Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 21-03-23 01:49 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Tjena. har en Volvo 965 -91 3.0 automat.
Jag undrar om någon här lyckats konvertera en sån med relativt låg förbrukning?

Drömmen vore ju att behålla nuvarande förbrukning men tanka e85

Är osäker på vad den drar i dagsläget då min hastighetsmätare vill ha en mil på sig att hoppa igång så trippen räknar inte rätt.
Men när jag köpte den körde jag ca 30 mil hem på 1 liter milen trots lite tung högerfot och 3 passagerare, men tror ja snittar ca 1.3 milen.

Motorn är jag ej rädd om då jag har tankar på att lägga i en dieselmotor från v70 i framtiden.

Är det äns möjligt att få en sån motor lite mer ekonomisk på e85?
Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Vet om en duktig chippare som kan det mesta om Volvo.
Men finns det något att hämta i bränsle/tänd mapparna i bränsleförbrukning tro eller slösar jag bara hans tid isåfall?

Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-03-23 19:22 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har bytt till en justerbar BTR. Funkade hyfsat med ett bränslegtryck på c:a 6 kg. Bytte sedan till större spridare och höjde tändlädet och kunde sänka trycket till "normalt" tryck. Bilen (745 med 16V B234F motor) funkade bra bitvis i flera år. Har haft problem med läck på avgassidan (främre avgasrör) men just nu har Lambdasonden "sagt upp sig". Motorstyrningen på "vitblock" motorerna har modernare motorstyrning och borde vara mer "följsam" men räkna med höjd förbrukning.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-03-31 13:58 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Husse97 skrev:

Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Jag tror du har fått något om bakfoten... Piggy-back-systemet ger den mer soppa.


Citat:
Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.

Att chippa en sugmotor ger knappast mer än någon procent extra vrid (och effekt) i det vanliga varvtalsregistret.
Möjligen kan man kanske få ut några hästkrafter till om man kan öppna spjället mer vid högsta varvtalen tillsammans med höjd varvtalsspärr. Generellt talat, alltså. Jag har inte tillräckligt med kunskap om den specifika motorn.
Men den har väl variabelt insug? Möjligen kan man optimera omslaget på den och få den att matcha luftflödet bättre.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 21-04-02 08:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag instämmer i att det knappast går att spara nämnvärt med bränsle på chiptrimning.
Tändsystemet har ju säkert knackreglering, så tändläget håller sig ständigt så tidigt det går med hänsyn till knackning. Och så länge motorn går lambdareglerat, alltså vid normal körning med delgas, så har bränslemappningen inget inflytande.

Vad man däremot skulle kunna göra för att spara bränsle vid hårdare körning (t ex om det blir frågan om att dra tunga släpvagnar) är att ta bort fullgasanrikningen så motorn får gå lambdareglerat även på fullgas. Eftersom E85 "kyler" så mycket bättre än bensin, behövs ingen fullgasanrikning för att hålla ner värmeutvecklingen i förbränningsrummen. Det kan noteras att många fabriksbyggda FFV-bilar går med fullgasanrikning på bensin men utan på E85. Nu vet jag inte hur det är på den här modernare motorn i en 965 , men på en "rödblocks" -motor med LH 2.2 eller 2.4 gör man enkelt detta genom att klippa ledningen till fullgasströmbrytaren i gasspjällkontakten.

Vad som möjligen skulle kunna behöva ändras i samband med en chiptrimning är däremot parametrarna för kallstart- och varmkörningsanrikning, om man vill ha perfekt gång i alla avseenden även de första minuterna efter kallstart. Dock är nog det något som "normala" chiptrimmare inte har mycket koll på.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-04-14 21:24 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Självklart kommer dendär satans lambdaregleringen programeras bort om chippning blir aktuellt.

Gjort det på två vanliga b230f och har aldrig hört en rödblockare med så fin gång som dessa.

Innan ni börjar tjafsa emot kan jag ju berätta att dom går på Volvo orginal bränslemapp för ryska marknaden, där borta i kylan ville dom inte ha lambdareglering.

Enligt chipparen är denna mapp såpass bra att han använder den som grund till alla voc bilar han optimerar..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-04-14 21:25 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Dr. Mabuse skrev:
Husse97 skrev:

Något piggyback system blir det inte isåfall utan tänker mer soppa och kanske chippa den.

Jag tror du har fått något om bakfoten... Piggy-back-systemet ger den mer soppa.


Citat:
Dom flesta vill ju chippa för mer effekt.

