ETANOLKONVERTERING AV FÖRGASARMOTORER och GRÄSKLIPPARE

Också förgasarmotorer konverteras genom att se till att motorn får 40% mera bränsle. I en förgasarmotor som har fasta munstycken görs konverteringen genom att munstycken borras upp så att motorn får 40% mer bränsle, munstyckets area måste alltså bli ca 40% större.

OBS! Förgasare med nålmunstycke och trottelnål konverteras i första hand med en en tunnare nål se avsnittet Förgasare med nål

Förgasarmunstycken utan trottelnål
Vanliga munstycken utan nål kan enkelt göras större eller bytas till större. Munstyckes storlek anges ofta med ett tal som motsvarar öppningens diameter , t ex ett munstycke med siffror 118 kan betyda att det är 1,18mm i diameter. Det är doch inte så enkelt att diametern ska bli 40% större utan det är munstyckets area! Med formeln 2 x root((D/2)2 x 1,4) = räknar man nya diametern (D = original munstyckets diameter)
t ex ett 118 munstycke ska då bli ca 140. Man kan t ex "google" på: 2(sqrt(((118/2)^2)*1,4))= för att räkna ut detta eller använda vår räknare nedan.
Här kan du räkna ut hur mycket större munstycke du teoretiskt behöver:
Diameter orginal munstycke (mm) , ökning %

Här kan du jämföra två munstyckens area:
Diameter munstycke 1 (mm)
Diameter munstycke 2 (mm)

Ett tips är att från början köpa ett extra munstycke (kostar runt 40 kr) så att du kan återgå till bensin om du behöver. Upptäcker du att du har borrat munstycket för stort kan du löda igen hålet och borra det på nytt med en mindre borr. Du ska inte köra den konverterade motor på bensin, den går inte direkt sönder men den drar mycket och förbränningen blir dålig.
Borrar under 1 mm kan finnas (bakom disken) hos bättare järnhandlare, JULA säljer en lämplig sats med borrar 0,3-1,6 mm för att borra upp de flesta munstycken med för 49 kr artnr 181000. Borrstorlekarna ökar med 0,05 mm upp till 1.0 mm sedan med 0,1 mm upp till 1,6 mm. ELFA har borrar i 0,1 mm steg för knappt 20 kr st och två borrsatser, 0,3–1,2 och 1,3–2,5 i 0,1 mm steg med två borrar i varje storlek för ca 90 kr borrsats.

Borren kan vara så liten att den ofta kan sättas fast i en vanlig (batteri)borrmaskin, och istället är det bättre att sätta munstycket i borrmaskinen så att den snurrar och hålla borren stilla med en tång och trycka den mjukt mot hålet i munstycket och så borra ut hålet. Då går inte borren av lika lätt heller! Ha gärna en droppe matolja på borren för att kyla den och hålla den vass.


Förgasare med nål

Många förgasare i bilar, motorcyklar och mopeder har en trottelnål som reglerar bränslemängden beroende på gaspådraget, då skulle ett större huvudmunstycke inte vara en korrekt konverteringsmetod eftersom bränslemängden/öppningen då inte skulle kunna bli 40% mer vid olika lägen av gasnålen. Förgasare med nål bör därför i först hand konverteras med en smalare nål för att uppnå en större öppning där ökningen är lika mycket.

Bäst att du behåller den befintliga nål och letar efter en passande ny nål eller (utgå från en annan nål) för att slipa till en ny så att du har orginalet kvar som referens, man kan t ex slipa nålar i en borrmaskin. Här kan du räkna ut hur den nya nålen teoretiskt bör se ut nålen vid olika höjder, t ex var tredje mm så att du får en liten tabell på hur den slipade nålen ska bli.

diameter orginalnålsäte:
mm
ny nålsäte diameter: mm (om nålsäte ändrades)
diameter nål: mm
ökning: %
förgasarkopp plats

Munstycke
 GRÄSKLIPPARE
En gräsklipparen är ett utmärkt första konverteringsobjekt. Eftersom man är direkt blir utsatt av avgaserna så upplever man själv direkt förbättringen i avgaserna! Den kan bli svår att starta när temperaturen går under 5 grader, men då bruker man inte klippa gräset ändå, en jordfräs eller snöslunga -som har liknande motorer- kan man starta med startgas om det är för kallt, det få alltid igång den.

De flesta gräsklippare har Briggs & Stratton motorer, på deras hemsida i USA finns det sprängskissar över alla deras motorer, "main jet" betyder huvudmunstycke och det ska finnas i förgasaren (carburetor)
Ofta måste man borra upp det lilla hålet i mitten av huvudmunstycket som begränsar bränsleflödet, detta gäller alla märken. På vissa Briggs & Stratton motorer är konverteringen ännu enklare, de har en justerskruv för blandningen som man helt enkelt kan skruva ut ett par varv och så är konverteringen klar!

Utan sprängskissen brukar det också gå bra att hitta munstycket eller justerskruv. Börja med att leta reda på förgasarkoppen, den sitter vanligtvis mellan luftfiltret och själva motorn. Innan du skruvar loss förgasarmunstycket som sitter under muggen måste du antingen köra gräsklipparen torr eller ta loss bränsleslangen och täppa igen den. I den förgasare på bilden sitter det en liten mässingbult som håller upp förgasarkoppen och i denna motor är det själva munstycket. Det finns också gräsklipparmotorer där munstycket är halvt nedsänkt i tanken.
Total kostnad runt 20 kr/borr eller 49kr för Julas Borrsats + evt 40 kr för ett extra munstycke. Arbetet tar högst en timme.

Kontaktsida
Vi har ca 1200 registrerade medlemmar
och ca 1700 unika besökare per dag
Valid HTML 4.01 Transitional