Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6055
Sida 1 av 2

Författare:  torbjorn [ mån 11-10-17 07:53 ]
Inläggsrubrik:  Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Jag har blivit inblandad i att montera ett piggybacksystem (Flexitune Auto X4) på en sådan. Är det någon som vet om den bilen kan väntas ha bredbandslambdasond i likhet med de motsvarande Volvo som har Motronic, eller är lambdasonden av "normal" typ?

Det är åtminstone verifierat att Densosystemet - i motsats till ett rykte som har cirkulerat - inte verkar ha någon konstig PWM eller strömbegränsning på spridarutgångarna. Styrsignalerna ser ut som helt normala fyrkantpulser.

Författare:  karlmb [ mån 11-10-17 08:01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Jag var inblandad i framtagandet av den motorn (Kommer bla ihåg e-gasspjällhuset som Magneti-Marelli klantade till genom att utan Volvos vetskap, trots uttryckligt förbud, byta det kontaktgivande fettet till ett sämre, lyckades ordna en av Volvos största elproblem...), och med 99% säkerhet är det ingen bredbandslambda i den.
Det var i stort sett samma funktioner som Bosch kunde erbjuda, fast bättre processorprestanda etc.

Författare:  torbjorn [ mån 11-10-17 10:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Tack för det! Då blir det nog till att ta en titt med oscilloskop på lambdasondssignalen nästa gång bilen är tillgänglig.

Författare:  karlmb [ mån 11-10-17 11:55 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

torbjorn skrev:
Tack för det! Då blir det nog till att ta en titt med oscilloskop på lambdasondssignalen nästa gång bilen är tillgänglig.


Det borde väl å andra sidan räcka med att ta reda på antalet ledare till Lambdasonden.
Är det fler än 4 är det säkert en bredbandare, annars måste det vara en vanlig smalband.

Varför inte kolla på Mecas hemsida?

Författare:  torbjorn [ lör 12-03-17 17:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Nu är konverteringen genomförd. Bilägaren känner sig ganska övertygad om att det är en bredbandslambdasond (bl a efter att ha studerat elschemor och olika piratdelsfirmors lambdasondsrekommendationer), så jag tittade aldrig närmare på kablaget till den och kopplade in piggybacksystemet utan avkänning av lambdasonden.
Eftersom motorn är femcylindrig får två spridare dela på en kanal i Flexitune, och en av styrdonets utgångar är bara ansluten till + via ett 220 ohm motstånd (jag tror det är samma värde på belastningsmotstånden i Flexitune).

När bilägaren körde hem tändes motorelektronikvarningslampan efter ett tag och när han läser av felkoder verkar systemet klaga på avbrott i samtliga spridare. Så det blir nog till att byta till lite mer lågohmiga belastningsmotstånd för att allt ska hålla sig lugnt.

Författare:  torbjorn [ lör 12-03-31 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Nu sitter 150 ohm 4 W motstånd parallellt med ingångarna på Flexitune samt parallellt med det 220 ohm motstånd som belastar den oanvända utgången från styrdonet. Och åtminstone hela dagen idag har felkoderna hållit sig borta.

Förutom felkoderna har den gått i stort sett oklanderligt i två veckor, möjligen har den en viss tendens att svara dåligt på gaspådrag under första minuten efter kallstart.

Författare:  aryan [ tor 13-08-22 09:13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Fick du in de extra motstånd i flexitune lådan?

Kopplade du in boxen på spridarkontakterna eller närmare bilens ECU?

Författare:  torbjorn [ tor 13-08-22 14:43 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Jag kopplade in mig vid bilens ECU, den sitter i en stor plastlåda framme till vänster i motorrummet, med gott om plats för ytterligare utrustning. Motstånden sitter helt öppet på en kopplingsplint i den stora plastlåfan.

Författare:  aryan [ tor 13-08-22 20:15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Ok, kapade kablarna eller fixade du ett extra par ecu kontakter?

Författare:  torbjorn [ tor 13-08-22 22:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Jag klippte kablarna och skarvade med lödning + krympslang.

Författare:  aryan [ fre 13-12-13 16:58 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Det kanske skulle funka med 5 st 12V 1,5W glödlampor som belastar spridaranslutningarna?

Bild

då fick man lite disco-julstämning under huven ;-)

/Aryan

Författare:  Dr. Mabuse [ lör 13-12-14 10:30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Tror du lamporna kommer att hålla tiotusentals tändningar och släckningar?

Men de kommer att förbruka ström enligt peak-and-hold. I startögonblicket innan tråden hunnit värmas upp kommer den att ha lägre resistans och dra mer ström. Efter 10-50ms när tråden börjat glöda ordentligt ökar resistansen i glödtråden pga värmen.
Prova att ohm-mäta en glödlampa, och räkna sedan ut vilken effekt den "borde" ha jämfört med dess märkning... 8)

Författare:  aryan [ lör 13-12-14 11:29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Det kanske är bra att ta med några reservlampor :-) Glödlampor som finns i instrumentbrädan brukar dock kunna hålla ganska länge.

