Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-05-11 15:06 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
torbjorn skrev:
OskarJ skrev:

så vilka spridare borde jag köra på?

Den drar runt 1,5-2 liter milen nu och gasresponsen är inte direkt bra:P


Har du läst av felkoder och kollat att det inte dyker upp några sådana?

Går den bra på tomgång och delgas? Fungerar övergång från tomgång vid mycket försiktigt gaspådrag bra?

Svarar den bättre på gaspådrag om du inte gasar till fullgas utan bara gasar tvärt t ex från tomgång till 3/4 gaspådrag? På en del 90-tals bensinbilar förekommer det att fullgasanrikningen är för kraftig för E85 så att motorn nästan surar ner sig på fullgas efter en konvertering. Ett bra exempel på detta är Fords 1,8 l Zetec-E -motorer från mitten av 90-talet.

Kolla att den verkligen lambdareglerar under alla normala driftförhållanden genom att mäta spänningen från lambdasonden under körning. Normalt ska den pendla mellan 0 och 1 V några gånger per sekund , om den ständigt ligger på 1 V är blandningen för fet och om den ständigt ligger på 0 V är blandningen för mager. Fet blandning är fullt normalt vid fullgas och/eller kall motor, mager blandning är normalt bl a vid motorbromsning.
Om spänningen svävar obestämt kring 0,5 V utan att pendla tydligt så är förmodligen lambdasonden trasig. Vissa slags lambdasondsfel kan också medföra att den lägger sig på 0 V.

Tänk på att i och med att lambdaregleringen är adaptiv så kan man bli lurad av hur systemet beter sig direkt efter att man har gjort någon ändring. Om man har gjort någonting som kan påverka bränsleblandningen eller reparerat ett fel så bör man radera felkoder och genomföra en adapteringskörcykel innan man börjar fundera på om det blev en förbättring eller inte.
Om du inte hittar några specifika uppgifter om körcykel som gäller för just din bil så kan du prova med standardkörcykeln för gamla Bosch-system:
Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm.
Stäng av, starta om omedelbart utan att röra gasen. Låt den gå på tomgång två minuter utan att någonsin röra gasen och stäng av igen. Starta om omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska du köra minst en minut med konstant gaspådrag och konstant hastighet minst 70 km/h. Kolla efter körcykeln att det inte har dykt upp några felkoder från vare sig insprutnings- eller tändsystemet.


Har kört med E85 i över 1 månad så skulle de vara något skulle det ha kommit fram, med tanke på en polares 850 lambda lampa lyser ofta när han kör E85.

Alltså gasar man upp snabbt tex 5k varv eller lite mer går den bra. men att gasa upp den till tex 2-3k varv då blöddrar den eller håller man kvar gasen på 3k varv några sekunder sen släpper sen gasar direkt igen då blöddrar den med.

Men som övre säger, jag har för stora spridare och vet inte vilka jag ska ta som skulle vara bra, någon annan som vet?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-05-11 21:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Finns bluddrandet där bara när du håller motorn på högre varvtal obelastad eller märks det vid normal körning också? Luktar det mycket oförbränt om avgaserna?

En allmän regel om man ska etanolkonvertera genom spridarbyte är att välja spridare med omkring 30 % större flöde än originalspridarna. När du tittar i spridarlistor som finns på nätet så bör du tänka på att det inte är säkert att alla spridare har sitt flöde angivet vid samma bränsletryck, i annat fall får man räkna om. Flödet är som bekant proportionellt mot kvadratroten ur bränsletrycket. Det är också vanligt med rena fel i listorna - dels skrivfel och dels fel som har uppstått när klåpare har räknat om fram och tillbaks mellan metriska och amerikanska enheter.
Men idag är det som regel enklare och billigare att koppla in ett piggybacksystem än att skaffa en extra omgång spridare. Då får man dessutom som regel kallstartfunktion på köpet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: lör 13-05-11 23:47 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Jo men ett par spridare på 200 cc/min räcker till max 130hk... Vad vill jag ha sagt, jo kolla upp om spridarna kommer orka effekten på E85 innan man beställer ett piggy-back!

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-05-12 06:01 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-02 08:49
Inlägg: 198
Ort: Dalarna
Hej
Skulle jag kunna få ett gott råd?
Jag har nu kört med min Ford Galaxy i 5 år och 20.000 mil.
Har iofs varit mycket nöjd men det börjar bli dags att köpa en ny bil.
Har funderat på en VW Sharan som dock tyvärr inte finns i E85 variant.
Vad gäller ang nybilsgaranti och motorskadeförsäkring om jag väljer konvertera?
På förhand tack för hjälpen.
mvh
puffin


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: sön 13-05-12 16:15 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
Jo men ett par spridare på 200 cc/min räcker till max 130hk... Vad vill jag ha sagt, jo kolla upp om spridarna kommer orka effekten på E85 innan man beställer ett piggy-back!



Får "rabatt" på skroten i närheten så hellre skulle jag vilja prova ett par spridare till.

Har gått genom listan men hittar ingen på runt 280 cc - 299 cc (de är ca 50 % än mina spridare) dom ger inte så mycket information om vilka modeller de kan sitta på.

