Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Audi v6 -99
InläggPostat: fre 18-10-19 11:10 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
hej!
det här gäller min bränsle törstiga Audi 2,4 -99
sist jag klurade på att konvertera till E85 gick det över(för många år sedan) framför allt pga. för lite kunskap (egen kunskap alltså)
men det är väldigt länge sedan och det har hänt mycket sen dess..inklusive på bränsle pris sidan
tex har lemmiwinks tillkommit och verkar vara "rätt" för mej, jag har redan en vagcom (vcds) kabel (är ju lite ett måste då man inte vill bo på verkstad)
min tanke är att köra o-blandad/ren E85 framför allt för enkelhetens skull när/om nån annan tankar.
projektet har dock satt stopp vid 3 saker:
1.tändningen.
mer förtändning? inte röra? eller mindre? med ren E85
2.star av "kall" motor, jag använder iof. motorvärmare under vinterhalvåret men tempen här jag bor kryper under -30 som kallast kommer det att orsaka problem?
3.besiktningen, blir jag -med tanke på avgasvärdena -tvungen göra "nånting" innan besiktning?
här behöver jag er erfarenhet.
Med vänlig hälsning Lars


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: fre 18-10-19 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
1) I första hand, rör inte tändläget alls. Först när motorn går felfritt på E85 och du har några hundra mils drifterfarenheter, kan du börja fundera på att laborera med tidigare tändning för att se om det går att spara bränsle på det sättet.
Om bilens tändsystem har knacksensor, så är det dock troligt att tändförställningskurvan redan är lagd så tidig att motorn kommer att kunna dra nytta av det högre oktantalet hos E85. En sak som har med den saken att göra är förresten att se till att eventuellt EGR-system fungerar som det ska och inte är igensotat. På bensinbilar i Sverige före ca 2001 finns det sällan någon övervakning för EGR-systemet (såvitt jag vet bara på de bilar från slutet av 90-talet som då såldes som "Miljöklass 1" samt på privatimporterade bilar som ursprungligen hade sålts i Japan eller Californien), så igensotad EGR märks bara på höjd bränsleförbrukning (och kanske, om man har en diagnoskabel inkopplad, på att det syns att knackregleringen måste arbeta mycket och ställa tändningen onormalt sent).

2) Min erfarenhet är att de största kallstartproblemen på en konverterad bil egentligen finns runt 0 ... +20 grader, alltså vid temperaturer då E85 kräver kallstartanrikning men bensin klarar sig nästan utan. Luftfuktigheten spelar också stor roll, det kan vara mycket svårare att få igång en bristfälligt konverterad bil då det är riktigt surväder och några plusgrader än om det är -15 och klart och torrt väder. Med motorvärmare ska det dock aldrig vara några problem, i allra värsta fall går det ju att få igång motorn genom att snapsa med bensin eller använda startgas.
Det är också mycket värt att se till att det verkligen är full fart på startmotorn - det lönar sig att se över alla kabelanslutningar mellan batteri och startmotor, både på + och jordsidan, när nu bilen är närmare 20 år gammal kanske man ska kosta på en uppryckning med allmän rengöring och smörjning av startmotorn också. Bra batteri och motorolja som inte är onödigt trögflytande är också lämpligt.

3) Nej. Om bara lambdaregleringen fungerar som den ska och motorstyrsystemet inte sätter några felkoder eller tänder motorelektronikvarningslampan, så kommer besiktningen också att gå bra. Den lägre avgastemperaturen på E85 gör dock att det märks tydligare än då man kör på bensin, om lambdasond eller katalysator håller på att tröttna.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: lör 18-10-20 11:12 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
tack för tipsen Torbjörn!
nu ska jag tana en 20L dunkmed E85 och sen "bara" köra slut på "dyr bränslet/bensinen"
försöka ändra bränsle kurvorna (kanal 2&3 "axspump" å pedalsläpp, kanal 4 start, kanal 5 varm upp, och kanal 8och10 huvud/drift) till ett värde 30% högre än "nu" med unisettings eller lemmiwinks (har laddat ner båda)
Och OM jag får ECN:n att acceptera mina förändringar, tanka i dunken och hoppas bilen startaroch går bra.. :mrgreen:
-bil eländet är nästan nyss full tankad nu så det tar nån vecka att köra tomt :( senaste tankningen är ju en av anledningarna att ta tag i det här med E85.
faller det här väl ut har jag ytterligare en bränsleslukande bil av annat märke som blir aktuell, men det blir en annan historia/tråd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: lör 18-10-20 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Innan du börjar ändra i tabellerna, kolla hur lambdareglerparametrarna (LTFT och STFT på en bil med standardiserad OBD, de heter något annat i VAG-världen) uppför sig dels då du kör på bensin och dels vid olika grad av blandtankning. Med lite tur så kanske du inte behöver öka på alla tabellvärden så mycket som 30 %, om du kan öka på dem så lite som möjligt men ändå får lambdaregleringen att ligga inom tillåtna gränser vid körning på ren E85, så kan bilen i bästa fall få FFV-egenskaper!

