Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:26

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 21-11-11 15:25 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-29 15:14
Inlägg: 93
Ort: Ekshärad
min audi 200, 10V turbo har dragit ca 1,3 per mil i sommar och under denna sommar jag jag mer eller mindre spårat ur och kört som om jag var på bana ganska ofta, små landsvägar i mellersta Värmland. Det är ett enkelt ms system utan knackningssensorer eller bredbandslambda. Om bara motorn är oskadad i förbränningsrummen så har det gått bra. Kommer att komma in knackningssensorer som är återkopplade att reglera ned tändning när det behövs.
Annars är ju bränslepriset så pass högt att det kan vara på sin plats att växa upp och köra mer med ekonomin/miljön i åtanke
/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 21-11-16 08:41 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Säg den lycka som varar, tankade igår (18,73 kr/l) och förbrukningen är numera nere på 1,45 l/mil. När jag kom hem så kolllade felkoder och 2-3-2 var tillbaka. Dock misstänker jag att jag fått i 35 l vinter etanol. Sänkte trycket till 3,6 kg så får vi se framöver. Beställt en ny gasspjällskontakt (441 + frakt, Trodo) , ska montera nya tändstift (ska i alla fall kolla på dom) och byta olja och filter när kontakten kommer. Ska även laga avgasröret, det har "gått av" bakom katen.... Bara 7 år sedan jag svetsade dit ett nytt rör mellan katen och första ljuddämparen :roll:

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 22-03-05 16:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har kommit på en sak, har ju från och till haft problem med felkod 2-3-2 men tror nu att jag vet var felet varit hela tiden. När jag justerat in trycket så motorn fungerar som den ska utan felkoder så behöver jag tanka. Och sedan är felkoden tillbaka. Kan det vara så att det skiljer så mycket mellan olika bolag på kvaliteten på E85?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 22-03-06 08:00 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det borde väl i så fall visa sig om du alltid tankar på samma ställe?
Kanske inte alltid så lätt att göra om man har ärenden och resor åt olika håll hela tiden. Jag kan i viss mån göra det då jag inte har så många stationer att välja på. En av dom är ett lokalt bolag som får sina leveranser från OK-Q8.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: sön 22-03-06 08:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eller kan det vara något problem som gör att t ex bränsletrycket varierar med mängden bränsle i tanken, eller att bränslet blir blandat med luftblåsor då det är lite bränsle kvar? Jag skulle kunna tänka mig något i stil med krånglande förpump och/eller en otät slang mellan för- och huvudpump.
Det skulle kunna vara intressant att se vad som händer om du t ex tar för vana att tanka då det är halv tank kvar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 22-03-07 06:31 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Tack för era svar. Har ingen tankmätare, tempmätare, väg eller trippmätare längre. Har en mobiltelefon med GPS och hastighetsmätare app, kör därför sällan mer än 20 - 30 mil mellan tankning. Tankar på INGO, men inte alltid på samma ställe. Har en bränsletrycksmätare i motorrummet sä jag kan se trycket, dock upptäckte jag en liten läcka på slangen till manometer nu sist jag kollade. Får fixa det. Kört sista tiden till dottern och hjälpt henne (byggt kaninbur för 2 kaniner) så det har inte varit småsträckor, 6 mil ToR. En eller 2 ggr i veckan och kollat felkoder när jag kom ut hem. Varit Ok ett tag nu. Bilen har gått som den ska tills jag tankade nu sist, sedan märkte jag att den gick sämre och felkoden var tillbaka.
Motorn är ombyggd med större spridare och justerbar BTR, alltså ingen box som kan justera efter bränsle blandningen. Har sista tiden kört på c:a 4 kg tryck med vakuumslsngen till BTR kopplad

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 22-04-01 20:08 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har kört några mil till... För mig ganska många på så kort tid. Varit hos dottern och jobbat, 6 mil tur och retur. Ibland är där felkod när jag kommer hem ibland inte. Fixat bränsleläckan och varit och hälsat på bilprovningen. Gick igenom utan problem CO-halten är lite hög, 1,3. Kan vara dåligt fungerade katalysator, den är original sedan 1988. Drygt 50000 mil. Bilprovaren hade också 740, 2 styck och ville ha en till....... När jag kom hem var där ingen felkod.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 22-04-12 07:19 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
CO-halten är lite hög, 1,3. Kan vara dåligt fungerade katalysator, den är original sedan 1988. Drygt 50000 mil

Har kommit på varför CO var högt. Bytte gasspjällskontakten för det var "diffusa" mätvärden och voltmätare aldrig gick ner till 0V vid mmotorbroms. Det blev bättre efrer bytet, men inte bra. Nu i vinter har det varit problem från och till med felkod 2-3-2. Sista tiden har motorn "bluddrat" lite på låga varv, och även "ryckt" lite vid lätt gaspådrag. Tänkte då på spridarna, det kanske sitter "skräp" där. På väg till dottern igen köpare jag en "SuperDuper Injektion Cleaner" och hällde i hela flaskan (c:a 10 l kvar). Efter någon km tyckte jag motorn gick bättre...... Inbillning?? På motorvägen hem började voltnätaren gå ner till 0V och sista biten hem försökte jag få den att "smårycka" vid lätt gaspådrag, men icke. Var ingen felkod när jag kom hem. Tankade bensin i går kväll, 50l och satte ner bränsletrycket till 1,8 kg. Ska tömma tanken på båten så det blir 2 tankar bensin nu, sedan kör vi etanol igen.!!! Och hoppas felkoderna förblir borta...

