lennart e skrev:
Hej allihopa
Nu har jag äntligen blivit så rörlig så jag kan börja jobba igen. (Har ju bytat ut hela knäleden). Äntligen har det blivit lite bättre väder också. All snö är skottad och "bara" några minusgrader. Till saken.
Jag har bytat ut kablarna och kontakten till tempgivaren. Mätt upp spänningen vid styrboxen och den ligger på 0,5V på tempingången vid varm motor, men lambda igången "fladdrar" som en skadeskjuten kråka. Spänningen från spjällkontakten stämmer inte riktigt med värden jag har hittat här på forumet.
Så Torbrörn, du verkar ha bra koll på detta, har du värden för "min" motor. Det är en B234 med LH 2,4 årsmodell 88 B. Den modellen är egentligen en 89:a men ändå inte. Det skiljer på småsaker. Men motor och sådant verkar vara en 89:ans modell
Mvh
Lennart
När det gäller lambdasonden så visar ju "fladdret" att lambdaregleringen arbetar. Men ytterligare bevis för att allt är som det ska får du om du kan konstatera att spänningen ligger fast omkring 0,9 V vid fullgas då motorn går med fullgasanrikning, och att den går ner på 0 vid långvarig motorbromsning då bränslet stängs av.
På Volvo så infördes insprutningssystemet LH 2.4 och tändsystemet EZ116K till årsmodell 88B på både 240 och 740. Tidigare modeller av 240 och 740 hade ett äldre insprutningssystem, LH 2.2 . Främsta skillnaden är att LH 2.2 saknade adaptiv lambdareglering och det hade inte heller någon möjlighet att lagra felkoder eller styra en motorelektronikvarningslampa. På LH 2.2 -tiden användes en äldre variant av EZ-K tändsystem på 740, medan 240 hade ett tändsystem som var tillverkat av Chrysler.
Jag har dåliga erfarenheter av att plocka Volvokabelstammar på skroten, ofta finns det odokumenterade skillnader som ställer till problem till och med om kabelstammen kommer från en bil av samma årsmodell som rimligtvis borde vara identisk! På 740 kan t ex stiften i kontaktdonet vid höger fjäderben där motorkabelstam och bilens högra främre kabelstam kopplas ihop, sitta i olika ordning. Man bör inte heller lita blint på ledarfärger i Volvo, det förekommer ofta avvikelser från elschemat. Det bästa i ditt fall är nog att ta ut motorkabelstammen, vilket är ganska lätt, och renovera den på bänk. Är kabelstammen i mycket dåligt skick kan det förstås vara lättare att byta ut den, men jämför då kabelstammarna noga med varandra (ohmmät på misstänkta ställen för att ta reda på vart vilken kabel går osv). Och tänk på att även en något fräschare kabelstam från skroten är lika gammal och förmodligen har en del ledare med rätt styv och spröd isolering på de utsatta ställena.
När det gäller gasspjällkontakten så är det viktigaste att spänningen går tydligt ner till 0 V när tomgångs- respektive fullgaskontakten är sluten, och att de åtminstone ligger över 4 V i annat fall. Ett vanligt fel (på en vanlig B230F, jag vet inte om det ser likadant ut på 16V-motorn) är att kabelstammen ligger sträckt vid gasspjällkontakten, så att hylsorna med tiden kryper ut ur kontaktdonet och inte når fram till gasspjällkontaktens stift.
Ytterligare en möjlig orsak till hög bränsleförbrukning är om tändstyrdonet uppfattar att det saknas signal från knacksensorn och därför ställer tändningen sent för säkerhets skull. Det borde sättas felkod för detta men jag litar inte på att alla programversioner i EZ116K verkligen gör det.
Kolla den skärmade kabeln till knacksensorn noga, även den blir ofta styv och dålig närmast motorn. Jag har också flera gånger sett sönderbrutna kontaktdon till knacksensorn. Det är viktigt att knacksensorn verkligen sitter stumt monterad mot motorblocket - perfekt rena och plana anliggningsytor, det får inte ligga någon bricka vare sig under knacksensorn eller under skruvskallen, se till att skruven är oskadad och fin, och dra åt den med rätt moment (ca 25 Nm, alltså typiskt moment för en M8-skruv).