Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 21-05-07 05:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 21-03-23 01:49 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 40
Tjena. har en Volvo 965 -91 3.0 automat.
Jag undrar om någon här lyckats konvertera en sån med relativt låg förbrukning?

Drömmen vore ju att behålla nuvarande förbrukning men tanka e85

Är osäker på vad den drar i dagsläget då min hastighetsmätare vill ha en mil på sig att hoppa igång så trippen räknar inte rätt.
Men när jag köpte den körde jag ca 30 mil hem på 1 liter milen trots lite tung högerfot och 3 passagerare, men tror ja snittar ca 1.3 milen.

Motorn är jag ej rädd om då jag har tankar på att lägga i en dieselmotor från v70 i framtiden.

Är det äns möjligt att få en sån motor lite mer ekonomisk på e85?
Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Vet om en duktig chippare som kan det mesta om Volvo.
Men finns det något att hämta i bränsle/tänd mapparna i bränsleförbrukning tro eller slösar jag bara hans tid isåfall?

Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-03-23 19:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 180
Ort: Halmstad
Jag har bytt till en justerbar BTR. Funkade hyfsat med ett bränslegtryck på c:a 6 kg. Bytte sedan till större spridare och höjde tändlädet och kunde sänka trycket till "normalt" tryck. Bilen (745 med 16V B234F motor) funkade bra bitvis i flera år. Har haft problem med läck på avgassidan (främre avgasrör) men just nu har Lambdasonden "sagt upp sig". Motorstyrningen på "vitblock" motorerna har modernare motorstyrning och borde vara mer "följsam" men räkna med höjd förbrukning.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-03-31 13:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1105
Ort: Närke
Husse97 skrev:

Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Jag tror du har fått något om bakfoten... Piggy-back-systemet ger den mer soppa.


Citat:
Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.

Att chippa en sugmotor ger knappast mer än någon procent extra vrid (och effekt) i det vanliga varvtalsregistret.
Möjligen kan man kanske få ut några hästkrafter till om man kan öppna spjället mer vid högsta varvtalen tillsammans med höjd varvtalsspärr. Generellt talat, alltså. Jag har inte tillräckligt med kunskap om den specifika motorn.
Men den har väl variabelt insug? Möjligen kan man optimera omslaget på den och få den att matcha luftflödet bättre.

_________________
En bilmotor utan turbo suger...

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 21-04-02 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4771
Ort: Sundsvall
Jag instämmer i att det knappast går att spara nämnvärt med bränsle på chiptrimning.
Tändsystemet har ju säkert knackreglering, så tändläget håller sig ständigt så tidigt det går med hänsyn till knackning. Och så länge motorn går lambdareglerat, alltså vid normal körning med delgas, så har bränslemappningen inget inflytande.

Vad man däremot skulle kunna göra för att spara bränsle vid hårdare körning (t ex om det blir frågan om att dra tunga släpvagnar) är att ta bort fullgasanrikningen så motorn får gå lambdareglerat även på fullgas. Eftersom E85 "kyler" så mycket bättre än bensin, behövs ingen fullgasanrikning för att hålla ner värmeutvecklingen i förbränningsrummen. Det kan noteras att många fabriksbyggda FFV-bilar går med fullgasanrikning på bensin men utan på E85. Nu vet jag inte hur det är på den här modernare motorn i en 965 , men på en "rödblocks" -motor med LH 2.2 eller 2.4 gör man enkelt detta genom att klippa ledningen till fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten.

Vad som möjligen skulle kunna behöva ändras i samband med en chiptrimning är däremot parametrarna för kallstart- och varmkörningsanrikning, om man vill ha perfekt gång i alla avseenden även de första minuterna efter kallstart. Dock är nog det något som "normala" chiptrimmare inte har mycket koll på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-04-14 21:24 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 40
Självklart kommer dendär satans lambdaregleringen programeras bort om chippning blir aktuellt.

Gjort det på två vanliga b230f och har aldrig hört en rödblockare med så fin gång som dessa.

Innan ni börjar tjafsa emot kan jag ju berätta att dom går på Volvo orginal bränslemapp för ryska marknaden, där borta i kylan ville dom inte ha lambdareglering.

Enligt chipparen är denna mapp såpass bra att han använder den som grund till alla voc bilar han optimerar..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-04-14 21:25 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 40
Dr. Mabuse skrev:
Husse97 skrev:

Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Jag tror du har fått något om bakfoten... Piggy-back-systemet ger den mer soppa.


Citat:
Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.

Att chippa en sugmotor ger knappast mer än någon procent extra vrid (och effekt) i det vanliga varvtalsregistret.
Möjligen kan man kanske få ut några hästkrafter till om man kan öppna spjället mer vid högsta varvtalen tillsammans med höjd varvtalsspärr. Generellt talat, alltså. Jag har inte tillräckligt med kunskap om den specifika motorn.
Men den har väl variabelt insug? Möjligen kan man optimera omslaget på den och få den att matcha luftflödet bättre.


Varför skulle jag fått piggyback om bakfoten?

Vad är meningen med det när det redan sitter ett sprut i bilen som är fullt möjligt att optimera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-04-15 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4771
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
Självklart kommer dendär satans lambdaregleringen programeras bort om chippning blir aktuellt.

Gjort det på två vanliga b230f och har aldrig hört en rödblockare med så fin gång som dessa.

Innan ni börjar tjafsa emot kan jag ju berätta att dom går på Volvo orginal bränslemapp för ryska marknaden, där borta i kylan ville dom inte ha lambdareglering.

Enligt chipparen är denna mapp såpass bra att han använder den som grund till alla voc bilar han optimerar..


LH 2.4 har inte tillräcklig precision i luftmängdmätare mm för att i längden klara sig utan lambdareglering. Ska man köra en motor med sådant styrsystem oreglerat, så får man räkna med att justera in bränslemängden individuellt för varje exemplar. Och göra om jobbet om man t ex byter luftmängdmätare eller gör något som påverkar otätheter och tjuvlufttendenser på insugssidan (t ex gör en ventilslipning eller byter ventiltätningar).

Grovt tillyxad lambdareglering som verkar störande på motorns gång HAR förekommit på en del motorer, men det rör sig då om mer primitiva styrsystem än LH 2.4. Eller möjligen "snabbhack" som inte var tillräckligt utprovade innan de kom i produktion. Man kan t ex nämna en del bilar med K-lambda, och vissa elektroniska förgasare (Solex-Matra som satt på en del billiga franska småbilar omkring 1988 , och Axtec-systemet som Lada använde i några år).

Lambdaregleringsproblem som verkar svårlösta på en rödblocks Volvo brukar orsakas av antingen dåligt fungerande lambdasond (man bör komma ihåg att LH 2.4 inte sätter felkod för alla slags fel på lambdasonden), eller av kablageproblem - dåliga jordningar, skadad isolering inne i kabelstammar med överledning mellan olika signaler som följd mm. Halvtrasig motortempgivare som leder till att tänd- eller insprutningsstyrdonet får för sig att motorn har en annan temperatur än den verkliga kan också spela in. Likaså icke fungerande luftförvärmning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011