Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-02-25 09:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån 23-08-28 13:22 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Att konvertera en Saab 900 Turbo till E85 verkar inte så svårt, man byter spridare till en viss sort som ger ganska rakt av 30% mera bränsle. Eventuellt kan man avancera tändningen litet. Men då ska den köras på E85 endast.

Jag undrar över denna lösning,
https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... c0f6e12fe/

Citat:
Smart Fuel Control E85 V4.2 does not need an external fuel sensor, adjusts automatically in real time keeping the mixture ratio optimal, thanks to innovative development the smallest increase in consumption on the market and to guarantee quality, we give the device the best warranty on the market for 3 years.

Already more than 10,000 satisfied users in Europe, fully automatic, automatic cold start, Smart Fuel Control works like a factory-made Flex Fuel car, the smallest possible increase in fuel consumption, the best warranty on the market for 3 years, the best product support on the market - More power - More torque - Smaller increase in consumption -3 one year warranty -Automatic operation -Automatic cold start -Easy to install Plug and Play -Smart Fuel Control E85 V4.2 -Can be inspected for modifications and remember Trafi's 200,- modification subsidy


Säljaren vill sälja kittet ver 4.2 utan bränslesensor. Jag frågade om det inte var bättre med den som kunde känna av bränsleblandningen ifall den varierar?

Citat:
Nej bara en del som går sönder V4.2 justerar sig hela tiden efter vad bilen ger signaler till spridarna och sedan kan man finjustera


Han har inte förklarat hur den justerar sig och hur det här ska funka i verkligheten. Vad händer då om man tankat E85 och sen har man inte E85 där man är och lägger en halv tank 95E10 istället?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 23-08-30 11:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har ingen egen erfarenhet av de där "automatiska" piggybacksystemen, men det förefaller som om de åtminstone i en del fall faktiskt kan anpassa sig själva till ändrat bränsle.
Men jag skulle nog föreslå att du börjar med att undersöka hur mycket inblandning av E85 som motorstyrsystemet (det är väl Lucas CU14) i originalutförande klarar av, innan lambdaregleringen börjar nå gränsvärdet. På lambdareglerade bilar av den generationen är det inte alls ovanligt att lambdaregleringen har så vida gränser att den fungerar utmärkt även på E85. Exempelvis gäller detta för Bosch Motronic-system på Opel (dock har samma system snävare gränser när de sitter på t ex Citroën, Peugeot eller BMW), Mono-Jetronic på en mängd VAG-bilar, GM:s P4-system.
En äldre bensinbil med turbo har ofta ganska rejält tilltagen fullgasanrikning, som kan visa sig alldeles för kraftig på E85. Det finns fall där konverterade turbobilar helt enkelt har surat ner sig och knappt gått överhuvudtaget på fullgas, man har fått släppa gasen så pass att anrikningen upphör och den går över till lambdareglerat läge igen, för att få fart på motorn. Där kan det bli aktuellt att lura den signal som påverkar fullgasanrikningen. Om det bara är en strömbrytare vid gasspjället kan man helt enkelt klippa ledningen till den, om det är en analog spjällägesgivare så kan det tänkas att man måste göra en spänningsdelare eller klippkrets för signalen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 23-08-31 09:51 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Jag vet om att det är en ganska vanlig modifikation för Saab 900 turbo ägare att byta injektorerna och så funkar det bra med E85 speciellt vid boost. Det lär inte funka så bra (enligt vad jag läst) att köra direkt på ren E85 utan modifikationer på dessa, blir för fattig bränsleblandning och inte bra för motorn. Jag vet inte hur mycket E85 man kan blanda in innan det blir problem och det känns som riskabelt att testa?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 23-08-31 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är inga risker med att prova. Tänk på att, som nämnt i många tidigare trådar här, E85 har så mycket större ångbildningsentalpitet än bensin att en E85/luft-blandning alltid "kyler" bättre än en bensin/luft-blandning, även om E85/luft-blandningen skulle vara så mager att den nätt och jämnt är brännbar.

Jag antar att det går att få ut någon signal från CU14-systemet som talar om vad lambdaregleringen håller på med, antingen i digital form via ISO 9141 eller i form av analog- eller PWM-signal som man kan hålla koll på med t ex en multimeter eller kontrollampa.
Finns det inget sådant alls så går det ju att mäta spänningen från lambdasonden för att se om lambdaregleringen är aktiv eller om blandningen blir ständigt mager (då ligger spänningen låg, nära 0 V, hela tiden).

Tidiga tecken på att man har nått gränsen för hur mycket E85 motorstyrsystemet klarar av kan vara t ex att motorn går dåligt under varmkörning, tomgången blir konstig (t ex självsvängande tomgångsstabilisering eller tendens till tjuvstopp), kallstartsvårigheter, dåligt svar på tvärt gaspådrag. När man provar olika bränsleblandningar är det lämpligt att inte ha full tank, och att ha en dunk bensin med sig så man kan öka bensinhalten om det behövs för att ta sig hem.