Att chippa en sugmotor ger knappast mer än någon procent extra vrid (och effekt) i det vanliga varvtalsregistret.
Möjligen kan man kanske få ut några hästkrafter till om man kan öppna spjället mer vid högsta varvtalen tillsammans med höjd varvtalsspärr. Generellt talat, alltså. Jag har inte tillräckligt med kunskap om den specifika motorn.
Men den har väl variabelt insug? Möjligen kan man optimera omslaget på den och få den att matcha luftflödet bättre.


Varför skulle jag fått piggyback om bakfoten?

Vad är meningen med det när det redan sitter ett sprut i bilen som är fullt möjligt att optimera?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-04-15 15:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Husse97 skrev:
Självklart kommer dendär satans lambdaregleringen programeras bort om chippning blir aktuellt.

Gjort det på två vanliga b230f och har aldrig hört en rödblockare med så fin gång som dessa.

Innan ni börjar tjafsa emot kan jag ju berätta att dom går på Volvo orginal bränslemapp för ryska marknaden, där borta i kylan ville dom inte ha lambdareglering.

Enligt chipparen är denna mapp såpass bra att han använder den som grund till alla voc bilar han optimerar..


LH 2.4 har inte tillräcklig precision i luftmängdmätare mm för att i längden klara sig utan lambdareglering. Ska man köra en motor med sådant styrsystem oreglerat, så får man räkna med att justera in bränslemängden individuellt för varje exemplar. Och göra om jobbet om man t ex byter luftmängdmätare eller gör något som påverkar otätheter och tjuvlufttendenser på insugssidan (t ex gör en ventilslipning eller byter ventiltätningar).

Grovt tillyxad lambdareglering som verkar störande på motorns gång HAR förekommit på en del motorer, men det rör sig då om mer primitiva styrsystem än LH 2.4. Eller möjligen "snabbhack" som inte var tillräckligt utprovade innan de kom i produktion. Man kan t ex nämna en del bilar med K-lambda, och vissa elektroniska förgasare (Solex-Matra som satt på en del billiga franska småbilar omkring 1988 , och Axtec-systemet som Lada använde i några år).

Lambdaregleringsproblem som verkar svårlösta på en rödblocks Volvo brukar orsakas av antingen dåligt fungerande lambdasond (man bör komma ihåg att LH 2.4 inte sätter felkod för alla slags fel på lambdasonden), eller av kablageproblem - dåliga jordningar, skadad isolering inne i kabelstammar med överledning mellan olika signaler som följd mm. Halvtrasig motortempgivare som leder till att tänd- eller insprutningsstyrdonet får för sig att motorn har en annan temperatur än den verkliga kan också spela in. Likaså icke fungerande luftförvärmning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-05-11 12:32 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Som jag nämnde tidigare, det finns b230f som saknar lambdareglering orginal.

Dessa gick till Ryssland och har en helt annan mycket finare bränslemapp, tror inte Volvo själva gör något som inte håller i längden.

Det du säger stämmer säkert om man bara stänger av lambdaregleringen utan att göra något åt bränslet.

Men man kan ju även köra en längre tid utan lambdasond med bilen i limpmode, den blir lite slöare och bränsleförbrukningen ojämn.

Har två Volvo 740gl i mitt umgänge som hade lambda problem som visade sig vara bränsleboxen, båda käkade lambdasonder.


Dom går numera på bränslebox från Volvo 940 (ska tydligen vara bättre) och trimchip i både tändning och bränsle med ryska bränslemappen som grund.

Otroligt jämn och fin gång med lite lägre bränsleförbrukning och är inga problem att åka ifrån en standard b230f.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-05-11 21:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En insprutningsmotor utan lambdareglering heter E och inte F på Volvospråk.

LH 2.2 , som inte är adaptivt, kan klara sig utan lambdareglering men då har ju det systemet istället en trimpot för att justera in tomgångsblandningen individuellt för varje exemplar. Trimpoten sitter i luftmängdmätaren men har inget elektriskt med den att göra, utan är ansluten till en egen analogingång på styrdonet. LH 2.2 utvecklades ju ganska tidigt under 80-talet och användes utan lambdasond av bl a Saab (men vad jag vet aldrig av Volvo). För Volvos del så ersattes det på rödblocksmotorerna av LH 2.4 i och med årsmodell 88B, men det levde kvar några år till på dels någon Renaultmotor i 400-serien och dels på PRV-motorn i 760.
Jag har själv varit med och slaktat en 440 '90 eller '91 som hade LH 2.2 .
I sammanhanget kan man också nämna systemen Digijet och Digifant, som tekniskt sett har stora likheter med LH 2.2 men som var specialvarianter som Bosch tog fram för VW/Audi. Av dem förekommer Digijet både med och utan lambdareglering, men Digifant bara med lambdareglering.

