Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:07

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 21-05-18 13:25 
Offline

Blev medlem: tis 21-05-18 11:11
Inlägg: 2
Tjosan köpte mig en konverteringsbox från Aliexpress som jag monterade på en Mitsubishi Mirage / Colt kaross modell CA4A Motor 4G92P.

Tog ca 40min att installera, har kört på E85 sen 18 Mars -21 utan några problem.

Ända negativa är kallstarterna drar ofantliga mängder bränsle det är så bränsle mätaren rör på sig men det är bara dem första 5-8 min motorvärmare är ju ett bra sak att ha, annars när bilen blir lite halv varm är det ytters lite högre förbrukning än E5 bensin men inget som är nämnvärt, det är kallstarterna som är den rediga boven i det hela.

Att kallstarterna luktar som om truckföraren på Systembolaget kört sönder en hel lastpall med vodka det få var och en avgöra om det är obehagligt.

Boxen är justerbar finns en potentiometer med olika nivåer om bilen behöver mer eller mindre öppningstid av spridar intervallerna.

För övrigt är jag nöjd med köpet den fungera som den ska.

Justering som är ändrat innan installation: En större service luftfilter / Bränslefilter / Oljebyte ILSAC GF-5 spec (0W-16) / Kylarvatten / Termostat från 86c till 96c / Tändstift Denso Iridium Power IK20 / Tändkablar Janmor JP116 / samt 2 grader avancerad tändning ( från 5 BTDC+2 till 7 BTDC i inställningsläge ) efter justering i normal läge från 8 BTDC till 10 BTDC bilens egna tändsystem kan öka variabelt +7 (i mitt fall 10 BTDC+7 ).

konverteringsboxen https://www.aliexpress.com/item/2048123880.html

installations bilder.

https://ae01.alicdn.com/kf/Uea7804ab042 ... b5aa4I.jpg

https://ae01.alicdn.com/kf/Uf22532522b4 ... 4134c0.jpg

Justering av spridar intervall standard är Nivå 6.

https://cdn.discordapp.com/attachments/ ... ervall.jpg

Kallstart 3c https://www.youtube.com/watch?v=00Lu_vElcNM

Kallstart 12c https://www.youtube.com/watch?v=_SEMdXJ5SBQ


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-05-19 15:32 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inne på min andra FFV-bil. (Ford och Volvospråk för E85-bilar) Om jag jämför varvräknarna på dina filmer så är dom tämligen lika med erfarenheten av mina bilar. Det handlar alltså om 10 - 20 sekunder med förhöjd tomgång. Sedan är dom nere vid 1000 varv eller strax under.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av den köldstartkoppling som visas här på forumet, men vet att den används av flera hemkonverterare i alla fall. Den ger bara bränsleanrikning dom sekunder man trycker på knappen. Och det kan ju då handla om 2 - 3 sekunder eller något jämförbart. Jag kan inte allt om detta, men försök mäta hur länge köldstartanrikningen "ligger på". Kolla sedan om det skulle gå att sänka tiden på något sätt. Fick du med ett kopplingsschema från Aliexpress?
Med mina erfarenheter av fabriks-FFV, så låter det lite i överkant med flera minuter köldstartanrikning. Och sedan "forumets egen" anrikningsanordning som man bara duttar ett par sekunder, talar också om att flera minuter är i överkant. I alla fall för mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 21-05-20 04:46 
Offline

Blev medlem: tis 21-05-18 11:11
Inlägg: 2
nyfiken skrev:
Jag är inne på min andra FFV-bil. (Ford och Volvospråk för E85-bilar) Om jag jämför varvräknarna på dina filmer så är dom tämligen lika med erfarenheten av mina bilar. Det handlar alltså om 10 - 20 sekunder med förhöjd tomgång. Sedan är dom nere vid 1000 varv eller strax under.


Ja så är det utan eller med boxen när man kör på E5 bensin, spelar igen roll om det är 20c eller -20c beter sig lika.

nyfiken skrev:
Jag har ingen praktisk erfarenhet av den köldstartkoppling som visas här på forumet, men vet att den används av flera hemkonverterare i alla fall. Den ger bara bränsleanrikning dom sekunder man trycker på knappen. Och det kan ju då handla om 2 - 3 sekunder eller något jämförbart.


Denna är helt automatisk du starta bilen som vanligt. Bilens original kallstart överlappas med hjälp av boxen. Boxen har en egen temp sensor.

nyfiken skrev:
men försök mäta hur länge köldstartanrikningen "ligger på".


Har ingen 12 pins adapter eller en diagnostisk dator för att se Mode 6 Data ( Open Loop / Closed Loop ) bli svårt veta hur lång tid det verkligen tar men dem första 5-8min är verkligen skillnad om man ska jämföra när man kör på E85 eller E5 bensin.

nyfiken skrev:
Fick du med ett kopplingsschema från Aliexpress?


Nej inget kopplingsschema bara enkel 7 stegs grund process hur installationen ska utföras samt 3 stegs felsökning om man få något problem som kan uppkomma, endast på Engelska.

nyfiken skrev:
Med mina erfarenheter av fabriks-FFV, så låter det lite i överkant med flera minuter köldstartanrikning. Och sedan "forumets egen" anrikningsanordning som man bara duttar ett par sekunder, talar också om att flera minuter är i överkant. I alla fall för mig.


Det handlar nog om att få O2 sensorn och katalysatorn varm så fort som möjligt för att få igång lamda styrningen till en acceptabel nivå.

Jag kommer göra en utvärdering med original spridare under 1 år.

Jag har Bosch P/N: 0280156211 spridare men det orkade inte original styrenheten att ta ner dem på så låga intervall så den gick för fett under 3000varv.

Konventeringsboxen kanske orka dra ner dessa spridare så pass att den går, det är betydlig stor skillnad hur spridarbilden är jämfört med original, min tanke är att jag kan få bättre effektivitet på bränsle förbrukningen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011