Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-04-16 05:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-12-12 13:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Och det bästa av allt är att jag numera har en etanolbil som inte drar en droppe mer etanol än den drog i orginalutförande på bensin!
Sista tanken var förbrukningenen endast 0,86 l/mil!


Ja det låter verkligen fantastiskt. Jag har laborerat med bränsleförvärming, men alltid haft luftförvärmning samtidigt. Man borde kanske testa med en grövre bränsleförvärmare och inte förvärma luften. Drygt 1 deciliter per mil är rätt mycket. Som bäst brukar mitt ryssjärn ligga på litern, men då får man inte köra fortare än typ 90 km/h på landsväg. Inne i stan dricker den massor, men det är ju en gammal tung förgasarbil också.

Kanske det fungerar bättre med förvärmt bränsle med insprutning än det gör med förgasare? Sågon som har nån tanke/erfarenhet?

Apropå förvärmning så vet jag att det finns oljekylare som har termostatstyrd kylvattenanslutning. Dvs när oljan är kall värms den upp av kylvätskan och blir varm fortare. Kunde man fåtag på nåt dylikt så vorde nog det en superb bränsleförvärmare.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-12-12 13:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag vet nu ännu säkrare att det är sant, andra tanken (det tar ju numera en stund att köra upp en...)drog den 0.878 l/mil, troligen pga en halvtimmes kökörning i 10 km/h :evil:
Största anledningen till att jag kan få så bra siffra är nog att jag fortfarande kör magert.
Med uppvärmd etanol kan man lättare köra magert.
Dock kör jag nu magert i hela registret, tidigare gick motorn okörbart magert över åtminstone 3000 rpm. Nu går den lika bra (ngt slö) på alla varvtal.
Det borde funka minst lika bra på en gammal förgasarmotor!
När jag får tid skall jag nu bygga en likadan värmare till vår 220E -94 som ju går lambda1 hela tiden.
Skall bli mkt intressant att jämföra.
Termostatstyrning ser jag ingen anledning till. Att värmen är avstängd på sommaren (man tar ju lämpligen det vattnet) är fullt tillräckligt om man orar sig för ånglås.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 10:34 
Offline

Blev medlem: mån 07-02-26 10:52
Inlägg: 53
Ort: Marieholm
Hej.

Jag har följt denna tråden med stort intresse och funderade lite på om man kunde använda en plattvärmeväxlare för ändamålet. Hur mycket kan man värma etanolen utan att det blir några problem (för etanolens skull menar jag). Hur mycket värme klarar en normal bränsleslang?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 11:40 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kokpunkten av ren etanol ligger på 78,3 °C men enligt "Handbook
for Handling, Storing, and Dispensing E85"
http://www.eere.energy.gov/afdc/pdfs/40243.pdf är E85's kokpunkt mellan 35,5-76,7 °C nu ökar förstås kokpunkten när trycket höjs så i vanliga fall med minst 3,5 bars tryck eller högre borde kokpunkten vara mkt högre.

Har man låg tryck i insprutningen (1 bar) så kan det dock börja koka redan lite över 40 grader har jag märkt vid mina expiriment med glödstiftsuppvärmning i en bil med lågt tryck, då gick det helt plötsligt nästan inte alls att starta längre pga ångbilning. Men jag kan föreställa mig att man en väldig bra luft/bränsleblandning och låg förbrukning om E85 direkt förångas när det lämnar spridaren, det borde nästan vara optimalt. I returen blir det då också ångbildning efter btr men det borde kondenseras igen senast i tanken.

Slangarna tål väl bränsle upp till minst 100 grader så det borde inte vara nått större problem, men på sommaren kan det dock blir för mkt av det goda och måste värmaren stängas av annars kan hela tanken börja koka bort och kolkanisten få jobba för mkt? Bäst vore om man hade en vvxl mellan framledning och returfödet eller förstås att ha värmaren i en returlös del av bränsle systemet.

En plattvärmeväxlare fungerar säkert väldikt bra, men de är dyrare jämförd med en enkel koaxial vvxl som man själv löder ihopp. Den billigaste platt vvxl jag vet kostar 800 kr hos sfinx.se.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 12:52 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Först och främst. Jag mäter med en billig Biltemahistoria som ligger an mot bakre delen av flottörhuset, så siffrorna är väl lite si och så, men ändå.

Jag kan i alla fall berätta, angående citatet

aryan skrev:
Har man låg tryck i insprutningen (1 bar) så kan det dock börja koka redan lite över 40 grader har jag märkt vid mina expiriment med glödstiftsuppvärmning i en bil med lågt tryck, då gick det helt plötsligt nästan inte alls att starta längre pga ångbilning.
/Aryan


att jag har haft en 55 - 60 grader som mest, när jag ska starta bilen, och det har inte ställt till några problem för mig.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 13:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I en förgasarbil gör det inte så mkt heller om det uppstår några bubblor, så fort bränslepumpen går fylls det ju på med ny (kall) soppa allt eftersom bränslet "kokas" bort, men i mitt fall var det ett (ombyggt) returlöst insprutningssystem, och då är ju varje gasbubbla direkt ett problem.

I min 2cv förgasarbil kokade jag bort allt bränsle en gång ur flottörhuset när jag glömde värmaren (en 55w halogenlampa nedsänkt i soppan!) på en halv timme innan start men det gjorde bara att man fick starta något längre för att fylla flottörhuset.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-12-28 16:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Bäst vore om man hade en vvxl mellan framledning och returfödet eller förstås att ha värmaren i en returlös del av bränsle systemet.


