Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:27

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-06-27 08:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är synd att biltillverkarna numera är så hemlighetsfulla av sig när det gäller materialval i kritiska komponenter. Annat var det förr. Jag hittade en del intressanta uppgifter, i och för sig över 40 år gamla och med tanke på åldern naturligtvis anpassade för blyad fossilsoppa, i en verkstadshandbok för Simca 1300/1500. I specifikationsdelen av den handboken står materialen angivna för de flesta av motorns huvuddelar! Iofs är det materialbeteckningar antingen enligt gammal fransk standard eller stålverkens egna beteckningar, men det går nog att reda ut vad som menas om man verkligen vill.
Ytterligare en intressant detalj är att titta på skillnaderna mellan de två motorutförandena, dels en 1300-motor med ganska låg kompression och dels en 1500-motor med högre kompression och effektuttag.

Insugsventil 1300: Stål 38 NC D4
Insugsventil 1500: Stål Z 43 CS 9

Avgasventil 1300 och 1500: Stål EMS 62 eller B312 Eaton

Insugsventilsäte 1300 och 1500: Gjutjärn FT 26 (samma material används också till bl a ventilstyrningar och ventillyftare)

Avgasventilsäte 1300: Gjutjärn FT 26
Avgasventilsäte 1500: Gjutjärn FS 5 (används också till kamaxeln )

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-08-18 21:44 
Offline

Blev medlem: lör 07-08-18 21:09
Inlägg: 53
Ort: Västerås
Intressant fråga då jag själv kompletterat min 9-5 med E85 mappningen. Läste också att de hade andra ventilmaterial. Kommer ihåg från förr när Saab introducerade turbon så var det aktuellt med nya material då beroende på att motorn blev högre belastad/varmare. Kan det vara så att det är andra temperaturer vid etanolförbränning som är orsaken?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 15:20 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Citat:
Är det någon som vet varför Saabs BioPowermodeller inte har samma material i ventiler och ventilsäten som övriga modeller? Korrosion eller annorlunda förbränningstryck? Vad kan hända med ventiler och ventilsäten om man stoppar in ett BioPowerprogram i en vanlig 9-5:a?


Lite svar här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=190301
och här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=101646


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-21 15:50 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
J.M skrev:


De trådarna har jag läst och tyckte inte att de gav något svar. De generella skillnaderna beskrivs ju men min fråga gäller specifikt för Saabmotorer. Jag vill försöka förstå varför det finns skillnader för att kunna göra en riskbedömning av att BioPower-konvertera en Saab.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 11:57 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
@General Failure
Jag har för mig att jag läste nånstans att Saab bytt till hårdare material för att smörjningen i e85 är sämre än vanlig bf98/95.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det.......

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 12:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
J.M skrev:
@General Failure
Jag har för mig att jag läste nånstans att Saab bytt till hårdare material för att smörjningen i e85 är sämre än vanlig bf98/95.
Kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det.......

/J.M


Detta är ju något som kommer upp med jämna mellanrum, att smörjningen skulle vara sämre med e85 än blyfritt. Är det verkligen så?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 12:10 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Lite spekulationer....

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19238507
Citat:
Bensinbooster Tri-Pak.
Oktanhöjande, reducerar Co-Hc värdena, smörjer och rengör motorns bränsle och insprutningssystem. Utmärkt till 2-takts motorer. Med tillsats av Tri-Pak kan fordon tanka 50% bensin och 50% E85 (etanolbränsle)


Skulle gissa att det är den extra smörjningen som gör att dom kommer med 50/50 påståendet. E85 har ju högre oktantal i sig, så nån oktan höjande effekt behövs ju inte.

Om produkten funkar eller ej vet jag inte. Men eftersom den är ett additiv som ska smörja ventiler etc så verkar det inte helt orimligt att dålig smörjning från e85 är orsaken till hårdare säten etc.

/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 14:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
General Failure skrev:
J.M skrev:


De trådarna har jag läst och tyckte inte att de gav något svar. De generella skillnaderna beskrivs ju men min fråga gäller specifikt för Saabmotorer. Jag vill försöka förstå varför det finns skillnader för att kunna göra en riskbedömning av att BioPower-konvertera en Saab.


Läs mitt svar ovan då..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 18:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Dedär med att E85 skulle "smörja" sämre än BF95 är bara båg. Jag behöver ställa ventilspelet ca en gång per år när jag kör på bensin. När jag kör på E85 verkar det aldrig ändras, dvs jag behöver aldrig ställa om ventilspelet. Hur 17 skulle det gå ihop med att E85 "smörjer" sämre?

Jag ser att Arayan har haft samma erfarenheter som jag. Den empiri vi har bevisar att det iaf inte handlar om någon "smörjning". Byter man ventiler och säten så är det av nån annan anledning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 20:18 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
Det har dykt upp ett eller ett par fall där avgasventilerna har smält på konverterade 9-5or. Nu tror jag att de här bilarna blev trimmade samtidigt som de konverterades så det går ju inte helt säkert att säga om det beror på konverteringen eller en kombination av konvertering och trimning.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-08-27 20:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-01-07 13:32
Inlägg: 959
Ort: Göteborg
General Failure skrev:
Det har dykt upp ett eller ett par fall där avgasventilerna har smält på konverterade 9-5or. Nu tror jag att de här bilarna blev trimmade samtidigt som de konverterades så det går ju inte helt säkert att säga om det beror på konverteringen eller en kombination av konvertering och trimning.


...eller enbart trimning. Vilken typ av konvertering gjordes?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 05:46 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Är med heller ingen erfarenhet jag har med någon av alla mina konverterade motorer, såväl som bilmotorer som trädgårds maskiner, utan ventilspelen är helt oberoende på soppan,, och vid det här laget så skulle det dessutom närmast drösa av brända ventiler,,,

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 08:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
General Failure skrev:
Det har dykt upp ett eller ett par fall där avgasventilerna har smält på konverterade 9-5or. Nu tror jag att de här bilarna blev trimmade samtidigt som de konverterades så det går ju inte helt säkert att säga om det beror på konverteringen eller en kombination av konvertering och trimning.


Man kan göra rätt mkt fel när man trimmar, speciellt ihop med överladdning...
Vanligt verkar vara att lyssna efter knack som aldrig kommer med E85 och på så sätt ställa tändingen alldeles för tidigt, istället för att enbart hitta rätt tändpunkt mha vad bromsen visar ger störst moment.
Det leder till höga tryck i cylindern med påföljande mkt höga gashastigheter när avgasventilerna öppnar.
Rena svetslågorna jfrt med korrekt tändning.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 08:26 
Offline

Blev medlem: sön 07-02-04 09:48
Inlägg: 7
Här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=187456
Alltså en BioPowerkonverterad 9-5:a.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-08-28 09:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För sen tändning eller för lite ventilspel kan också ge mkt heta avgasventiler.

Ingen bra reklam för BSRs kittet tyvärr, trots att det antagligen inte alls beror på det. Jag har svårt att föreställa mig att avgasventilerna skadades redan efter två tankar E85.

Jag förmodar att det redan fanns en nästan smält avgasventil innan.

/Aryan


Senast redigerad av aryan tis 07-08-28 14:12, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011