Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-15 08:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förvärmning av bränsle
InläggPostat: tis 08-02-05 17:41 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
Jag har läst i andra trådar om att förvärmd etanol skulle resultera i lägre bränsleförbrukning. Gäller det även vanlig bensin?

Anledningen till att jag frågar är att jag har alltid förundrats över varför min bil drar 10-15% mindre bränsle under mina semesterresor i Sydeuropa under sommartid än vad den annars gör här hemma. Kan en del av förklaringen vara varmare bränsle?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-05 18:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Detkan hända att det gör lite, men bensin förångas lättare så troligen är man över gränsen även på vintern.
En del hävdar ju att bilen drar mindre om man har en fungerande luftförvärmning på den, ngt jag inte sett så mkt av.
En teoretisk möjlighet iaf är att man genom att fylla motorn med varm luft får gasa mer (mindre syre i luften), pga slöare motor, vilket i sin tur leder till mindrepumpförluster på dellast hos en Otto-motor.
Men en anna aspekt på för mkt luftförvärmning är att motorn sommartid kan komma att spika, vilket en del styrsystem (de modernare, men utan kacksensor) kompenserar för genom att sänka tändningen (preventivt) eller ännu värre, gå i limp-home med felkoder etc..
Det kostar soppa..
Genom att värma soppan får man inga av dessa nackdelar.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-05 23:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har märkt tydligt ökad förbrukning när det är riktigt kallt på alla bilar med insprutning utan luftförvärmning som jag har haft med att göra. Så det lönar sig definitivt, även om man eldar fossilbränsle.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 17:40 
Offline

Blev medlem: sön 07-05-27 16:31
Inlägg: 39
Ort: Helsingborg
torbjorn skrev:
Jag har märkt tydligt ökad förbrukning när det är riktigt kallt på alla bilar med insprutning utan luftförvärmning som jag har haft med att göra. Så det lönar sig definitivt, även om man eldar fossilbränsle.


En viss ökning av bränsleförbrukning på vintern har jag också märkt, men det tror jag snarare beror på vinterdäck, mer blåst och längre tid att värma upp motorn. På semestrarna är dock förbrukningsminskningen så dramatisk att jag inte riktigt kan förklara det. Mina teorier hittills har kretsat kring slätare vägbanor, högre energivärde i bensinen och iom. andra trådar varmare bränsle. Fast det sistnämnda kan jag nog avskriva med hänvisning till karlmb:s svar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-06 18:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1245
Ort: Nyköping
Jag tror på dessa saker som förklaring till den lägre förbrukningen på varma sommardagar.

Lägre luftmotstånd eftersom det är proportionellt mot luftens densitet som kan vara mer än 10% lägre då än på vintern.

Lägre pumpförluster eftersom gasspjället måste öppnas mera för att få in samma vikt av den varmare luften.

Sommardäckens ibland lägre rullmotstånd.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-07 00:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Större diameter på vinterdäcken (ibland). Ger en skenbart kortare körd sträcka på vintern.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-07 18:52 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:46
Inlägg: 14
Ort: Finspång
Ni som kör med förvärmning, har ni dead-end på den uppvärmda etanolen och återcirkulation på den ouppvärmda?

_________________
Kör 100% E85 BTR konverterad Volvo 850.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-02-08 10:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
jackass2 skrev:
Ni som kör med förvärmning, har ni dead-end på den uppvärmda etanolen och återcirkulation på den ouppvärmda?


Absolut, annars blir det varmt i tanken och går alldeles för mkt energi.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011