Nej, det är knappast något bränslepumpsproblem som orsakar dina bekymmer. Mekaniska bränslepumpar brukar vara tilltagna så att de kan lämna åtminstone 20-30 gånger det flöde motorn behöver. Om membranet börjar läcka så kommer bränsle att rinna ut ur dräneringshålen under pumpen, och det syns tydligt. Det är knappast troligt att membranet blir stelt utan att det samtidigt spricker sönder och börjar läcka. Däremot kan det vara idé att ta en titt på samtliga bränslefilter - sugsilen i tanken, originalfiltret, eventuella rengöringsbara silar i bränslepump + förgasare, samt alla slangfilter som tidigare bilägare eller mekaniker har hängt dit. På en gammal bil finns det ju ofta hartsavlagringar i tanken, speciellt om bilen någon gång har blivit stående länge med gammal bensin (risken är alltså mindre om bilen alltid har varit i dagligt bruk). Och hartsavlagringarna löser sig och lossnar när de utsätts för E85, de fastnar då gärna i de filter som finns och sätter igen dem istället. Risken för hartsproblem tycks vara mindre på bilar med plasttank än om tanken är av plåt.
Din bil har med största sannolikhet en Keihin tvåstegsförgasare, och det finns flera gamla trådar här på forumet om konvertering av sådana.
Justerskruven för bränslemängd påverkar bara tomgångsblandningen, den har alltså ingen inverkan alls vid gaspådrag. För att få rätt bränsleblandning under drift måste man byta eller borra upp huvudmunstycket, åtminstone i förgasarens första steg.
En annan viktig sak för att bilen ska gå bra på E85 är att se till att all förvärmning fungerar som den ska. Framför allt den vakuum- och termostatstyrda luftförvärmningen, som ofta krånglar pga felkopplade eller dåliga vakuumslangar, fastrostat förvärmningsspjäll eller trasigt membran i vakuumdosan. Men även den elektriska förvärmningen med värmeelement i insugningsröret, som styrs via en termokontakt och relä, den ska vara inkopplad från att tändningen slås på tills motorn har kommit upp i omkring 50 °C temperatur. Kolla att det verkligen finns spänning på värmeelementet så länge motorn är kall.
Den elektriska förvärmningen är för övrigt utmärkt som kallstarthjälp - det är bara att slå på tändningen 30 sekunder före start.
_________________ Att mäta är att veta
|