Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-11-01 01:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 07-05-07 16:06 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
aryan skrev:
Ett problem med tryckhöjningen med tryckregulator är att man( i alla fall i teori) skulle behöva dubbelt så hög tryck (dvs ofta ca 6 bar). Det klarar sällan orginal pumpen, bilen går visserligen bra med mindre men då blir openloop (t ex kallstart) drift för mager.

Det finns numera billiga Kina bränslepumpar hos biltema som man kan koppla i serie med orginal pumpen och då är dubbelt tryck ingen som helst problem och får pumpen jobba inom sitt normalområde.

/Aryan
Kan du rekommendera en bränslepump på biltema som man kan koppla i serie med den befintliga? De jag hittade stod det under att dom "ej passar till motorer med bränsleinsprutning"

Kan man välja en sån som monteras i motorrummet? Hur lång tid tar det att fixa för en normalhändig? Vad behöver göras?

Varför ska man ha det dubbla trycket? Jag trodde det var ca 70% ökning av trycket för att få rätt bränslemängd.



MVH Martin


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-05-07 21:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Kan du rekommendera en bränslepump på biltema som man kan koppla i serie med den befintliga? De jag hittade stod det under att dom "ej passar till motorer med bränsleinsprutning"


Jag ville köpa den blåa pumpen till vänster med 8 mm slang anslutning på utgången
Bild

men kunde inte hitta denna så jag tog en annan med skruv utgång isf ung som den näst till vänster, jag är inte 100% på artikelnr men tror det var 52-204. Den har 12 mm slanganslutning på igången och (tyvärr) en skruv anslutning med inbyggd ventil på utgången. Men denna går att skruva ur pumpen och då har man en 1/8 " inv gänga som man kan skruva en Bild reduceringsnippel 15-408 i och sen en Slangnippel Bild 15-439 på.

På ingången kan du också göra en övergång från 8 till 12 mm med slangnippel Bild 15-439 och slangnippel Bild 15-426 och sedan en kort bit 12 mm bra (gärna Trelleborg) slang förståss mellan övergångsnippel och pumpen.

Använd teflontape på alla gångor för att få de täta.

walle_1 skrev:
Kan man välja en sån som monteras i motorrummet?


Ja.

walle_1 skrev:
Hur lång tid tar det att fixa för en normalhändig? Vad behöver göras?


Hur lång tid de tar beror väl lite hur det ser ut i motorrummet och hur avig reläet till bränslepumpen sitter till där man ska hämta strömmen till andra pumpen men en timme räcker långt.

walle_1 skrev:
Varför ska man ha det dubbla trycket? Jag trodde det var ca 70% ökning av trycket för att få rätt bränslemängd.

MVH Martin


Det har att göra med hur strömnings motsåndet i spridare ökar kvadratiskt med trycket. Vid dubbla trycket får du ca 40% mera flöde per minut vilket är vad du helst vill ha.

Sen ökar tiden det tar innan spridare öppnas helt troligtvis något med högre tryck eftersom spriderna hålls stängda hårdare när trycket ökar det kan teoretiskt minska spridartider lite och påverk de kortaste tiderna, vid tomgång t ex men jag tror inte det är problematiskt.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 14:05 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Aryan skrev:
Hur lång tid de tar beror väl lite hur det ser ut i motorrummet och hur avig reläet till bränslepumpen sitter till där man ska hämta strömmen till andra pumpen men en timme räcker långt.


Ok, och hur vet jag vart reläet sitter? Bilen är en Audi A3 med 1.8T motor.

Aryan skrev:
Det har att göra med hur strömnings motsåndet i spridare ökar kvadratiskt med trycket. Vid dubbla trycket får du ca 40% mera flöde per minut vilket är vad du helst vill ha.

Sen ökar tiden det tar innan spridare öppnas helt troligtvis något med högre tryck eftersom spriderna hålls stängda hårdare när trycket ökar det kan teoretiskt minska spridartider lite och påverk de kortaste tiderna, vid tomgång t ex men jag tror inte det är problematiskt.

