Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-06-04 00:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: svetsa i bilplåt
InläggPostat: tis 07-10-30 23:24 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Jag har fått lite för mycket rost i trösklarna på forden och tänker svetsa in ny plåt.
Men jag kommer inte ihåg vad som gäller med generator och batteri, har för mig att
man ska koppla bort dessa från elsystemet om man ska svetsa i en bil?
Har svetsat bilpåt förr, men då på strippade karrosser och lösa delar ..

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 09:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Om man vill vara helt och hållet på den säkra sidan så ska man koppla bort alla "burkar" som det finns elektronik eller halvledare i, innan man börjar elsvetsa på en bil.
Alltså inte bara generatorn utan även t ex insprutningsstyrdon, tändmodul, instrumentblock, bilstereo, blinkrelä osv osv.
Men i praktiken brukar man nöja sig med att lyfta av en batterikabelsko. Då slipper man åtminstone risken för att batteriströmmen ska ge följdskador om en spänningsspik från svetsningen har orsakat ett tillfälligt genombrott någonstans.

Vad som är betydligt mer viktigt är då att tänka sig för var man jordar svetsen, det gäller ju att se till att den ström som går från svetsstället till jordklämman inte kan inducera otrevliga spänningar någonstans. Alltså: jorda så nära svetsstället som möjligt, och om det finns någon jordpunkt för bilens kablage i närheten bör den kopplas bort.
Om man svetsar i närheten av något elektriskt som både är jordat direkt i plåten och via kabel någon annanstans (t ex ett antennfäste) så bör man koppla bort det. För just en bilradioantenn räcker det att lossa antennkontakten från bilstereon/monteringskassetten och isolera den så att den inte kan ligga an mot något jordat.

Sen bör man också se till att det inte ligger kabelstammar på något ställe som kan bli varmt i samband med svetsningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-31 10:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag har läst både att man ska koppla loss batteriet och det motsatta, att låta batteriet inkopplad (för att spänningstoppar skulle försvinna in i batteriet. Teoretisk skulle kunna ta bort pluspolen från batteriet och jorda den men fortfarande är då all avstängda strömkretsar oskyddade. Så om man vill vara 100% säker ska man plocka bort allt känsligt som Torbjörn föreslår.

Å andra sidan tror jag att risken att man pajar nått när man tar bort det är större än att de går sönder pga svetsandet. Jag har aldrig brydd mig om detta och aldrig drabbats av något elproblem, sätt bara massa kabeln nära där du tänker svetsa.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-12-15 15:21 
Offline

Blev medlem: tis 07-01-09 21:35
Inlägg: 175
Ort: Bollstabruk
Har svetsat sidobalkar och trösklar nu, kopplade inte bort något alls.
Inga problem med det elektriska...
Bara att hoppas att den klarar besiktningen...

_________________
Kör en Ford Sierra 2.0 I 88 på 100% E85
trädgårdstraktor på 100% E85.
Ford Focus 1.6 l 2000 blandtankas ca 50/50


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011