Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:45

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: VW Sharan -07 1.8T
InläggPostat: sön 22-05-08 17:56 
Offline

Blev medlem: sön 22-05-08 17:38
Inlägg: 1
Har blivit med den här bilen, och tycker den dricker mycket, samt det är dåligt tryck i den.

Funderar en hel del kring ecu-tjofräs och tänkte, då kan jag lika gärna konvertera till e85.

Hittills, om jag begriper rätt, behöver jag:
Kabel: MPPS v13.

Mjukvara:
Loggare: https://github.com/sbloom82/VisualME7Logger
Läs/skriv: https://github.com/Blackfrosch/VAGEDCSuite

Allt är synnerligen oklart här.
Vad behöver jag byta på denna motor, samt är det saker som ecu-trixande skulle avhjälpa, och/eller bådadera delar samt mjukvaroförändringar?

Det är mest ekonomi samt miljöperspektivet jag är ute efter, men lite mer skjuts skulle vara trevligt!

Tackar och bockar på förhand för all input!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Sharan -07 1.8T
InläggPostat: mån 22-05-09 06:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
När du skriver att den dricker mycket, och att den är slö, vad har du för referenser?

Jag har ingen personlig erfarenhet av bilen, men jag tänkte om du menar i förhållande till andra likadana bilar eller i största allmänhet.
När jag letade efter ersättare till min gamla Volvo s60r tyckte jag att Lexus IS 300h var alldeles för slö för att jag skulle vilja ha den.

Steg 1 vid en konvertering är att se till att motorn är i fullt fungerande skick innan man börjar tanka sprit.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: VW Sharan -07 1.8T
InläggPostat: mån 22-05-09 07:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Börja med att förvissa dig om att allt som har med motor och motorstyrsystem att göra verkligen är felfritt. Lita inte bara på att bilen är fri från felkoder, utan kolla dataparametrar under körning och kolla att allt verkar normalt. T ex rimliga mätvärden från motor- och lufttempgivare, misständnings- och knackningsräknarna håller sig någorlunda lugna och ingen cylinder avviker alltför mycket, lambdaregleringsparametrarna (LTFT och STFT på normalt OBD-språk resp multiplikativ och additiv korrektion på VAG-språk) inte slår i botten men verkar "leva" och följa med i varierande driftförhållanden.

Eftersom bilen har ett antal år på nacken, så kan man misstänka att lambdasonden börjar bli "trött" och reagerar långsamt, ibland kan man få tydliga förbättringar bara genom att byta den. I synnerhet om den är av smalbandstyp (om det är bredbandslambda, så brukar styrsystemet sätta felkod i god tid när sonden börjar försämras). Enklaste sättet att se skillnad på smal- och bredbandslambda är att titta på kablaget till lambdasonden. Smalbands har max 4 ledare, och de brukar hänga fritt alldeles intill sonden innan de går in i ett kabelskydd. Bredbands har 5 ledare, och på VAG-bilar brukar de inte hänga fritt närmast sonden utan ligger i ett bälgformat böjskydd den sista biten.

Tala gärna om vilken motorkod bilen har också.
Om bilen har DSG-växellåda, så tänk på att den kräver en speciell körteknik för att man ska kunna dra nytta av den, om man bara gasar utan att ha dess egenheter klara för sig, så brukar det sluta med både irriterad förare, hög bränsleförbrukning och i värsta fall förtida haveri.

När det gäller etanolkonvertering, så föreslår jag att du börjar med gradvis ökande blandtankning och iakttar noga hur motorn beter sig vid olika etanolinblandning, innan du börjar fundera på om några hård- eller mjukvarumässiga åtgärder kan vara nödvändiga.
Saker att hålla koll på är t ex att inte lambdareglerparametrar bottnar, att den inte får tendens till pendlande tomgångsvarvtal, att motorn fungerar som den ska direkt efter kallstart och under varmkörning.

Räkna med att det kan lossna en del hartsavlagringar från gammal bensin ur tanken när du börjar öka etanolinblandningen, det kan bli nödvändigt att byta bränslefilter efter några veckor eller månader. Ingen idé att byta filtret i förebyggande syfte, men ha gärna med ett nytt filter samt nödvändiga verktyg för byte i bilen. För att hålla koll på ev igensättning kan man ha en amperemeter inkopplad för att mäta bränslepumpens strömförbrukning, om den ökar kraftigt inom loppet av några dagars körning så är det dags för filterbyte.
Risken för att detta ska hända är ganska liten om bilen har bränsletank av plast och om den alltid har varit i daglig drift och aldrig stått länge med gammal bensin i bränslesystemet. Risken är större vid plåttank eller om bilen t ex har stått oanvänd något år.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011