Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 10:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 14-11-30 11:22 
Offline

Blev medlem: sön 10-03-21 20:56
Inlägg: 66
Ort: Sjöbo
Gamla bilprovningen i grannstaden till Sturup 2014-11-26:

NORMALT brukar jag besiktiga här, för dagen en avlösare som tog hand om min bil. Sa till honom att jag körde på etanol; övrig personal bryr sig inte, eller tom kör själva med etanol i tanken.

"Det ska du ju inte berätta för mig", sa han, så jag tänkte att detta går väl åt h......

Dock godkändes bilen, kan tänka mig att OM avgasvärdena hade legat nära gränsvärdena hade det inge gått.

Saabs röda spridare -431 har en benägenhet att sätta igen, så det har hänt att jag inte kollat ordentligt innan besiktningen, har TROTT att allt var bra, men efter installationen av bredbandslambdan har jag bättre koll så klart.

Fungerar igen efter rengöring, men det är lite retfullt att man ska ha med en reserv-rail när man åker hem ifrån.

Co 0,0, CO 2500 0,0 HC73, Lambda 1,03, med enbart vinteretanol i tanken.

Kör sen 5 år enbart på etanol, denna bilen har jag monterat motorvärmare, en kinesvariant på 2000W med pump, så efter väl 4 km har termostatet öppnat; kör med 92 gradigt termostat året om, samt hela grillen täckt på vintern.

Ekonomin ligger vid blandad körning på 1,15l/mil, och det är då en lätturbo utan ic, lite skrämd, laddar runt 1 bar, går väldigt bra.

Kör med kinesiska spridare; ska bli kul att se hur länge de håller sig rena, tillämpar Aryans metod att ge full gas vid avstängning av motor, EFTER tändningsavstängning, för att "lufta" spridarna.

Bilen går alldeles utmärkt, kostade 1500 kr i inköp, så det är en billig och pigg bil att köra!

Mvh Johannes


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011