| Etanol.nu https://etanol.nu/forum/ |
|
| Renault Megane -2018 1,2 Tce https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=10&t=7878 |
Sida 1 av 1 |
| Författare: | biltema 10w30 [ mån 25-09-29 19:24 ] |
| Inläggsrubrik: | Renault Megane -2018 1,2 Tce |
Har alledes nyligen införskaffat en Megane En direktbensinare med 101 friska franska ponniers Tänkte prova att konventera för körning på E85, men vet ej om högtrycksgivaren innehåller någon elektronik eller ej ej ektronik: motstånd i serie med givarens + matning elektronik: motstånd i ledaren från givaren till ECU försöker finna fakta för denna motorn med hitta ej något vettigt som tex. motsvarigheten till VAG SSP Self Study Program men även verstadsmanualer och liknande motorkoden ska vara H5F 408 |
|
| Författare: | torbjorn [ tis 25-09-30 13:05 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Renault Megane -2018 1,2 Tce |
Försök mäta U/I -karaktäristik för givaren och se om den på alla tänkbara sätt beter sig rent resistivt, i så fall vet du att det inte finns någon aktiv elektronik i den. T ex genom att tillföra en svag växelspänning på några få volt med ett motstånd i serie, ta ett analogt XY-kopplat oscilloskop och mät spänningen över givaren med ena kanalen, spänningen över motståndet med den andra. Om givaren är rent resistiv så bör du bara se en rät linje med lutning beroende på inställd förstärkning, resistanser i kretsen mm. Om det finns aktiv elektronik i kretsen bör man se "knän" eller andra avvikelser på kurvan. Man kanske kan dra några slutsatser av vad det är för fabrikat på motorstyrsystemet och vad det sitter för slags givare på andra bilmärken med liknande styrsystem av ungefär samma årsmodell. Även jämförelser med common rail -dieslar kanske kan säga ett och annat. |
|
| Författare: | biltema 10w30 [ sön 25-10-26 10:15 ] |
| Inläggsrubrik: | Re: Renault Megane -2018 1,2 Tce |
jan tänkte mig att man kopplar in en extern spänningskälla och varierar spänningen för att se om det varierar på givaren utgång (mittpinne?) men innan dess så ska bilen provköras och få 5 fulltakningen med 95E10 och därefter samma visa med 98E5 för att se hu mycket denna drar och sedan blandtanka, dag gjorde jag den andra fulltank med 95-E10 och den hade dragit 0,57L/mil sen jag tankade den efter köpet med ca 5-10 kallstarter i mellan har evt. hittat kontakter som kan passa på högtrycksgivaren och slippa göra åverkan på kabelhärvan, kontaktbläcken ser ut att vara sicma 1.5 https://www.automotive-connectors.com/F ... PC032S0149 https://www.automotive-connectors.com/F ... PL032S6049 |
|
| Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|