/Aryan


Ok, men om jag tar och ställer upp bränsletrycket så kan jag hålla koll i Vagcom hur bränsle-adaptionen ser ut och försöka få den runt noll så borde det väl bli bra?


Får man bättre kallstartsegenskaper med så här högt tryck?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 14:29 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Aryan skrev:
Hur lång tid de tar beror väl lite hur det ser ut i motorrummet och hur avig reläet till bränslepumpen sitter till där man ska hämta strömmen till andra pumpen men en timme räcker långt.


Ok, och hur vet jag vart reläet sitter? Bilen är en Audi A3 med 1.8T motor.


Tyvärr vet jag nte det, kanske nån annan på forumet vet, annarskan man lyssna sig fram, när man slår på tändningen så slår det till ett litet tag och stängs av sedan igen (så det klickar två ggr).

walle_1 skrev:
Aryan skrev:
Det har att göra med hur strömnings motsåndet i spridare ökar kvadratiskt med trycket. Vid dubbla trycket får du ca 40% mera flöde per minut vilket är vad du helst vill ha.

Sen ökar tiden det tar innan spridare öppnas helt troligtvis något med högre tryck eftersom spriderna hålls stängda hårdare när trycket ökar det kan teoretiskt minska spridartider lite och påverk de kortaste tiderna, vid tomgång t ex men jag tror inte det är problematiskt.

/Aryan


Ok, men om jag tar och ställer upp bränsletrycket så kan jag hålla koll i Vagcom hur bränsle-adaptionen ser ut och försöka få den runt noll så borde det väl bli bra?


Då blir det perfekt!

Aryan skrev:
Får man bättre kallstartsegenskaper med så här högt tryck?

MVH Martin


Ja, det borde det bli.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 18:33 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jag sökte lite på nordicaudi och fick fram att relät ska sitta nånstans bakom säkringarna eller under ratten. Ska springa ut och lyssna ifall jag hör ungefär vart det sitter. Sitter det där så borde det vara enkelt att montera in en extra pump i motorrummet.

Kör du själv med dubbla pumpar?

Man sätter alltså pumpen på den slangen som går in i fuel-railen då bara?




MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 19:10 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Jag sökte lite på nordicaudi och fick fram att relät ska sitta nånstans bakom säkringarna eller under ratten. Ska springa ut och lyssna ifall jag hör ungefär vart det sitter. Sitter det där så borde det vara enkelt att montera in en extra pump i motorrummet.


Bra.

walle_1 skrev:
Kör du själv med dubbla pumpar?


Nej, men jag har satt in det i en kompis bil och det verkar vara den bästa lösningen med BTR konvertering tycker jag. Orginal pumpen blir då inte längre extra ansträngd och man kommer up i rätt bränsle mängd även i open loop vilket är lite svårt med bara en pump. Det finns flera som har använd samma metod och nu pumpar finns så billiga tycker jag att det är utmärkt.

walle_1 skrev:
Man sätter alltså pumpen på den slangen som går in i fuel-railen då bara?

MVH Martin


Japp. Se bara till att allt är tät och sista biten slang (5-6 atm) är bra/ny och inte minst slangklämmorna är bra, finns en hel del undermåliga slangklämmor att köpa . Trelleborgs slanger är iaf godkända till 10 atm.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 20:01 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jag har 1 meter trelleborg av den gröna sorten som jag köpte speciellt till konverteringen. Konverterar troligen med den befintliga pumpen nu och lägger på en till senare. Har trots allt 20 mil till närmaste biltema, om inte nån vänlig själ skulle kunna handla åt mig och skicka :lol: :roll:

Med atm menar du bar eller?

Jag brukar handla slangklämmor hos tools, är dom dåliga?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-05-08 20:44 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
walle_1 skrev:
Jag har 1 meter trelleborg av den gröna sorten som jag köpte speciellt till konverteringen. Konverterar troligen med den befintliga pumpen nu och lägger på en till senare. Har trots allt 20 mil till närmaste biltema, om inte nån vänlig själ skulle kunna handla åt mig och skicka :lol: :roll:


Ok, i värsta fall kan jag väl det.

walle_1 skrev:
Med atm menar du bar eller?