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 22-04-26 05:34 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
lennart e skrev:
Ska tömma tanken på båten så det blir 2 tankar bensin nu, sedan kör vi etanol igen.!!! Och hoppas felkoderna förblir borta...

Det räckte inte till 2 tankar, fick fylla upp med bensin på macken. Uppskattad förbrukning c:a 1,2 l/mil, kör några tankar till för att se mer exakt. Inga felkoder i alla fall.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 22-07-13 15:46 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Kör fortfarande på bensin..... Vad tänker regeringen på?? Det finns ett miljövänligt alternativ, men i dagens läge alldeles för dyrt att köra på. Det måste bli 6 kr skillnad innan det lönar sig, nu är det dygt 2 kr. Kan tänka mig 4 kr för miljön skull, men inte 6 kr...... Vi köpte en ny Subaru XV i september i fjor, det är en flexifuel elhybrid, har kört 900 mil med den men inte en meter på E85 än...... Så ska det inte vara.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: lör 22-07-23 08:56 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
I förra veckan kapade jag och pluggade slangen till kolkanistern som var trasig, har nog varit så i många år. Fick läck på spolarbehållaren och fick (äntligen) bytt den och såg då hur dålig kanistern var. Med motorn avstängd kan jag blåsa och suga utan något som helst motstånd i slangen, men med motorn på tomgång är den stängd. Det verkar som felkoden är borta (igen) vid normal körning, men kommer när man "tar i" (fullgas) på lägre växlar. Kör på bensin och där är ju mer etanol i den nu än när jag körde på bensin sist. Kör på E10 nu och på 2,3 kg (1,8 kg förut med BF98) tryck och en förbrukning på c:a 1,1 - 1,3 l/mil så den funkar som den ska.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 22-09-07 17:05 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört en månad till, nästan utan problem. Tankar nu BF98 som jag gjorde innan ombyggnaden, och bilen går som den ska. Men helt plötsligt tappar den orken och får felkod 2-3-2. Kan inte "relatera" det något men funderar på om det är den justerbara BTR-en som inte "hinner med". Har kvar originalet och funderar på att byta tillbaka den och spridarna, det lär (tyvärr) inte bli aktuellt att köra på E85 än på ett tag. Skiljer mindre än en kr numera. Om bilen funkar då så blir det nog en sådan här från Kina. 1664 sek


Bilagor:
828929122-2073747342.jpg
828929122-2073747342.jpg [ 175.06 KiB | Visad 883 gånger ]

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 22-10-11 08:16 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört ytterligare en månad och motorn går exemplariskt. Inte någon felkod sedan sist jag skrev. Innan helgen skilde det c:a 4,50 kr mellan BF98 och E85, men har mer än halv tank så jag får vänta till efter nästa helg. Den har dragit 1,1 - 1,3l/mil. Lastad och släp efter (som vanligt alltså). Hoppas prisskillnaden håller i sig så blir det E85 nästa gång....

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e mån 22-10-17 20:00, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 22-10-17 19:54 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
NU har jag tankat E85 igen ÄNTLIGEN..... Idag skilde det 6 kr och 45 öre mellan E85 och E5 som det heter nu (BF98). E85 kostade här idag 16,02 kr. Motorn har gått som en dröm sista tiden. Har kört (egen konvertering) med bensin på 1,4 kg bränsletryck sedan jag (2 ggr med någon månad mellan) hällt i Red line rengöring för insprutningsmotorer. Tankade E85 i dag och höjde bränsletrycket till 2,4 kg och det märktes inte någon skillnad på motorn. Jag har ingen bränslemätare utan kör på km via en app i mobilen (vägmätaren funkar inte heller) och fick bara i 49 liter, tagit 1,21 l/mil (rymmer 60l). Får nog höja trycket när när jag tankar nästa gång, Har för mig jag körde på över 3 kg förut. Men, jag har fått sänka trycket sedan jag hällde i bränslerengöringen. C:a 0,5 kg, där var mycket att lösa upp......efter drygt 50000 mil. Trodde inte något sådant skulle behövas när man kör på etanol

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 22-10-24 17:58 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
En fråga till er, har haft i flera år problem med felkod 2-3-2. Både när jag kört på bensin, men framför allt på etanol har i sommar kört på bensin. Vid 2 tillfällen fick jag fel koden nör jag vet motorn stått en längre tid på tomgång. Tänkte då att det kanske kan vara en spridare som inte stänger 100. Då hällde jag i Redline insprutningsrengöring (2 flaskor men en tankning mellan) och inte har inte haft felkoder efter det. Förutom nu i veckan när jag justerar in motorn för etanol. Kan det varit en (eller fler) spridare som "strulat" och fungerar bättre nu? Bilen går riktigt bra nu, det blir lite långt mellan tankningarna när man inte kör så mycket, eller långkörningar.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011