Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-22 22:18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 09-10-11 10:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Hej, jag har etanolkonverterat min 740 med en flexitune. Det jag nu undrar är räcker mina spridare till på högre varv? Runt 6000 och uppåt?

Är det varvstopp på 6000 orginal? Kan inte varva mer än så :shock:

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-11 14:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Det bör inte vara några större problem. Men tänk på att, beroende på årsmodell och typ av insprutningssystem så förekommer flera olika typer av spridare på Volvo 740 med B230F.
Om inte annat så är man ju inte lika beroende av fullgasanrikning vid körning på E85 som vid körning på bensin. Det är ju bara vid kombinationen av samtidigt högt varvtal OCH stort gaspådrag som det kan finnas en teoretisk risk att spridarna inte räcker till.

Varvtalsbegränsning finns inbyggd i både insprutnings- och tändsystemet, men det är inte självklart att båda begränsar vid exakt samma varvtal. Om tändsystemet begränsar så syns det troligen på att varvräknaren fladdrar eller går ner till 0, tills motorvarvtalet har sjunkit så pass att begränsningen upphör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-11 15:32 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
När jag pressar på upp till 6000 så hugger hela bilen till när den kommer över 6000 som om den stängdes av. Skulle gissa på att det är varvstoppet. Är det någon som vet ifall det ligger på 6000?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-11 20:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Det är väl ganska troligt att begränsningen ligger där någonstans. Men den kan säkert variera mellan olika programvaruversioner i styrdonet osv. Så om du ska jämföra dina erfarenheter med andra Volvoexemplar är det bra att veta vilken årsmodell du har, Bosch-nummer på dina styrdon (både insprutnings- och tändstyrdonet), om du har manuell eller automatlåda osv.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-11 21:23 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Nummer på lådan har jag inte, får kolla den sen. Det är LH 2.4, manuell M47, årsmodell -90

Får ta och skaffa en megasquirt så kan jag varva lite mera då.

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-12 04:00 
Offline

Blev medlem: lör 07-01-06 23:45
Inlägg: 80
då har du varvstopp på 6200. såvida inte boxen är chippad (vilket den troligen inte är), men då skulle du inte ha det där stoppet du beskriver utan kunna varva upp till 7000.

_________________
Nuvarande:
Audi S6 -01
Audi A6 -98


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 19:34 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Du märker nog tydligare på högre växlar när det bryter? Prova på trean eller fyran.

Varför behöver du varva så mycket?

Är motorn i övrigt byggd för höga varvtal borde det vara en smal sak för en kunnig att flytta eller ta bort varvstoppet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 20:44 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
Den är inte byggd för några extrema varvtal men högre varv = mer effekt :D

Kanske ska byta ventilfjädrarna till hårdare typ eller dubbelfjäder då borde den klara lite mer...

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-14 21:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
equiv skrev:
Den är inte byggd för några extrema varvtal men högre varv = mer effekt :D


Ja, till en viss gräns, men det finns flera faktorer som gör att effekten avtar vid ökande varvtal också. Framför allt minskar ju fyllnadsgraden vid högre varvtal, det går i viss mån men inte hur långt som helst att övervinna genom portning, högre lyfthöjd, större ventiler osv. Ett annat problem är att vid höga varvtal hinner inte bränsleblandningen brinna färdigt förrän ganska sent under förbränningtakten och det gör att en onödigt stor del av värmeenergin inte blir mekanisk energi utan går ut med avgaserna. Enda sättet att undvika det är att göra en motor med fler och mindre cylindrar.
De stora tröghetskrafter som påverkar kolvar och vevstakar vid höga varvtal ökar också friktionsförlusterna.
En så pass stor fyrcylindrig motor som runt 2,3 liter är det ingen mening att försöka optimera för varvtal över 5000 varv/min, åtminstone inte så länge den bara har två ventiler per cylinder. Om du vill gå högre i varvtal med en motor i den storleksordningen så är det bättre att utgå från en 6-cylindrig maskin med motsvarande mindre cylinderdiameter och slaglängd.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 07:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
är det nåt liknande du försöker åstadkomma.....?.... :D


http://www.youtube.com/watch?v=y2iBbwocYZw


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-10-15 12:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
svante skrev:
är det nåt liknande du försöker åstadkomma.....?.... :D


http://www.youtube.com/watch?v=y2iBbwocYZw


Haha, nja inte riktigt men på rätt väg :wink:

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-10-20 23:11 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
equiv skrev:
Den är inte byggd för några extrema varvtal men högre varv = mer effekt :D

Kanske ska byta ventilfjädrarna till hårdare typ eller dubbelfjäder då borde den klara lite mer...


Som Torbjörn skriver så är det inte så enkelt att högre varv automatiskt ger högre effekt.

Vill du öka effekten så finns det flera vägar att gå innan du behöver öka maxvarvtalet på motorn!

Och vill du nu ha en högvarvig motor så finns det väl många motorer som är bättre lämpade för detta än en B230F?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-21 11:55 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-13 12:18
Inlägg: 82
Ort: Uppsala
BioPower skrev:
equiv skrev:
Den är inte byggd för några extrema varvtal men högre varv = mer effekt :D

Kanske ska byta ventilfjädrarna till hårdare typ eller dubbelfjäder då borde den klara lite mer...


Som Torbjörn skriver så är det inte så enkelt att högre varv automatiskt ger högre effekt.

Vill du öka effekten så finns det flera vägar att gå innan du behöver öka maxvarvtalet på motorn!

Och vill du nu ha en högvarvig motor så finns det väl många motorer som är bättre lämpade för detta än en B230F?


Jo, det stämmer nog. Tanken var att få upp varvtalet till runt 7000 men mer än så blir det nog inte..

Kommer behöva hårdare ventilfjädrar men måste man balansera veven för bara 7000 ?

_________________
740GL 3mm planad, flexitune, H-kam
Puch Maxi etanolkonverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-21 12:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Eller så gör man som jag och varvar 500 på 5:an... Motorn blev stark på etanolen :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-10-21 17:42 
Offline

Blev medlem: mån 08-06-09 15:05
Inlägg: 30
Ort: lindome
Det går att optimera en 2 ventilare för betydligt mer varv än 5000.
Byggde en 3,7l Buick v6, den hade max effekt vid 8500 v/m.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011