Ingen som vet?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 10:27 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
För flera år sedan, 2005 eller 2006 eller däromkring fanns det länkar här på forumet till en som hade spridarkonverterat en sen 850 eller tidig V70 (?) Han hade egen hemsida om det som visade bilder etc. etc. Han förordade i alla fall att man skulle ta spridarna från en motsvarande turbomotor om man hade en vanlig sugmotor.
Nu är det väl en annan impedans på turbospridare, men det kanske fungerar ändå? (Jag vet att det fungerar åt ena hållet, men inte åt andra. Men vilket håll?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 12:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
nyfiken skrev:
Nu är det väl en annan impedans på turbospridare, men det kanske fungerar ändå? (Jag vet att det fungerar åt ena hållet, men inte åt andra. Men vilket håll?)


Det går inte att säga något generellt utan varierar mellan olika motortyper, även om det skulle vara samma bilmärke och samma tillverkare av styrsystemet.
Ser man på Volvo av lite äldre typer med LH 2.2 eller LH 2.4, så används som regel lågohmiga spridare + förkopplingsmotstånd på turbomotorer respektive högohmiga spridare utan förkopplingsmotstånd på sugmotorer. Det är inte lyckat att förväxla dem åt något av hållen. Lågohmiga spridare utan förkopplingsmotstånd medför att drivtransistorn i styrdonet går sönder inom några sekunder efter start. Högohmiga spridare med förkopplingsmotstånd KAN fungera men med tveksam driftsäkerhet. Framför allt kan det bli startsvårigheter för att spridarna inte öppnar alls om batterispänningen råkar bli lite lägre än vanligt. Ska man använda högohmiga spridare på en turbobil är det dock lätt gjort att tillverka en kortslutningsplugg att koppla in istället för förkopplingsmotståndet. Andra vägen är det svårare eftersom det inte finns någon förberedd plats för förkopplingsmotstånd i kabelstammen på bilar med sugmotor, då får man klippa av kablar för att koppla in motstånd (t ex 6,8 ohm 17 W) i serie med varje spridare. Spridarna bör få var sitt förkopplingsmotstånd, det är inte så lämpligt att låta allihop dela på samma motstånd.

Om det är ett modernare eller mer påkostat motorstyrsystem med t ex strömbegränsande drivsteg eller peak-hold-funktion så måste man nog titta närmare på hur drivstegen är gjorda i varje särskilt fall innan man avgör om det är lämpligt att gå över till den andra sortens spridare.

Rent allmänt kan man säga att högohmiga spridare har blivit vanligare på senare år. Före 1981 fanns bara lågohmiga spridare på europeiska bilmärken, de högohmiga började användas ihop med insprutningssystemet LE-jetronic som introducerades då, någon 6-cylindrig BMW lär ha varit först med att använda sådana spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 13:54 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Jo men ett par spridare på 200 cc/min räcker till max 130hk... Vad vill jag ha sagt, jo kolla upp om spridarna kommer orka effekten på E85 innan man beställer ett piggy-back!



Får "rabatt" på skroten i närheten så hellre skulle jag vilja prova ett par spridare till.

Har gått genom listan men hittar ingen på runt 280 cc - 299 cc (de är ca 50 % än mina spridare) dom ger inte så mycket information om vilka modeller de kan sitta på.

Ingen som vet?



Blåa Saab-spridare som sitter i bla Saab 900/9-3 94-99 2.0i och 2.3i flödar 273 cc/min vid 100% duty cycle.

Bosch artnr: 0280 150 432

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 15:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Jo men ett par spridare på 200 cc/min räcker till max 130hk... Vad vill jag ha sagt, jo kolla upp om spridarna kommer orka effekten på E85 innan man beställer ett piggy-back!



Får "rabatt" på skroten i närheten så hellre skulle jag vilja prova ett par spridare till.

Har gått genom listan men hittar ingen på runt 280 cc - 299 cc (de är ca 50 % än mina spridare) dom ger inte så mycket information om vilka modeller de kan sitta på.

Ingen som vet?



Blåa Saab-spridare som sitter i bla Saab 900/9-3 94-99 2.0i och 2.3i flödar 273 cc/min vid 100% duty cycle.

Bosch artnr: 0280 150 432


Dom flöder 240 cc/min, fortfarande för lågt..

Skulle behöva runt kanske 0-280-150-453, som flödar 273 cc/min..

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 15:54 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 17:48 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....


DC?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 19:16 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....


DC?



Duty cycle. Procent av maximal öppningstid

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: mån 13-05-13 23:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....


DC?



Duty cycle. Procent av maximal öppningstid



Så dom ska funka?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-05-14 07:37 
Offline

Blev medlem: tis 12-03-20 21:00
Inlägg: 102
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....


DC?



Duty cycle. Procent av maximal öppningstid



Så dom ska funka?



Japp, om du har 200 cc/min i dagsläget så blir dessa riktigt bra :)

_________________
SAAB 9-3 2.0T -02 300hk Biopower


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Etanolkonverting.
InläggPostat: tis 13-05-14 16:43 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 13-02-24 22:44
Inlägg: 41
Ort: Norrköping
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
OskarJ skrev:
Echonator skrev:
Din siffra 240 cc/min är vid 90% DC....


DC?



Duty cycle. Procent av maximal öppningstid



Så dom ska funka?



Japp, om du har 200 cc/min i dagsläget så blir dessa riktigt bra :)


Har hittat 5 st blåa saab spridare för 1000:- (helt nya och oanvända i förpackning), vad tycker du, låter de som ett bra pris?

_________________
Kolla in mitt projekt Olga's Volvo 850


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 116 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011