Atmosfär ja det är samma som bar.

walle_1 skrev:
Jag brukar handla slangklämmor hos tools, är dom dåliga?

MVH Martin


Jag vet inte de som är dåliga har skruv och mutter eller en dålig pressad spiral gäng som man lätt drar sönder.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 16:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Jag har en fråga. Ska man koppla in sig på de kablar som går från reläet till den befintliga pumpen? Finns det ingen risk att man bränner reläet eller nåt sånt om man belastar det med 2 st pumpar?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 17:47 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
synnerligen sannolikt, du borde använda original strömförsörjning som via ett relä går till den andra pumpen.
dubbelt tryck kräver dubbla effekten, och det är tillräckligt klent som original.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 20:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-01 19:20
Inlägg: 29
Har aldrig kopplat med relän förr så jag har ingen vidare bra koll. Ska man grena signalen in i relät (som säger åt relät att starta) till ytterligare ett relä och sedan kopplar man därifrån till den nya pumpen? Eller gör man på annat sätt?

Säkringen som sitter i dosan då, ska jag byta den till en med dubbla tåligheten eller ska jag sätta en separat till nya pumpen?



MVH Martin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 21:06 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
om du inte kan el så är det lätt att göra fel...
prata med någon som kan hjälpa dig på plats...

principen är att INTE belasta bilens originalkablage med din extrapump.
vilket det knappast tål i längden.....



du får ett annan problem och det är dubbla trycket i alla slangar så se till att de är fräscha.

en fråga...?..

varför inte bara byta till större spridare, det har jag gjort och kört 4000 mil hittills.....funkar kanon...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-05-23 22:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag är inte övertygat att det behövs ett till relä. Ett vanligt relais brukar minst tåla 20-30A och det drar inte 2 pumpar, däremot måste säkring och kablage klara den ökade belastning och det skadar förstås alldrig att ha ett extra relä.

Med ett extra relais skulle jag koppla in det nya reläet paralellt med orginal pumpen (alltså när pump 1 får ström så får reläet till pump 2 också ström) och sedan göra en ordentligt egen strömförsörjning (med säkring) för den nya pumpen.

/Aryan

Ps dubbla pumpar och högre tryck har som fördel över större spridare att man får bättre atomisering.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 10:15 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
audi kanske har tillräcklig marginal på kablaget att det tål dubbla effekten...?...

är det 0.75 mm^2 borde det hålla....
även om relä+ kabel gör det med marginal....

en ytterligare fördel med tryckhöjning är att den effekt man tillför pumpen(pumparna) värmer bränslet då trycket omvandlas till värme i insprutningögonblicket...

men om det har någon praktisk betydelse???

en nackdel är att det syns så bilprovningen kanske undrar.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-05-24 11:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
En tumregel är att en "normal" bränslepump av typ Bosch EKP 4 eller liknande brukar dra ungefär 1 A + 1 A per bar bränsletryck.

Om vi tänker oss t ex 3 bar bränsletryck så skulle det motsvara en strömförbrukning på ungefär 4 A. Höjer vi trycket till 5 bar så ger det i så fall 6 A om man använder en enda pump, 7 A om tryckhöjningen fördelas på två pumpar.
Det blir alltså ingen större förändring i strömmen för att man har en pump extra där.

Om man kopplar två pumpar i serie bör man se till att de är avsedda för ungefär samma flöde, så att de delar någotsånär lika på tryckhöjningen. Bäst är om man kan koppla in en manometer mellan pumparna på prov och förvissa sig om att man har ungefär halva sluttrycket där under körning.
Ett annat sätt är att mäta strömförbrukningen hos båda pumparna och se till att den är ungefär lika.
Om den ena pumpen tycks ta för stor del av tryckhöjningen så skulle man kunna prova att sänka dess varvtal med ett seriemotstånd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011