OskarJ skrev:
så vilka spridare borde jag köra på?
Den drar runt 1,5-2 liter milen nu och gasresponsen är inte direkt bra:P
Har du läst av felkoder och kollat att det inte dyker upp några sådana?
Går den bra på tomgång och delgas? Fungerar övergång från tomgång vid mycket försiktigt gaspådrag bra?
Svarar den bättre på gaspådrag om du inte gasar till fullgas utan bara gasar tvärt t ex från tomgång till 3/4 gaspådrag? På en del 90-tals bensinbilar förekommer det att fullgasanrikningen är för kraftig för E85 så att motorn nästan surar ner sig på fullgas efter en konvertering. Ett bra exempel på detta är Fords 1,8 l Zetec-E -motorer från mitten av 90-talet.
Kolla att den verkligen lambdareglerar under alla normala driftförhållanden genom att mäta spänningen från lambdasonden under körning. Normalt ska den pendla mellan 0 och 1 V några gånger per sekund , om den ständigt ligger på 1 V är blandningen för fet och om den ständigt ligger på 0 V är blandningen för mager. Fet blandning är fullt normalt vid fullgas och/eller kall motor, mager blandning är normalt bl a vid motorbromsning.
Om spänningen svävar obestämt kring 0,5 V utan att pendla tydligt så är förmodligen lambdasonden trasig. Vissa slags lambdasondsfel kan också medföra att den lägger sig på 0 V.
Tänk på att i och med att lambdaregleringen är adaptiv så kan man bli lurad av hur systemet beter sig direkt efter att man har gjort någon ändring. Om man har gjort någonting som kan påverka bränsleblandningen eller reparerat ett fel så bör man radera felkoder och genomföra en adapteringskörcykel innan man börjar fundera på om det blev en förbättring eller inte.
Om du inte hittar några specifika uppgifter om körcykel som gäller för just din bil så kan du prova med standardkörcykeln för gamla Bosch-system:
Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm.
Stäng av, starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång två minuter utan att någonsin röra gasen och stäng av igen. Starta om omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska du köra minst en minut med konstant gaspådrag och konstant hastighet minst 70 km/h. Kolla efter körcykeln att det inte har dykt upp några felkoder från vare sig insprutnings- eller tändsystemet.
Har kört med E85 i över 1 månad så skulle de vara något skulle det ha kommit fram, med tanke på en polares 850 lambda lampa lyser ofta när han kör E85.
Alltså gasar man upp snabbt tex 5k varv eller lite mer går den bra. men att gasa upp den till tex 2-3k varv då blöddrar den eller håller man kvar gasen på 3k varv några sekunder sen släpper sen gasar direkt igen då blöddrar den med.
Men som övre säger, jag har för stora spridare och vet inte vilka jag ska ta som skulle vara bra, någon annan som vet?