Menar du att lamporna skulle hålla kortare tid om de blinkar än om de skulle lysa konstant eller att motståndet av en kall glödlampstråd är låg så att det skulla bli fel strömförbrukningskurva på spridar-drivsteget med lampans högre startström medan strömmen som går genom spridarspolen är precis omvänd (låg startström och högre ström när spridaren är öppen)?

Å andra sidan är det inte säkert att glödtrådorna kommer att hinna svalna helt mellan tändningarna eller så skulle man kunna sätta en passande spole mellan lamporna och plusanslutningen. Kanske 1W leds med strömbegränsningssteg vore ett lysande alternativ, de håller ockå längre.

Författare:  Dr. Mabuse [ sön 13-12-15 09:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

aryan skrev:
Menar du att lamporna skulle hålla kortare tid om de blinkar än om de skulle lysa konstant

Just på grund av att motståndet i en kall tråd är så mycket lägre än en varm tråd blir startströmmen mycket högre. I en 50Hz-lampa de två-tre första perioderna. Speciellt om påslags-ögonblicket ligger i närheten av spänningstoppen. Det är därför lampor som styrs med nollgenomgångsdetektor i blinkade skyltar lever så mycket längre än de utan detektor.
När en lampa går, när händer det oftast? Jo när man tänder den. Det är då påfrestningen på glödtråden är som störst.


Citat:

eller att motståndet av en kall glödlampstråd är låg så att det skulla bli fel strömförbrukningskurva på spridar-drivsteget med lampans högre startström medan strömmen som går genom spridarspolen är precis omvänd (låg startström och högre ström när spridaren är öppen)?

Jag ser det som ett potentiellt problem. Å andra sida, just för spridarspolens karaktär gissar jag att strömmen mäts ett antal microsekunder efter start för att ge strömmen i spolen tid att stabilisera sig. Det borde räcka för lampan också.
Varvar man 3000rpm är man ju uppe i 50Hz. Då borde lampan orka lysa konstant, men vid lägre frekvenser finns flimmer-risk och då kan kall-trådsresistansen ställa till det.



Citat:

Å andra sidan är det inte säkert att glödtrådorna kommer att hinna svalna helt mellan tändningarna eller så skulle man kunna sätta en passande spole mellan lamporna och plusanslutningen. Kanske 1W leds med strömbegränsningssteg vore ett lysande alternativ, de håller ockå längre.

Intressant idé!

Författare:  aryan [ sön 13-12-15 13:08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Volvo S80 '00 med Denso motorstyrsystem

Dr. Mabuse skrev:
aryan skrev:
Menar du att lamporna skulle hålla kortare tid om de blinkar än om de skulle lysa konstant

Just på grund av att motståndet i en kall tråd är så mycket lägre än en varm tråd blir startströmmen mycket högre. I en 50Hz-lampa de två-tre första perioderna. Speciellt om påslags-ögonblicket ligger i närheten av spänningstoppen. Det är därför lampor som styrs med nollgenomgångsdetektor i blinkade skyltar lever så mycket längre än de utan detektor.
När en lampa går, när händer det oftast? Jo när man tänder den. Det är då påfrestningen på glödtråden är som störst.


aryan skrev:
eller att motståndet av en kall glödlampstråd är låg så att det skulla bli fel strömförbrukningskurva på spridar-drivsteget med lampans högre startström medan strömmen som går genom spridarspolen är precis omvänd (låg startström och högre ström när spridaren är öppen)?

Jag ser det som ett potentiellt problem. Å andra sida, just för spridarspolens karaktär gissar jag att strömmen mäts ett antal microsekunder efter start för att ge strömmen i spolen tid att stabilisera sig. Det borde räcka för lampan också.
Varvar man 3000rpm är man ju uppe i 50Hz. Då borde lampan orka lysa konstant, men vid lägre frekvenser finns flimmer-risk och då kan kall-trådsresistansen ställa till det.


Jag funderade då genast om inte 220V glödlampors livslängd också borde blir kortare om man triac-dimmar de tills de är mörka, men då är väll inte spänningstopperna så höga längre och en dimmer har kanske även en spole i serie med utgången som absorberar strömtopparna.

Men jag undrar jag om inte lampornas glödspiral skulle förbli varma nog mellan tändningar för att höja motståndet i tråden när den går på tomgång.

Om glödtrådens motstånd i snitt då är hälften av vad den är när den lyser konstant så blir effekten/värme produktionen under tiden att den är "tänd" mer än 4ggr större än när lampan lyser konstant.

Om det ändå är problem borde väll även 24V eller 36V lampor (från 7 lampors-adventljus?) med lagom (kall)motstånd hålla
läng(r)e?

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/