Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 22-10-24 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du har tillgång till oscilloskop (helst ett gammalt analogt) så finns ett sätt att ta reda på om någon spridare avviker från de andra:
Trigga oscilloskopet från en signal som är synkron med motorvarvtalet (t ex en induktiv givare på en tändkabel). Mät på signalen från lambdasonden och se om det finns någon rörelse i den som står stilla i förhållande till triggpulsen från tändsystemet. En förutsättning för att det ska fungera är att lambdasonden är relativt ny och i bra skick, så den reagerar snabbt på ändrad bränsleblandning.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 22-10-25 06:55 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Hade tillgång till oscilloskop när jag jobbade, men det är några år sedan nu så det går nog inte, men frågan var om sådant som typ Redline verkligen kan funka på gamla spridare? Nu är inte spridarna original (Saabs röda från en Saab 9000) men har säkert suttit i 30000 mil. Etanol ska ju lösa gammatl skräp, men löser Redline bättre? Har ju kört mer än 10000 mil på etanol under dom 10 år jag tankat E85 huvudsaken är att bilen funkar, besinförbrukningen sjönk i alla fall efter "rengöringen" vilket tyder på att det gjort rent något i alla fall.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tis 22-10-25 07:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är nog så att E85 kan lösa vissa slags avlagringar, Redline kanske löser andra sorter.
En gång när jag var inblandad i att rengöra spridare till en Volvo 940 så blev det ultraljudstvätt med en blandning av bensin och thinner. Spridaren hölls öppen med lagom ström genom spolen, och tvättvätska sögs bakvägen genom spridaren med en vakuumpump under tvättningen. En flaska för uppsamling av tvättvätska och lort var inkopplad mellan spridaren och vakuumpumpen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 22-10-27 05:35 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Det är nog så att E85 kan lösa vissa slags avlagringar, Redline kanske löser andra sorter.

Det är nog så, har jobbar lite ett tag, men nu är det över för denna gång så det dröjer ett tag innan jar tankar så jag för reda på förbruknkngen. Där är ju förmodar jag typ 80% E85 i tanken och nästa gång blir det antagligen E75. Vet inte hur det fungerar med sommar och vinter bränsle här nere i södern......

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 22-12-02 07:37 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Har nu kört ett tag på E85(75?) och i början gick den kanon, men sedan kom 2-3-2 tillbaka. Jag har en multimeter ständigt kopplad på lambdasonder, men batteriet tog slut för några veckor sedan. Då gick V ner till 0V vid motor broms, men nu med nytt batteri gör den inte det. Det verkar vara en (eller fler) spridare som inte tätar 100. Det hjälpte med Redline rengöring förra gången, ska köpa en sådan till.......

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 23-04-27 08:10 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
745-an bara går och går. Just nu riktigt bra, sista tankningen 1,43 l/mil. Priset hoppar från dag till dag, i går var det 16 ,70 kr/l. Har även börjat köra frugans nya Subaru XV e-drive (s.k Mild hybrid) på E85. Den funkar också bra. Den är "fabriksbyggd" för bensin/etanoldrift och har även eldrift. Frugan klagar dock på att hon får tanka oftare då tanken är mindre p.g.a batteriet för eldriften (48 l). Den tar nästan 2 dl mer på E85 än den tog med bensin, nu i vinter har den tagit upp till c:a 1 l/mil. På långkörning kommer den ner till 0,85 (0,7 med bensin) l/mil. Förra sommaren kom vi ända ner till 0,58 l/mil på långkörnkng. Annars är vi väldigt nöjda med den. Köpte den ny i september -21 och första service i september -22 (1300 mil). Nästa service troligen i september -23, den har nu rullat c:a 1800 mil. Fri service i 3 år, oljebyte 1år eller 1500 mil. Så om 1,5 år får jag (äntligen) serva den själv ....
Jo den där Volvon, som jag skrev förut så går inte V-mätaren ner till 0 vid motorbroms längre. Förut stannade den på c:a 02V, men nu går den sällan under 0,06, ibland 0,08V. Den står på 0 med motorn avstängd, och c:a 0,5V med tändning på så den (och lambdasonden) fungerar som det ska. Kan det vara något annat än typ läckande spridare som orsakar detta ? Känner ingen bensin i vakuumslangen från BTR-en. RedLine insprutnings rengörnig hjälper inte längre. Sällan felkoder, kanske 1-2 ggr i månaden, alltid 2-3-2. Har inte ändrat bränsletrycket på någon månad
Några ider om detta??.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: fre 23-04-28 07:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag skulle nog tro att det är ett jordpotentialproblem som gör att den inte går ner till 0 V. Kanske som följd av spänningsfall i någon jordfläta till motor eller generator. Om generatorn är monterad i gummibussningar, så sitter det ju en liten kort jordkabel för att brygga över gummit, det brukar alltid gå varmt och bli dålig kontakt i kabelskorna i ändarna av den.

Prova att jorda instrumentet till samma skruvar på insugningsröret där insprutningskabelstammen är jordad och se om det blir närmare 0 V då.

Några andra tänkbara möjligheter:
-Åldrad lambdasond.
-Förvärmningen för lambdasonden fungerar ej.
-Bränsleångor följer med från vevhusventilationen, detta kan man råda bot på genom att köra några timmar i sträck på landsväg så att alla bränslerester får tillfälle att koka bort ur oljan. Eller genom oljebyte. Det kan också vara nyttigt att rengöra oljeavskiljare mm.
-Vatten/glykolånga följer med avgaserna och kyler lambdasonden vid motorbromsning, t ex pga läckande topplockspackning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: tor 23-05-04 06:51 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
prova att jorda instrumentet till samma skruvar på insugningsröret där insprutningskabelstammen är jordad och se om det blir närmare 0 V då.
.

