lennart e skrev:
Snålkörarn skrev:
Kanske var såpass simpelt att jag inte förstod att man måste börja använda choke under 15+. Tog för givet att choke endast behövdes vid kyla som bensin (vid minus grader).
Kommer återigen testa "Errors" tips om att ha 80% på potentiometern och köra 50-50 läget för möljighet till ytterligare choke vid sträng kyla iom att mycket bränsle vid start verkar som en stor bidragande faktor för att motorn ska gå bra kall.
Motorn räknas inte som "varm" fören kylvattentemperaturen överstiger +20°. Så innan det så går även en bensinmotor på "choke".
Jag har en tryckknapp med ett motstånd som lurar boxen till att tro att motorn är 20 - 30° kallare än faktiskt temperatur. Den startar lätt vid -10° med ett lätt tryck på någon sek. (hade glömt motorvärmaren). Jag använder knappen nu också (använder inte motorvärmaren längre) när det är 10 - 12° på morronen. Den startar utan knapptryck, men mycket lättare med...
Ja min startade oxå lätt men dog direkt. Sen startade den direkt igen och det var bara och köra iväg. Nu när jag använder choke så startar den på 3 varv på startmotorn som den alltid gjort på bensin och det är inga problem att gasa direkt och åka lite mer "hetsigt".
Börjar gills etanol mer och mer faktiskt
Ångrar dock jag inte läste på mer om hur mycket choke etanol behövde ha.
Tog förgivet att chocken bara behövdes runt -10 grader