munstycken...
och efter en viss "veteranbilsvecka" då "vi" sammanlagt släppte ut typ 500 - 1000 ton koldixid som bidrag till atmosfären...
skulle det kännas liiiiite bättre om inte JAG hör till bidragsgivarna.

och då bilen har knackningstensenser blir det ju inte sämre med E85.

det finns en funktion på fords smallblock motorer..
under förgasaren sitter en platta som värms av avgaserna via kanaler från cylinder 2 och 5,
det vore suveränt att förse den plattan med en värmespiral, det som behövs är två elanslutningar genom insuget
på var sida om förgasaren...
och en timer som kör igång den innan start....
men först få den att gå öht med större munstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: mån 18-08-13 13:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Alla påståenden om att E85 skulle vara aggressivt mot metaller i motorn är lätta att bemöta.
Antingen rör det sig om förväxlingar mellan E85 och M85 (metanol/bensin-blandning, som provades i USA i början av 90-talet innan man fastnade för E85 istället).
Eller också rör det sig om rykten som har spridit sig från japanernas mindre lyckade försök att driva flygmotorer på etanol i slutet av andra världskriget, de fick problem med förorenad och aggressiv metanol dels för att metallbristen gjorde att man var tvungen att använda olämpliga material i produktionsanläggningarna och dels för att brist på lämpliga tankfartyg, slarv och okunskap gjorde att etanolen ofta var förorenad av saltvatten innan den nådde fram till flygbaserna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: mån 18-08-13 13:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Värmeplattan under förgasaren borde kunna ersättas av ett PTC-värmeelement (den s k igelkotten som t ex sitter på de flesta VAG-bilar med förgasare eller centralinsprutning från 80-talet samt de sista årsmodellerna av Ford Sierra 2.0 med förgasare). Det räcker gott med en manuell strömbrytare för att slå till värmen 30 s före start, precis som förglödning av en dieselmotor. Eftersom det är ett PTC-värmeelement så reglerar det ner effekten automatiskt när det blir tillräckligt varmt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tor 18-08-16 09:18 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
ja de är lätta att bemöta men jag misstänkte att det var "försäljningsrgument" för att ragga jobb, byta ventiler/säten e.t.c. åt ovetande kunder,
var inte säker på vad han e.g. visste. ville inte bli ovän med en proffsmotorslipare så jag undvek diskussionen...
kommer däremot att upplysa honom senare att jag kört typ 500 mil på ren E85 med en o-modifierad fordmotor, den dag jag har det...

har länge ifrågasatt värmeplattan på dessa motorer, den värmer ju insugsluften hela tiden typ, även sommartid, på en motor som ofta har knackningsproblem...
det är bilar som inte körs vintertid, funderar på att helt plugga kanalerna...
men för E85 kan man ju enkelt förvärma elektriskt som du beskriver, enklast vore bara att aktivera den via tändningen, som på moderna dieslar.

ang, munstycken på förgasaren....
den har ju dosering mha en nål i ett munstycke liknande en stromberg...
och att bara öka munstycket kommer att ge felaktig dosering i endera hållet, om man inte ökar nåldiametern överst?
tänker jag rätt?

edit:
ja just det,
man kanske klarar sig med att bara ändra på nålen?
det beror på hur stort munstycket är i förhållande till nålens diameter...
det kan kanske gå att tillverka en smalare nål som ger precis en 25% ökning av arean, vid varje läge vertikalt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: tor 18-08-16 20:36 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
jag har nu:
huvudmunstycke 0.095" = 2.41mm
nål cruise = 0.067" = 1.71mm
nål power = 0.034" = 0.88mm

det ger areor:
power = 3.96^2mm
cruise = 2.27^2mm

för E85 ska det vara(*1.4)
cruise = 5.55
power = 3.186

då krävs munstycke 2.844 = 0.112
nål cruise = 2.00 = 0.079"
nål cruise = 1.0 = 0.04"

då blir areorna:
cruise 3.19
power 5.54

har jag räknat rätt?
munstycke finns 0.113...
men nål 0.08 och 0.04( 2 och 1mm)
verkar svårt men det går nog bra att svarva till av en 2 mm mässingpinne.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: fre 18-08-17 06:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4631
Ort: Sundsvall
Syftet med den där värmeplattan är egentligen inte att förvärma utan att fungera som en "hot spot", dvs att bränsledroppar som inte förångas utan droppar rakt ner från förgasaren, ska förångas när de träffar den. En sådan anordning finns på så gott som alla bilmotorer med förgasare. Bortsett från radmotorer med insugs- och avgasportar på samma sida om motorn (t ex Volvo B18 och B20), där det är lätt att värma den med avgaser genom att gjuta insugnings- och avgasgrenrör i ett stycke, så är den oftast förvärmd med kylvatten om det inte rör sig om så moderna konstruktioner än att det finns elektrisk förvärmning.
Avgasvärmning med långa och trånga kanaler eller rör (som på t ex luftkylda VW och Citroën) brukar sällan fungera mer än något år sedan bilen var ny, den sotar igen snabbt och det är sällan den blir rensad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: fre 18-08-17 12:23 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
oförgasade bränsledroppar är ju ett större problem vintertid än sommar tid där var och varannan cruisande jänkare stannar p.g.a. ånglås i förgasaren...
frågan är hur mycket det skulle märkas om man pluggade kanalerna?
värt att testa, speciellt då man ställer förtändningen efter graden av knack i motorn, så borde det problemet minska,
så att man kan ha högre förtändning och få bättre bränsleekonomi/prestanda.
och man har ju inte koll på HUR varmt det blir..
det är 2an och 5ans cylinder som växelvis trycker ut avgaser genom kanalen mot varandra in under förgasaren och det är ju tokheta avgaser..inte lätt för en förgasare att hålla huvudet kallt
under de förutsättningarna.

på att göra listan finns insprutning, men ganska långt ner, även det DIY.
men då kan man definitivt plugga avgaskanalerna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: konvertera veteranbil
InläggPostat: lör 18-08-25 14:13 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 438
Ort: Norrland
en första test på ren E85 med nålen ovan.
det startar lätt och går bra på tomgång och måttlig gas...
men snabba pedaltryck så stångar den till och ibland baktändning i förgasaren.
vid körning tappar den flera cylindrar..
gissar på för fet blandning.
har provat ställa upp hävstången på accspumpen men det blir bara värre.
så troligen är lilla arean på nålen för liten, backade till BF95 bara för att kolla att den går bra då så att det inte är nåt annat fel...
men då går den som ett skott...
så nya nålar med kanske 1.2mm på spetsen.

då ändras powerarean 5.37 till 5.0 alltså c.a 6%


skam den som ger sig.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011