Det är mer viktigt vid körning på E85 än på bensin att lambdasonden är i bra skick och av rätt typ, samt att insugningsrör, insugningsportar och -ventiler är någorlunda rena och fria från tjocka sotbeläggningar. Tänk också på att om det finns mycket hartsbeläggningar i tanken och på andra ställen i bränslesystemet (tycks vara mer vanligt på bilar med plåttank än med plasttank, och i synnerhet är risken stor om bilen någon gång har stått länge med gammal bensin i tanken), så kan det hända när de där avlagringarna börjar lösa sig i E85, att de sätter igen bränslefiltret. Det brukar inträffa inom ett par veckor till ett par månader efter att man har börjat köra på E85, jag själv har dock aldrig råkat ut för det. För att få en förvarning om igensättningen kan man ha en amperemeter inkopplad för att mäta bränslepumpens strömförbrukning, om den börjar stiga tydligt vet man att filtret bör bytas inom några timmars körtid. Lämpligt att ha med sig ett nytt filter och nödvändiga verktyg.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23-09-01 06:17 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Jag tror detta är något som får vänta tills våren. Tänkte sluta köra bilen nån gång i oktober så kanske inte bästa tiden att börja experimentera.

Nu kanske detta redan besvarats också. Men jag läser väldigt mycket om att folk som kör med E85 får avlagringar och smuts i spridarna och måste köra med bensin för att lösa upp det. Bl.a. med modernare Saab som har biopower system som är flexfuel. T.om. rekommenderat att göra så från saab då dom fortfarande fanns.

Vad är detta för beläggningar, kommer det från etanolen eller är det något annat? Man trodde ju att de flesta problem kom från bensinavlagringar som löstes upp eller dylikt, men det låter som att bensinen löser upp dessa istället. Jag trodde E85 var renare och gav inga avlagringar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 23-09-01 06:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Åtminstone i Sverige är problemen med avlagringar från E85 historia nu. Det s k rosa klägget kunde orsakas av olyckliga kombinationer av tillsatser och föroreningar, men sedan kraven i standarden skärptes omkring år 2011, det var i efterdyningarna efter skandalen då ett oljebolag hade råkat släppa ut ett parti felblandad E85 som innehöll tillsatser som egentligen var avsedda för dieselbränslet ED95, verkar igensättningarna ha upphört.

Det verkar också som om problemen med igensatta spridare på sin tid blev värre på bilar som kördes omväxlande på E85 och bensin (t ex för de bilägare som följde råden från okunniga mekaniker om att köra en tank bensin då och då), än på bilar som enbart gick på E85.
Det gick aldrig ut någon officiell rekommendation från någon biltillverkare om att köra deras FFV-bilar på bensin emellanåt, utan det var uteslutande något som gick på hörsägen i branschen eller som återförsäljare/verkstäder hittade på själva.

Ett fall där det faktiskt kan bli värre avlagringar i en motor som går på E85 än på bensin är direktinsprutade motorer (t ex Mitsubishi/Volvo GDI, VAG's TSI, TSFI m fl), speciellt när de börjar vara slitna och dra olja eller om det är problem med oljeavskiljare mm i vevhusventilationen. I och med direktinsprutningen så finns ju aldrig något bränsle närvarande i insugningsröret som kan tvätta bort sot mm som följer med vevhusventilation och EGR. När motorn körs på bensin, följer tillräckligt med bensinångor med bra sotlösande egenskaper med vevhusgaserna, men vid körning på E85 är det inte säkert att bränsleångorna klarar att tvätta bort sotet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 23-09-06 11:30 
Offline

Blev medlem: fre 22-06-03 07:58
Inlägg: 14
Ort: Österbotten, Finland
Sökt och letat info om detta och det är nu ännu oklart hur mycket man kan berika med E85, om jag vill veta lambdavärden så har jag läst om folk som försökt läsa av ECUn men det har resulterat i dålig gång så lösningen blev separat bredbandslambda.

Synd de ska va så dyra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 23-09-06 13:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det står en del på Wikipedia om den 8-cylindriga varianten av CU14 , CUX14. Tydligen finns det ett diagnossnitt, dock inte OBD II -kompatibelt, som går bra att använda för eget bruk. Seriedata med 7812,5 baud (samma baudrate som används i Chrysler's CCD-buss). Det finns tydligen också ett I2C-interface som bara kan användas för att läsa ut felkoder och ingenting annat.

Bredbandslambdasonder verkar man kunna få för en knapp tusenlapp (i SEK). T ex https://www.trodo.se/lambdasond-fae-75351

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011