Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Etanolkonverting.
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=6782
Sida 7 av 8

Författare:  torbjorn [ mån 13-08-05 20:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Räkna med att en sån där värmare drar ungefär 0,5 liter per timme när den går för fullt. En tumregel är att för varje kW värmeeffekt går det åt 0,1 l per timme.
Beträffande uppvärmningstid så räcker det säkert med en halvtimmes drift om man bara är ute efter att motorn ska bli varm, oavsett hur kallt det är. Vill man även ha kupén genomvarm så kan man behöva räkna med en timme vid riktigt sträng kyla.
Det finns olika sätt att koppla vattenkretsen till en bensinvärmare beroende på om man vill prioritera värmepaketet eller uppvärmning av motorn, och jag vet inte vilken lösning som ingår i standardmontaget på Volvo 850.

Jag vill dock bestämt avråda från att köpa en lösplockad värmare från en skrot, se till att du får plocka bort den från bilvraket själv så är du säker på att få med allt som behövs. Läs på i verkstadshandböcker och installationsanvisningar för värmaren innan du sätter igång.

Författare:  OskarJ [ mån 13-08-05 21:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

torbjorn skrev:
Räkna med att en sån där värmare drar ungefär 0,5 liter per timme när den går för fullt. En tumregel är att för varje kW värmeeffekt går det åt 0,1 l per timme.
Beträffande uppvärmningstid så räcker det säkert med en halvtimmes drift om man bara är ute efter att motorn ska bli varm, oavsett hur kallt det är. Vill man även ha kupén genomvarm så kan man behöva räkna med en timme vid riktigt sträng kyla.
Det finns olika sätt att koppla vattenkretsen till en bensinvärmare beroende på om man vill prioritera värmepaketet eller uppvärmning av motorn, och jag vet inte vilken lösning som ingår i standardmontaget på Volvo 850.

Jag vill dock bestämt avråda från att köpa en lösplockad värmare från en skrot, se till att du får plocka bort den från bilvraket själv så är du säker på att få med allt som behövs. Läs på i verkstadshandböcker och installationsanvisningar för värmaren innan du sätter igång.


aha, vill bara ha den till att få motorn att börja gå på vintern inget annat. Finns det ingen enklare lösning?

Författare:  torbjorn [ tis 13-08-06 07:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Om det bara är kallstarterna du är ute efter att underlätta så föreslår jag, som tidigare, något av följande:
Kallstartmotstånd
Piggybacksystem med inbyggd kallstartfunktion
Startgas
Fast monterad startgas- eller gasoltub för starthjälp.

Mitt förslag är att du börjar med att ha med dig en flaska startgas för säkerhets skull medan du utforskar vad bilen egentligen har för kallstartegenskaper i konverterat skick, först efter att du har samlat på dig en del erfarenheter kan du börja fundera på en mer permanent lösning. Under alla förhållanden är det viktigt att du har bra fart på startmotorn, det gäller alltså att ha ett väl laddat batteri i bra skick, god ordning på pluskabel och jordfläta, och inte minst en startmotor i bra skick. Det kan löna sig att plocka isär och se över den (rengöra, smörja, byta ev glappa lagerbussningar och slitna kol, ev svarva kollektorn).

Författare:  erikn [ tis 13-08-06 12:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Och om man kör utan någon hjälpfunktion, kör korta starter. Jag får igång min även vid minus 20. Kanske 5-7 gånger innan den går. Men varje försök är ca 1-2 sek långa, kanske en i mitten som är ca 5 sekunder.

Men man måste nog prova bil för bil.

Dotterns Polo som vi blandtankar startar på andra försöket. Även där kör vi korta försök. Den blandtankas med 10 liter bensin och resten E85, vilket varierar på dagsform. Ibland får vi i 40+ liter E85, vilket är konstigt då tanken rymmer 45 liter...

Författare:  karlmb [ tor 13-08-08 10:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

nyfiken skrev:
Jo, cirkulationspumpen har ett eget kapitel. Nu är det så väl att den finns i fritidsbåthandeln till nästan 2/3 priset av vad Volvo tar som en regelrätt originalreservdel: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=8900
Detta är exakt samma pump som Volvo har monterat. (Jag har ett trasigt exemplar framför mig)
Så skulle du av någon anledning behöva köpa en ny pump, gå då till en fritidsbåtbutik.

Jag sökte pumpen i Volvos databas och hittar den i Engelskspråkiga upplagan (USA). Där tar dom 421 US $.
En dollar är mer än 6 kr. 6 x 4 = 24. Alltså mer än ~ 2 500 kr. + eventuell frakt och tull om man måste köpa från USA.
http://www.volvopartswebstore.com/produ ... 14779.html
Jämför med båtbutikens 1800 kr.


Haha måste vara ngt nytt rekord i girighet när man lyckas sätta högre reservdelspriser än i båthandeln... :shock:
Men med de priserna borde det vara bättre att ersätta originalet med en billigare pump, finns många alternativ från olika bilar.

