Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 19-09-29 17:06 
Offline

Blev medlem: sön 19-09-29 07:07
Inlägg: 6
Hej, Jag har en Porsche Boxster S, modell 987, från 2005 som nu gått knappt 12'000 mil. Med tanke på hur mycket den tyvärr bidrar till CO2 utsläppen så är jag sugen på att konvertera den till att kunna gå på E85. Jag vill dock varken att effekten blir sämre, det är ju trots allt en sportbil som ska köras aktivt, och och jag vill inte heller lägga en hel förmögenhet på konverteringen. Jag söker nu tips och råd, är jag helt fel ute och bör antingen bara acceptera att den släpper ut mycket och leva med det, eller sälja den! Eller finns den en bra, och säker väg att gå.

Jag har tittat på möjligheten med eFlexFuel som verkar vara en bra piggyback, enligt mina begränsade kunskaper, eftersom den inkluderar en etanolsensor så att styrningen tar hänsyn till den faktiska etanolmängden. Sedan gillar jag tanken på att det går att återställa om man ska sälja den och köparen inte gillar idén med flexifuel.

Andra alternativ är att mappa om motorn, men exakt vilka fördelar och nackdelar det innebär är jag osäker på.

Att jag kanske får byta bränslepump, spridare och bränsleledningar är inget jag ser som någon stor sak, det är visserligen otroligt trångt i motorutrymmet på en Boxster men det är inget som är så svårt.

Som sagt tar jag tacksamt emot all input och alla råd.

Mvh,
Jonas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-09-30 11:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 07-02-24 11:08
Inlägg: 596
Ort: Lyckeby Blekinge
Smidigast är någon box. med omkopplare Bensin/E85, har du provat att blandtanka, tag E85 för 100-200:- resten bensin (98oktan) ?

den är såpass ny att man troligen via dess diagnostrikuttag med tex. ett ELM327 kan följa dess LongTermFuelTrim Bank och se när den slår i taket

bränslepump och ledningar ska ej behöva bytas

_________________
SPRIT OCH BILKÖRNING HÖR IHOP OM MAN TANKAR RÄTT
bensinmotor utan direktinsprutning är stenålder
har utrustning för att läsa av felkoder på bilar som är OBD2 kompatibla samt VAG-bilar med 2x2 kontakt

ta vara på jordens resurser köp en begagnad bil


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-10-02 08:41 
Offline

Blev medlem: sön 19-09-29 07:07
Inlägg: 6
Den har absolut en OBD2 uttag och jag har ett program som heter Durametrics som är ett speciellt program för Porsche där man kan logga alla möjliga värden. Dock kan man inte programmera om något.

Jag är dock fortfarande nyfiken på erfarenheter från just piggyback system, hur bra fungerar de? Risker eller allt annat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 19-10-04 12:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Min gamla Peugeot V6:a var semi-sekvensiell, så jag kunde köra med tre kanaler på en fyrkanals Flexitune. Två spridare parallellt på varje kanal. Funkade utmärkt.

Jag hade ingen kallstarts-kompensation, vilket gjorde att den kunde skjuta i insuget ibland när den var kall, och hacka, när jag trampade lite mer på gasen. Lösningen var lika enkel; jag tryckte på sport-läget på automatlådan för att få lite mer varv på motorn tills tempmätaren började röra sig. Man behövde inte trampa lika mycket på gasen och bilen gick lätt och ledigt.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-10-05 15:35 
Offline

Blev medlem: sön 19-09-29 07:07
Inlägg: 6
Nu har jag läst på lite mer och det som kanske mest oroar mig är att jag inte ska kunna köra bilen på max, att spridarna inte ska orka när jag varvar ur ordentligt. Vad säger ni andra om det? Är det en befogad oro?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 19-10-05 19:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej, det är i praktiken aldrig något problem. En motor som körs på bensin kräver ju som regel en viss fullgasanrikning, dvs fetare bränsleblandning än normalt för att ge maximal effekt. E85 har inte denna egenhet, när en motor går på E85 så fungerar det vanligtvis bra - både ur effektsynpunkt och kylningssynpunkt - att låta den gå lambdareglerat eller till och med något magert även på fullgas.
Det finns också bränslen, t ex gengas, där det är fullt normalt att motorn ger maximal effekt vid något mager blandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-10-07 16:19 
Offline

Blev medlem: sön 19-09-29 07:07
Inlägg: 6
Tack för infon, låter bra om man inte behöver oroa sig för att duty cycle på spridarna blir för hög.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-10-08 15:44 
Offline

Blev medlem: sön 19-09-29 07:07
Inlägg: 6
Nu har jag varit i kontakt med eFlexFuel och enligt dem så ska det inte vara några problem med att mina spridare inte ska klara av att leverera tillräckligt med E85 även om jag pressar bilen på höga varv. Man vill ju kunna ladda på ordentligt på en trackday även om man kör med E85 i tanken.

Finns det någon här som har använd eFlexFuel piggyback box? Det hade varit värdefullt med lite erfarenheter, både positiva och negativa. All info mottages tacksamt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011