Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:11

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Spridare B230F
InläggPostat: ons 21-03-24 08:49 
Offline

Blev medlem: ons 21-03-24 08:40
Inlägg: 2
Hej,

Nu är det länge sen jag var i E85-svängen, körde på E85 när det begav sig där runt 2008-2012 nångång. På den tiden körde jag en 740 -90 som var konverterad med hjälp av flexitune.

Mitt intresse för E85 som bränsle dog när skatterna slog ut lönsamheten, men igår vid tappen så insåg jag att prisskillnaden idag är relativt stor mellan E85 och BF95.

Idag är mina förutsättningar i princip densamma, B230F -90. Den skall bestyckas med en hyfsat planad topp och V-kam för lite bättre körbarhet än med blompinnen som kallas för M-kam.

Den här gången tänker jag mig att konvertera genom att byta spridare. Är det någon här som har kört med dom tegelbruna spridarna (023) som sitter i bland annat Saab Biopower? Dessa flödar ungefär lika som dom beryktade röda 431 spridarna. Borde väl fungera lika bra tänker jag....


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare B230F
InläggPostat: tis 21-03-30 15:47 
Offline

Blev medlem: mån 09-11-16 10:22
Inlägg: 233
Ort: Halmstad
Jag har Saabs röda och en justerbar BTR. Har funkat bra, men kör för tillfället på BF98 p.g.a strulande lambdasond. Har även höjt tändläget 4° genom att polvända vevaxelgivaren. Kör en 745 -88B med 159 hk 16Vmotor så jag har inte haft behov av att öka effekten

_________________
Mvh
Lennart

Kör Volvo 745 GLT 16V -88B


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare B230F
InläggPostat: mån 21-05-24 00:18 
Offline

Blev medlem: mån 19-05-27 23:23
Inlägg: 50
Jag hade satsat på en t kam då den ger mer bottenvrid, sägs även vara den bränslesnålaste.

Bifogar en bild på ett bänktest mellan k och t kam i en helt orginal b23, rosa linje är t kammen.


Bilagor:
FB_IMG_1601032131615.jpg
FB_IMG_1601032131615.jpg [ 45.52 KiB | Visad 2418 gånger ]
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare B230F
InläggPostat: tis 21-05-25 10:26 
Offline

Blev medlem: ons 21-03-24 08:40
Inlägg: 2
Intressant kurva på T-kammen, trodde faktiskt inte den var såpass vettig. Tur att man har en sån liggandes då :mrgreen:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Spridare B230F
InläggPostat: tis 21-05-25 13:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det påminner mycket om hur vridmomentkurvorna för en del småbilsmotorer ändrade sig i början av 80-talet, när det blev viktigt att få ner bränsleförbrukningen i samband med "lilla oljekrisen" så valde flera tillverkare att öka kompressionsförhållandet, ibland ökades också cylindervolymen litegrann, och samtidigt minska kamaxelns överlapp (i praktiken försköt man avgasnocken så att avgasventilen fick öppna och stänga ca 5° tidigare, men rörde inte insugningsnocken alls) så att motorn fick oförändrad toppeffekt och inte krävde högre oktantal på bränslet än tidigare. På köpet fick man en mycket bättre segdragningsförmåga och mindre HC-utsläpp.
Två exempel på detta är G12/G13 -motorerna i Citroën GSA , samt "742" -motorerna i gamla svansmotor-Skoda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011