torbjorn skrev:
Att plana toppen för att höja kompressionen är ingen mening. Någotsånär nya B230F (årsmodell 1988B och senare) har så pass hög kompression att man aldrig kan få ner förbrukningen så mycket att man tjänar igen kostnaden för arbetet inom rimlig tid. De tidiga B230F, fram till '88A , har lägre kompression eftersom de är optimerade för 91-oktanig bensin. På en sådan kan det möjligen löna sig att plana lite mer om man ändå har varit tvungen att riva motorn för att t ex byta topplockspackning, men man plockar aldrig isär en fungerande motor för att plana.
Jag har en känsla av att de B230F som har EGR, alltså från ungefär '92-93 och senare, arbetar med tidigare tändförställningskurva i grunden än vad de tidigare motorerna gjorde, så man vinner nog mindre på att försöka laborera med tändläget på en sådan än man gör på årsmodellerna runt 1990.
Kallstart med Flexitune och dess anrikningsfunktion är inga problem alls om bara resten av bilens elsystem och i synnerhet tändsystem är i ordning. Det är viktigt att tändspole och tändmodul är av originaltyp. Inte bara rätt fabrikat utan rätt detaljnummer också. Glapp och spänningsfall i tändningslåset är vanligt på Volvo 700/900 , det kan leda till att tändsystemet inte får tillräckligt med matningsspänning medan man kör startmotorn. Det kan vara bra att montera mellanreläer på utgående ledningar 15 och 50 från tändningslåset.
Min erfarenhet från andra bilar är att de gånger det kan vara svårt att starta på E85 inte är vid extrem kyla, utan det är snarare vid blött och nollgradigt väder det kan bli problem. Det hjälper INTE att nöta länge på startmotorn en sådan gång, rätt metod är istället att göra korta startförsök med ganska långa pauser (1-2 minuter) emellan. Motorvärmare löser såklart alla problem. Om det är riktigt eländigt och man inte har någon annan värmemöjlighet alls, så kan man i nödfall skruva ur tändstiften och ha dem i innerfickan en stund så de blir varma och torra, sen skruvar man tillbaks dem och startar snabbt.
En annan viktig sak är att se till att det är god fart på startmotorn. Man bör ha bra batteri, god ordning på alla batterikablar och jordflätor, och gärna plocka isär och serva (rengöring, smörjning, översyn) startmotorn någon gång då och då.
För att få bra resultat vid körning i kyla så är det ju viktigt att motorns termostat är i ordning så att motorn kommer upp i full temperatur snabbt. Där är en Volvo 940 lite irriterande eftersom tempmätaren ställer sig med nålen rakt upp redan vid 40-50 grader motortemp och inte rör sig vidare mot det röda området förrän över 100 grader. Man har alltså inte en chans att se på den vad termostaten egentligen har för sig. Det kan vara praktiskt att ha en billig digitalmultimeter inkopplad för att hålla koll på spänningen över insprutningssystemets tempgivare för att den vägen se verklig motortemp.
Se också till att luftförvärmningen och dess termostatstyrda spjäll fungerar som den ska. Ev kan det löna sig att byta luftburken till dito från en sen 740 med förgasare, den reglerar på högre lufttemperatur.
Man bör tänka på att det kondenseras en hel del E85 och vatten i motoroljan vid varje kallstart. Samma problem finns även på bensin men är mer utpräglat på E85. Man bör INTE kallstarta motorn bara för att t ex flytta bilen på gården och sen stänga av, utan har man väl startat den bör den få gå tills den är varm. Kör man mest i korta körningar (högst en halvtimme åt gången), så är det bra att försöka ordna en sammanhängande landsvägskörning på ett par timmar minst en eller ett par gånger i månaden, så att motorn får gå med genomvarm olja så länge att alla bränslerester och vatten hinner avdunsta.
Att plana toppen är mestadels för att få den att starta lättare vid kallare väderlag (dessto mindre kammare dessto högre densitet borde etanolen packas och därmed antändas lättare har jag läst på olika forum) sen vill jag ju även höja kompressionsfaktorn då etanolen verkar trivas bättre vid höga kompressionsförhållanden (runt 14.0 bar har jag läst lite varstans), sen är det ju naturligtvis även för att höja verkningsgraden på bilen för att få det att gå lite billigare. Kommer isåfall köpa topp vid sidan av och bara switcha över istället för att ta bort den jag har i min pendelbil.
Det där med motortempen har jag hört kan vara lurigt. Skulle man kunna köpa sån där digital värmemätare och "skjuta" på motorblocket för att se om tempgivaren funkar som den ska?
Bilen kommer gå 3 mil tur och retur till jobbet och ibland 1 mil tur och retur till affären. Så det är väll vanlig "pendelkörning" den kommer gå 95 % av tiden.
Tack för infon Torbjorn!