Har du artikelnummer (Bosch- och Volvo-nummer) på det LH 2.4 -styrdon som skulle ha använts utan lambdareglering? Och Bosch-numret på programvaran?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-05-11 21:35 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
En insprutningsmotor utan lambdareglering heter E och inte F på Volvospråk.

På utlänska marknader där det inte fanns krav på katalysator fanns det även G motorer, ialla fall B200G och B230G. Även "min" motor B234G fanns. B204GT såldes främst i Italien. Fanns säkert GT i B200/B230 utförande också. Dessa var i princip identiska med F/FT, med lambdasond men utan katalysator. Om det fanns "vitblock" i G utförande vet jag inte. G utförandet fanns i 740 till -92, och det kanske då även fanns i 900 också

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-05-12 15:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har kommit i kontakt med en privatimporterad 940 '96 som kom från Italien, den hade B200FT.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-05-12 18:25 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
torbjorn skrev:
Jag har kommit i kontakt med en privatimporterad 940 '96 som kom från Italien, den hade B200FT.

Så sent som -96 hade nog om allta flesta länder i Europa krav på eller i alla fall tillät katalysatorer. Vet bara att G fanns i alla fall till -92.

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-05-22 00:09 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Typiskt internetforum, det man aldrig hört talas om finns inte och man tycker sig veta bäst..

Ni kanske aldrig har hört talas om Dann Wästfelt på Bmm racing?

En av landets få förmågor som fortfarande kan livetunea lh 2.4 sprut..

Detta är hans egna ord när jag köpte chip av honom:
Volvo hade faktiskt en motor som hette b230fg som inte såldes på europeiska marknaden,
den såldes utan lambda reglering så jag vet precis hur volvo själva gjorde med mapparna för att köra utan.

Mappen på fg är dessutom större så finare upplösning . baserar mina rally mappar på den mjukvaran.

Ta gärna kontakt med honom och berätta hur fel han har..

Ni kan ju gärna förklara varför hans chip fått två bilar att gå kanon med lägre bränsleförbrukning med bortprogramerad lambdareglering om den nu är så jäkla viktig..

Tror ju inte att en snubbe som är så avgudad på olika rödblocksforum på facebook för sin kunskap skulle riskera sitt rykte genom att ljuga ihop någon historia om en lambdasond.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 21-05-22 06:57 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Husse97 skrev:
Typiskt internetforum, det man aldrig hört talas om finns inte och man tycker sig veta bäst..

Jag har aldrig kommit i kontakt med en G motor, den fanns ju som sagt aldrig i Sverige. Men på Volvos elschema för F/G motorer finns Lambdasonden med. Om den inte fanns med i "verkligheten" kan jag inte utala mig om då ja inte kommit i kontakt med någon. LH2,4 och senare går ju att köra utan givare "över huvud taget" så det är ju säkert fullt möjligt att göra ett "protokoll" så motorn går utan lambdasond, men det känns mycket som att "gå över ån efter vatten"..... och 960 har ju dessutom inte LH. Motronic är ju ett äldre system som fanns på 760 turbo innan -89 så det är ju säkert möjligt att programera om det du har nu till det äldre systemet utam lambda, och sedan utgå från det. Eller ett program från en "jämnårig" 6-cyl BMW. Om dom fanns utan kat, Sverige var nog det enda land i världen som hade lag mot katalysator. Trots att Volvo var först i världen med en Lambdastyrd katalysatorrenad bll (för amerikanska marknaden) redan på -70-talet

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 21-05-23 17:04 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Hur jag ska göra med 960n är jag för tillfället lite osäker på, funderade länge på att byta till en diesel motor och då tänkte jag att det kunde vara kul att testa en enklare e85 konvertering sålänge då det inte skulle spela någon roll ifall något hände.

Men sen köpte jag en dieselbil att pendla med så 960n kör jag mest med på helgerna.

Just nu är det lockande att trimma upp orginalmotorn lite och kanske byta till e85 av den anledningen.

Man blir ju även rätt sugen att gå över på e85 nu när folk börjar nojja sig över nya e10 bara för att visa att det är absolut inga problem.

Men det projektet blir nog lagt lite på is tillsvidare då bilen har lite annat småfix som är viktigare.

Men om det blir av kommer jag nog först se ifall det går få till ett bra chip till orginalsprutet annars får det bli mega sprut med öppna trattar mest för det blir sån härlig sång i rak 6or med det!

Men tyvärr är det ju lätt att ha för mycket planer som aldrig blir av.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011