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: sön 18-10-21 11:30 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Tack, då ska jag försöka hitta vad de värdena heter i "live värden" med vcds/vacom
Och kolla vad den visar.
Min tanke var att "ta till" så det fungerar och sen sugsesivt minska till det hackar/rycker/tappar effekt/blir svårstartad eller tänder motorlampan -och sen öka tills det är "symtomfritt"
Jag vet det finns nått / några värden att mäta för lambdan, men det är inget jag haft "nytta" av tidigar
Jag har tillgång till både vagcom, autocom och autell (vissa via jobbet) så att ändra parametrar och koda styrdon är inte helt främmande/inget som avskräcker
Har även mixtrat med några eftermonterade insprut, och det har gått skapligt.
Bara man är systematisk och noterar vad man har för värde(n) från början (så man kan "gå tillbaks och börja om") brukar det ordna sej.
...jag förstår att du torbjörn och många på detta forum har mer kunskap och erfarenhet än jag, det sista var i mycket ett peptalk med mej själv.
//Lars


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: sön 18-10-21 18:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Symptom som brukar märkas innan motorn tappar effekt eller liknande är övergångsproblem - att motorn inte tycker om plötsligt (eller försiktigt) gaspådrag från tomgång. Samt att tomgångsstabiliseringen blir underlig och börjar pendla.
Det är också vanligt att motorer får en "svag punkt" under varmkörningen, kanske 1-2 minuter efter kallstart. Antingen för att varmkörningsanrikningen inte räcker till när "nachstart"-anrikningen har stängts av, eller för att motorstyrsystemet försöker börja lambdareglera för tidigt. Det kan vara rätt irriterande om ens väg hemifrån på morgonen är sådan att man precis ska försöka komma ut i en trafikerad korsning då den svaga punkten inträffar.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: mån 18-10-22 22:36 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Ska bli intresant se om och hur mycket man blir störd av detta "vid lite för tidig" choke /anriknings avstängnings syndrom.
Men det går väl manipulera motortemp givar signalen även på dessa motorer?
För typ 20år sedan gjorde tvärt om (stängde anrikningen tidigare) på en bensin slurpande volvo b230fb
gjorde så ecu trodde motorn var varmare än den var för bilen gick mycket kort körning.
Ett motstånd och en strömbrytare så det gick kopla på/av (av under riktigt kall vinter eller långkörning) funktionen -sparade nån dl/mil -blev ofta glömd i aktivt läge då strömbrytaren satt under huven :mrgreen:
....hadde det varit ett "eftermarknads" insprut hadde man själv valt temp när anriknings avstängning sker.
....undrar om ecun går programera via obd2 (inte bara ändra vissa parametrar) och vad man i så fall dehöver för det?
nåväl, en sak i taget - först ska jag köra tom tanken och kolla hur det funkar som det är 8)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Audi v6 -99
InläggPostat: tis 18-10-30 00:09 
Offline

Blev medlem: fre 18-10-19 08:37
Inlägg: 13
Bland tankade då jag trodde tankmätaren pajat.
Men den är fortfarande hel (frun kört långkörning 0,85mil)
nåväl, det blev 25L e85 i 70L tanken 25/45 och ett resultat jag inte räknade med..
Och det troligen pga det "torbjörn" skriver om gällande tändning och mer oktan.
Jag förväntade mej lite tvekan vid gaspådrag och eller "mager ryckningar"
Men bilen upplevs nu mycket starkare och "rappare" blev en roligare bil helt enkelt. :lol: :mrgreen:
Det var -10 här i morse och jag är beroende av bilen..
Funderar lite om jag ska åka blandtank i vinter och återupta ren e85 drömmen till våren. 8)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011