Författare:  aryan [ tor 13-08-08 10:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Budget alternativ som drar mindre ström och kanske är hållbarare än originalet?
http://www.dhgate.com/product/12v-solar ... 27792.html

Författare:  svante [ tor 13-08-08 14:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

erikn skrev:
Och om man kör utan någon hjälpfunktion, kör korta starter. Jag får igång min även vid minus 20. Kanske 5-7 gånger innan den går. Men varje försök är ca 1-2 sek långa, kanske en i mitten som är ca 5 sekunder.

Men man måste nog prova bil för bil.

Dotterns Polo som vi blandtankar startar på andra försöket. Även där kör vi korta försök. Den blandtankas med 10 liter bensin och resten E85, vilket varierar på dagsform. Ibland får vi i 40+ liter E85, vilket är konstigt då tanken rymmer 45 liter...



det kan vara så att vätskorna absorberas i varandra och tar mindre plats blandade än var för sig... jfr aceton blandat med vatten...
eller så mäter pumpen fel? vilket vore bedrägeri....

Författare:  erikn [ tor 13-08-08 18:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Jodu, det där med att pumpen mäter fel har jag funderat på många gånger. Har tänkt att jag ska börja tanka i jeep-dunkar så att man vet exakt. Men det har inte blivit av än.

I.o.m. att vi har bränsle kvar i tanken, jag har ju inte rullat dit bilen, så betyder det ju att tankrymden är (ibland) närmare 55 liter eller mer. Och så stor skillnad tycker man ju inte att det ska vara.

Andra funderingar är att tanken är som en ballong, som sväller ibland. Men det känns otroligt osannolikt.

Författare:  torbjorn [ tor 13-08-08 20:00 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Det kan vara så att det finns en viss "expansionsvolym" som inte är inräknad i den officiella tankrymden, normalt bildas en luftkudde i den när man tankar men i vissa fall (t ex beroende på hur bilen lutar eller om någon backventil eller liknande i tankventilationen krånglar) så kan man få även den fylld med bränsle.

Författare:  erikn [ tor 13-08-08 21:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Hur som helst gör det här att det är lögn i helvete att försöka beräkna vad den drar om man blandar olika. Så nu kör vi så här, det blir tror jag ca någonting 0,75 med blandtankning och ca 0,65 på ren bensin.

Författare:  erikn [ tor 13-08-08 22:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

var och tankade nu, ska hämta dottern. Förra gången fick jag i 50 liter totalt, då hade inte ens lampan tänts. Nu hade vi åkt ett par mil med lampan tänd. Jag fick i 44 liter, åkt 64 mil. Det är galet.

Författare:  OskarJ [ lör 13-08-10 22:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Tyvärr så gick motorn på 850 idag:( kamremmen gick av så vet inte om jag ska byta motor eller köpa en annan bil. Några tips på etanol bilar?

Författare:  aryan [ lör 13-08-10 22:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Vad tråkigt, men det är inte altid "kört" när kamremmen går av. Om inga ventiler slagit in i kolven så är det bara att sätta dit en ny kamrem.

Annars kan det räcka med att renovera/byta topen, då kan du passa på att plana topen (höja kompressionen) då utnytjar motorn etanolens höga oktantal bättre och får motorn bättre verkningsgrad.

/Aryan

Ps Hur många mil hade gamla kamremmen gått?

Författare:  nyfiken [ lör 13-08-10 22:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Beklagar det inträffade.
Eftersom dom flesta etanolbilarna kom relativt sent i tiden så är dom allihop nästan av nyare årsmodeller. Ford är kanske ett undantag? Om du vill göra dig en uppfattning av prisnivåer så kan du kolla här: http://www.kvd.se/ Det är många före detta tjänstebilar som säljs den här vägen. SAAB som tillverkare finns ju inte längre och det gör då att deras modeller "reas ut" till vrakpriser, som du kan se. SAAB var annars tidigt ute med sina BioPower.
Vill du hålla koll på fler märken som kanske inte finns på Kvarndammen, så kan du gå in på: http://www.miljofordon.se/
Där finns alla bilar som marknadsförs och importeras av en generalagent eller motsvarande ombud, till Sverige. Det kan finnas import av t.ex amerikanska etanolbilar, men dom är så gott som alltid privatimporterade. Sådana finns alltså inte med i listan.
Listan tar ju bara upp senaste årsmodeller, men dom flesta har funnits med ett par år så blir du intresserad av någon modell som är några år gammal, så är det nog bara att leta. Google är ju en bra början.

Författare:  torbjorn [ sön 13-08-11 09:04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonverting.

Den uppfattning jag har fått (genom hörsägen) är att det tyvärr ofta blir ganska stora haverier när kamremmen går av på en Volvo 850. Man kan dock hoppas att det "bara" rör sig om ett antal krökta ventiler och att kolvar, ventilstyrningar mm har klarat sig. I så fall kanske det lönar sig att kosta på en topplocksrenovering om motorn är i bra skick för övrigt.

När det gäller amerikanska bilar så finns det många sådana som är i etanol/bensin-utförande men som ändå av någon anledning har blivit registrerade som rena bensinbilar i Sverige, vare sig de är privatimporterade eller inte. Har man inte bilen framför sig och kan ta reda på saken genom t ex skyltar vid tanklocket, så brukar det gå att läsa ut genom någon siffra i chassinumret. Googla på "VIN decoder" för närmare info.

Sida 7 av 8 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/