Äntligen kommer nu godkända Plug-in/Laddhybrider konverterade för Etanol/E85 flexifuel (2020-12-07)

Miljöutvecklingsföretaget Ecosystem i Scandinavien lanserar nu via sitt dotterbolag Carstedts Bil i Umeå och Örnsköldsvik ett antal Plug-in/Laddhybrider i kombination med Etanol/E85.

När E85 används istället för bensin minskas de fossila CO2-utsläppen med 50-75% beroende på etanolens ursprung. EU:s krav för 2021 med 95g CO2 /km innebär under en bils förväntade livstid (17 år/25000 mil) cirka 24 ton fossil CO2. En Ford Kuga Plug-In/Laddhybrid som körs på svensk etanol genererar ca 2 ton fossil CO2 på 25000 mil.

De senaste två åren har i Frankrike konverterats över hundratusen bensindrivna bilar till etanolbilar med flexifuelteknik, vilka kan köras på valfri blandning av etanol och bensin. Under de senaste arton månaderna har Carstedts, i samarbete med Frankrikes ledande företag inom etanolkonvertering, jobbat med teknikutveckling och med 20 000 mil biltester förfinat tekniken till att bättre passa den norrländska vintern. Föreningen etanol.nu har också varit med på ett hörn: vi har hjälpt till att hitta lämpliga Franska konverteringsföretag som tillverkar godkända konverteringssatser och hjälpt till i kommunikationen mellan Franska och Svenska tekniker.

I väntan på att svensk lagstiftning uppdateras avseende konvertering till etanolbilar har Carstedts nu fått dispens av Transportstyrelsen för att omregistrera konverterade bensinbilar till etanolbilar, givet att de är konverterade på korrekt sätt enligt franskt-svenskt regelverk.

Inledningsvis lanseras följande Plug-in/Laddhybrider med Etanol/E85 flexifuel konvertering: Ford Kuga laddhybrid, Mitsubishi Outlander laddhybrid, Ford Transit Custom laddhybrid, Ford Tourneo Custom laddhybrid och Ford Explorer laddhybrid. Se bifogade skisser/modell för hur reduktionen av fossil CO2 blir när Plug-in/laddbara bilar kompletteras med olika typer av Etanol/E85. Kostnaden för en konvertering och därmed möjlig fossil CO2-reduktion på 50-75% är cirka 10 000kr beroende på bilmodell.

Ford Kuga laddhybrid & E85 flexifuel



Mitsubishi Outlander laddhybrid & E85 flexifuel



Ford Transit_Custom laddhybrid & E85 flexifuel



Ford Tourneo_Custom laddhybrid & E85 flexifuel



Ford Explorer laddhybrid & E85 flexifuel



Nästa steg är att inom kort erbjuda konvertering av icke laddbara, nya och begagnade bensinbilar. Tekniken, infrastrukturen och Etanol/E85 finns tillgängligt här och nu. Förhoppningen är att denna teknik blir storskaligt använd i Sverige. De miljontals ”vanliga bilägarna” till bensinbilar ges nu möjlighet att bidra till en storskalig CO2-reduktion under de närmaste 15-20 åren, tills dess att bilar som enbart kan köras på el dominerar marknaden.

För ytterligare information, kontakta
Per Carstedt 070-552 1505
Per.Carstedt@ecosystem.se

Kontaktsida
Vi har ca 1200 registrerade medlemmar
och ca 1700 unika besökare per dag
Valid HTML 4.01 Transitional