Det där är ju helt nödvändigt, annars måste man bygga en onödigt stor vvx.
Dessutom ger det andra problem att värma hela tankinnehållet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 00:45 
Offline

Blev medlem: mån 07-01-01 16:46
Inlägg: 14
Ort: Finspång
Hej Aryan, har du någon möjlighet att löda en en enkel koaxial vvxl, för en rimmlig ersättning, åt oss andra som också vill prova ?

_________________
Kör 100% E85 BTR konverterad Volvo 850.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag skulle kunna göra det annars, kan väl vara värt ett par hundra?
Måtten kan ju bli lite individuella så det bästa är kanske om man gör en skiss?
Effektiv längd (rak helst..) bör iaf vara omkring 80 cm, möjligen går det att pressa ned mot 60-70cm, det får vidare tester avgöra.

Man bör nog (som jag) försöka göra en motströmnings-värmeväxlare för bästa effektivitet.

Skulle en 80 cm lång passa som universal så kan vi ju börja med det..?
Typ: 18mm Cu med 8 mm inuti, 100 mm:s ändar för etanol, med lite uppkragning för att undvika att slangen glider av, och T-stycken med 18 mm, 40mm långa stumpar för vattenslangsanslutning i varje ände?

Jag satte även en 90 graders vinkel i kalla änden av vvx för att slimma returvattenanslutningen och kunna stripa vattenslangen tillbaka mot värmepaketet emot växlaren, men sånt beror ju på det ser ut i motorrummet.
(Jag hade en kort slangledning från bakkanten på motorn till värmepaketet, andra kanske har en längre ledning som man bara byter ut mot vvx.)

Sedan har torbjorn lärt mig att se till att ingen del av kopparn kommer i kontakt med karossen eller motorn och jordas. Gör den det så kan aluminiumen i kylaren lösas upp. Ett sätt att undvika det är ju att isolera hela härligheten med lite grövre vattenslang t.ex.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Annars kan man ju hitta koaxialvärmeväxlare i gamla absorptionskylskåp (de här som saknar kompressor och där man använder utspädd ammoniak som kylmedium).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-29 20:50 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
exakt vari ligger hemligheten i att du körpå etanol med samma blandningsförhållande som om det vore bensin? eller är det hemligt.... :O)

den uppvärmning du installerat är väl bara för vintern?
och om man försöker köra en vanlig bil på etanol utan modifiering(+25%) på sommaren så går den knappast bra....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-01-06 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
exakt vari ligger hemligheten i att du körpå etanol med samma blandningsförhållande som om det vore bensin? eller är det hemligt.... :O)

den uppvärmning du installerat är väl bara för vintern?
och om man försöker köra en vanlig bil på etanol utan modifiering(+25%) på sommaren så går den knappast bra....


Samma lambda är det nog inte, CO-halten var ju 0.6 (och den går idag ung. lika bra i hela registret), de tyder ju på en ngt mager blandning jfrt med bensin. (Om man antar samma kolinnehåll och fullständighet i förbränningen, den förstnämnda är väl mindre och det sista är väl högre, vilket egentligen indikerar en lite fetare blandning än vad CO=0.6 säger.)

Att den ändå drar lika lite/mil beror på den ökade effektiviten från etanolens förbränning (kan gasa mindre), den magrare blandningen (kan gasa mer och sänka pumpförlusterna), den högre kompressionen (verkningsgraden stiger i direkt proportion till komp-ökning), möjligheten att ej låta tändningen sänkas vid gaspådrag (som ju nu oftare är rätt nära fullgas) samt att jag vintertid eliminierar en del förluster som kommer av etanolens trögare förångning (jag eldar gasformigt bränsle mer än droppar, jfrt med kall etanol/luft) kan man väl säga.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Senast redigerad av karlmb mån 08-01-07 10:18, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Déjà vu...
InläggPostat: mån 08-01-07 09:59 
Offline

Blev medlem: lör 07-10-20 17:47
Inlägg: 144
Ort: De mörka Tivedsskogarna
Jag hittade något här:

http://www.motherearthnews.com/DIY/1980 ... eater.aspx

som genast fick mig att tänka på


aryan skrev:
Nu har det blivit lite kallt och inspirerande att göra en etanolvärmare.

Lite suddig bild:

Bild

Borde ha funkat bra men jag var lite snabb, min bilvärmeslang är nog inte 22 mm invändigt, borde ha varit 18 eller 15 mm rör istället, såg jag i efterhand :-/

Nuja jag har iaf en värmare till nått, jag får väl montera den i bussen men den körs ju inte på vintern, kanske får värme lite varmvatten med den eller nått :-).

/Aryan


Det verkar som om det gamla talesättet "allt är redan uppfunnit... minst en gång" fortfarande gäller.

_________________
Kungsvelocipeden -41, sadelkonverterad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-01-07 10:53 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Bra länk!
Känns mkt roligt att konstatera att man kommit på något som andra också funnit effektivt!:
Citat:
As MOTHER's truck is equipped now, the preheating device improves fuel economy by up to 11% ... raising the average alcohol miles-per-gallon from 10.1 to as high as 11.4 at 55 miles per hour. Now, a total of 11.4 MPG might not sound like big news, but for a truck—and especially one that gets an absolute maximum of 13 MPG (unloaded) using gasoline—this figure is somewhat impressive.

There's a chance that your vehicle's alcohol mileage might be increased further by adding to the number of coils in the preheater ... but—after a certain point—such additions become ineffective and could result in engine hesitation and power loss when the accelerator is depressed

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011