Den är fast monterd med jord i skruven till railsen och plus klämd i "gummitutten" på signalkabeln. Den visar 0V innan jag startar motorn och 0,52 efter start. Ska kolla förvärmningen, sonden är ganska ny (3-4 år). Bosch från Trodo. Oljebyte skulle varit gjort för en månad sedan men blev uppskjutet p.g.a att jag akut fick hälla i 2l olja. Dom hydrauliska ventiltryckarna började ticka..... Har i veckan kommit på att vevhusventilationen imte fungerar riktigt. Har fått en läcka på värmepaketet och provisoriskt lagat det med finmalen vitpeppar. Funkar faktiskt.....Jag ska köpa ett nytt kylarlock då det blir högt tryck i kylsystemet. Hjälper inte det, ja då blir det byte av toppackning senare i vår när jag ska byta kamrem och tätningar till kamaxlar och "boxarna" för balansremmen (B234F motorn). Måste först sjösätta båten, 745-an är den enda bil jag kan dra båt och trailer med (lagligt). Båt och trailer väger c:a 1750 kg

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 23-06-19 08:59 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Hittar inge bra ställe att ställa min fråga på så jag gör det här. Köpt en Subaru XV -21 års modell och den har nu rullat c:a 2000 mil. Kört på etanol sedan början på mars i år och den har börjat bli ordentligt svårstartad. Man får "veva på" länge på "starten" innan den startar. Var på verkstaden (där vi köpte den) förra veckan (garanti kvar än) och dom tyckte vi skulle köra en eller två tankar bensln så skulle det bli bra. Köpte inte det, men svalde det. Vi har ju kört 17 månader på bensin och 3 månader på etanol. Är det verkligen meningen att man ska köra på bensin då och då för att kunna köra på etanol? Då blir det inte kört många mil på etanol med denna bil. Har kört min 745-a i mer än 10 år på E85 och den startar lätt sommar som vinter. Visserligen med ett knappstyrt extra motstånd som choke. Jag har byggt om Volvon själv, men Subarun är "fabriksbyggd".
Några ide'er om detta?

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Senast redigerad av lennart e mån 23-06-19 15:48, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 23-06-19 11:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Subarun borde definitivt starta lätt även på E85. Men jag skulle föreslå att provtanka bensin en gång och kolla om den är lika svårstartad då. Om den har manuell växellåda, skulle du kunna prova att rullstarta den i utförsbacke och kolla om den startar lätt i det läget.
Den Ford Focus FFV som jag hade förut, var svårstartad (både på E85 och bensin) när den var halvvarm, dvs stått kanske 15-60 minuter efter körning. Men vid kallstart eller start med helt varm motor, startade den alltid lätt. Även vid de tillfällen då det var problem med igengrodda spridare efter Statoilskandalen 2011.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 23-06-19 15:44 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Subarun borde definitivt starta lätt även på E85. Men jag skulle föreslå att provtanka bensin en gång och kolla om den är lika svårstartad då.

Tankade bensin igår och körde en halv mil eller så. I morse startade den direkt, och gjort så hela dagen. Hon ar varit iväg med gamla arbetskamrater (pensionärer allihop) den har funkat perfekt varje start. Jag håller på och byta toppackning på 745-an. Inget vara för evigt... Men snart rullar den igen, på etanol förstås. Får se om det går att göra något med kallstart anorningen på Subarun. Eller kanske andra tändstift. Den får gå på bensin tills garatin går ut. Ska dit i september igen på vanlig service (olja och filter m.m) får prata med dom igen då.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: mån 23-07-17 19:13 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
För att återgå till min 745-a, har ägnat några veckor till att byta toppackning på motorn. När jag fått isär den så är det misstänkt läckage på alla cylindrarna mot kylkanalerna. Vid närmare titt efter rengöring så är där ett ställe man kan se att det läckt, men mycket lite. Men grenrörspackningen var tokslut, det är ju inte så länge sedan jag bytte både den och insugs packningen. Då gick bilen som det skulle ett tag efter det. Har nu kört med den några mil och den fungerar som den ska. Inga felkoder än så länge, tankade fullt för några dagar sedan så vi får se vad förbrukningen hamnar på.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Volvo 745 glt
InläggPostat: ons 23-12-20 08:05 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Lite uppdatering. Bilen har gått bra, dock dålig värme i kupen nu när det blivit kallt. Tempmätaren i instrumentet är trasig. Motorn blir inte varm, c:a 70° efter en mil eller så även med pappskiva mellan kylare och kondensor. C:a 55° på slangen till elementet. Dock blev det problem för en månad sedan. Den började gå illa och "småryckte" vid körning. Bytte tändstift, ingen skillnad. Skulle tanka (bara c:a 6 - 7 liter kvar), hällde då i E5 istället och sänkte bränsletrycket. Det blev mycket sämre.... Hällde i STP insprutnings rengöring och K-Sprit i flera omgångar (vatten i tanken??). Några dagar hade vi minusgrader (ner till - 15°), då gick bilen som en klocka. När det sedan blev plusgrader "hoppade" bilen igen. Mera STP rengöring och vattendrivning, så började den gå bra igen. Nu efter ytterligare tankning går bilen som den ska igen. Riktigt, riktigt bra. Pratat med INGO om detta, men dom mäter i tankarna varje månad och har inte haft några "avvikelser". Han rekomenderade bara att köra på bensin någon gång emellanåt. Han hade också en (för eget huvud) till etanoldrift ombyggd äldre bil. Dock ingen Volvo och betydligt nyare än min. Ska nu ut och byta termostaten nu och har köpt en "eftermarknads" vattentemp. mätare som jag försöka montera givaren i den gamla givarens fäste. Får se hur det går.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 283 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011