Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 13:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Volvos 5-cylindriga motor har en fuel-rail i aluminium (eller kanske någon annan lättmetall som magnesium). En sådan är ju inga problem att värma utifrån. Dels för att materialet tål uppvärmning, dels för att den är bra på att sprida värmen över hela railen, aluminium har ju sedan urminnes tider använts till kylelement inom elektronik för sina goda termiska egenskaper.

På min bil däremot är fuel-railen i plast. Hur värmer man den utan att riskera sprickor i den på grund av värmeutvidgningsstress? Och fördelar värmen jämnt över hela railen...

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-07-10 22:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En annan möjlighet är ju om man kan få tag på sån här motståndsledning (ser ut som t ex en 0,75 mm² RKUB men har ledare av någon slags motståndstråd) som används t ex som förkopplingsmotstånd för halvljusautomatiken på vissa Ford och VAG-bilar, för spridare på GM-bilar med centralinsprutning, och inte minst för tändspolen på många 70- och tidiga 80-talsbilar med brytarstyrt tändsystem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Induktiv spridarvärmning
InläggPostat: mån 09-07-20 21:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
För att nu återgå till trådens ämne "Spridarvärmning" hittade jag denna patentbeskrivning av induktivt upphettade spridare där nyttan av induktiv upphettning beskrivs. http://www.freshpatents.com/Inductive-h ... 221761.php
Jag har nyligen funderat på nyttan av att värma fuelrail för att förbättra kallstartegenskaperna. Om spridarna inte värms samtidigt kommer de att fungera som effektiva kylare av det mödosamt uppvärmda bränslet från fuelrailen. Det enda vettiga är alltså att inrikta sig på uppvärmda spridare vilket tydligen fler kommit på. Principen med induktiv upphettning är ju smart eftersom inga elgenomföringar behövs in till det trycksatta bränslet.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 21:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Efter lite mer sökning hittade jag detta intressanta dokument.
http://delphi.com/pdf/techpapers/2009-01-0615.pdf

Med följande citat:

Citat:
HEATED FUEL RAIL
This concept heated the entire fuel rail with an internal
heater. A number of significant drawbacks precluded
further development:
• Significant electrical energy is required to heat
the entire quantity of fuel in a short amount of
time
• Pre-crank warm-up times are approximately 60
seconds at -5°C
• Large radiant heat loss area
• Heated fuel rises to the top of the rail
• First injections consist of ambient temperature
fuel
• Requires pre-crank PCM turn-on strategy and
starter control


Uppvärmda spridare är alltså modellen!

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-20 23:10 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
problemet är väl att det inte är helt lätt att bygga till värmning på spridarna då de är så små.

Edit: Däremot om detta fungerar tillfredställade skulle det ju vara en enkel match! 5m räcker ju till mer än 4 spridare även om man lindar rätt mkt.

http://shop.conrad.se/websale7/V%e4rmek ... 9%2fmd5%7d

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-21 21:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Varför inte helt enkelt utnyttja den elektromagnet som ändå sitter i spridaren för förvärmning?

Om vi ser på en typisk högohmig spridare så har den ca 16 ohm resistans. Om man lägger på 11 V över den (låt oss anta 12 V batterispänning då motorn står stilla, och 1 V spänningsfall på vägen) så får vi 7,5 W.
Hmm...ska vi säga att en spridare väger 30 g ? Den består av diverse olika material (koppar, mässing, stål, plast osv) men låt oss för enkelhets skull anta att den ur värmeteknisk synpunkt beter sig som om hela spridaren vore en stålklump på 30 g. Med risk att jag virrar bort mig i gamla enheter (kollar just nu i en över 50 år gammal Karlebo handbok) så tyder det på att spridarens värmekapacitet blir ca 14 J/K. Med andra ord: om vi försummar värmeförlusterna från spridaren till omgivningen, så kommer värmeenergin från spridarens magnetspole att höja dess temperatur med ungefär en halv grad per sekund. Om man t ex vill höja spridartemperaturen 30 °C före start så måste man lägga batterispänning över samtliga spridare en minut i förväg.
Vill man ha snabbare förvärmning så får man ordna högre spänning över spridarna, t ex med en switchad spänningsomvandlare.
Spolens temperatur kan man mäta indirekt genom att dess resistans ändras på ett känt sätt med temperaturen (förutsatt att den är lindad av koppartråd).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 08:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Om man bara lägger på en likspänning öppnar väl spridarna som vanligt och en obestämd mängd bränsle rinner in i insuget? Med omvänd polaritet kanske det skulle fungera. Ankaret måste dock värmas upp med värmeledning utifrån och genom bränslet. Det blir ytterligare förlängning så om det är ordentligt kallt kan det ta flera minuter innan man kan göra ett startförsök. Så länge vill man nog inte vänta.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 08:34 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
alltså över den, inte kopplar in 12 volt i spridaren? isf är det ju en enkel match

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 08:36 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
askilje skrev:
alltså över den, inte kopplar in 12 volt i spridaren? isf är det ju en enkel match

Det får du nog förklara närmare.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 08:44 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
annars blir det ju som du säger en obestämd mängd bränsle som flödar igenom. såvida Torbjörn bara menade att man skulle värma spridarna och stänga av likspänningen innan man vrider nyckeln.

jag uppfattade det som att man skulle linda ex koppartråd runt spridaren och på så vis få någon slags värme av magnetfältet som bildas

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 09:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
askilje skrev:
---jag uppfattade det som att man skulle linda ex koppartråd runt spridaren och på så vis få någon slags värme av magnetfältet som bildas


Nej, Torbjörns tanke var att utnyttja den normala elektromagnetspolen i spridaren. Ett konstant magnetfält skapar ingen värme. Med växelström däremot skapas värme genom virvelströmmarna i metallerna som utsätts för det växlande magnetfältet (Detta kallas också induktionsvärmning som är grunden i det första patentet jag länkade till)

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 09:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
GL skrev:
Om man bara lägger på en likspänning öppnar väl spridarna som vanligt och en obestämd mängd bränsle rinner in i insuget? Med omvänd polaritet kanske det skulle fungera. Ankaret måste dock värmas upp med värmeledning utifrån och genom bränslet. Det blir ytterligare förlängning så om det är ordentligt kallt kan det ta flera minuter innan man kan göra ett startförsök. Så länge vill man nog inte vänta.


Spridaren kommer att öppna under alla förhållanden (även med fel polaritet). Men om det inte finns något bränsletryck när de öppnas så är nog mängden bränsle som rinner in försumbar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-10-16 09:54 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Har någon provat Torbjörns idé? Någon minuts väntan vore OK för mig.

_________________
Volvo 945 LTT -96 med Flexitune II sedan juni -08


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 23:01 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
mbuhre skrev:
Har någon provat Torbjörns idé? Någon minuts väntan vore OK för mig.


Har du provat andra lösningar utan bra resultat?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011