Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 16:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 14-05-20 13:56 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Hejsan,
Utav miljöskäl och brist på tankställen för alkylat tänkte jag att man borde konvertera den gamla miljökatastrofen till E85. Vad jag har läst mig till verkar det går bra, bara hittat att man ska öka bränsletillförseln med 40 %, och eftersom det är separat olja behöver man inte ens tänka på det.

Men är det så enkelt?

Behövs packningar, bränslesystem eller något annat bytas?

Någon som har konverterat en liknande motor som har något att berätta om det?

Vad borde man tänka på?

Vilka risker finns?

Någon annan nackdel utöver eventuella risker?

/Boris


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-25 21:17 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Förmodligen inget behov att byta packningar, slangar eller sånt. Se till att ändra munstycken till 40 % högre flöde (1,18x större diameter). På sommaren borde kallstart gå bra. Det finns kanske choke för kallstart?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-05-25 21:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag instämmer i att det inte bör vara några större problem bara man lyckas ställa in rätt bränsleblandning. Beroende på hur förgasaren (förgasarna) är gjord så kan det vara mer eller mindre besvärligt.

En båtmotor har ju säkerligen övervintrat med gammal bensin i bränslesystemet vartenda år, så man kan befara att det finns rätt mycket hartsavlagringar här och var. Var beredd på att de kan mjukas upp och lossna, för att sedan sätta igen bränslefilter, förgasarmunstycken mm, när du börjar köra på E85. Det kan alltså finnas viss risk för driftstörningar under första sommaren på E85.

Se över tändsystemet och kolla att allt är i bra skick. E85 ställer större krav än bensin på bra gnista vid kallstart, dessutom har kalla tändstift en tendens att bli "blötare" på E85 eftersom avgaserna innehåller mer vatten än man är van vid.
Kolla speciellt att det inte är avbrott i högspänningslindningen på någon av tändspolarna (ohmmät allihop och kolla att de är lika inom 20 % eller så) och att tändspolarna är av originaltyp, piratdelar ska man akta sig för i det här sammanhanget.

Det kan vara idé att hålla koll på motortemperaturen och förvissa sig om att motorn inte går för kall. En så stor utombordare som 60 hk borde ha någon slags termostat i kylsystemet, men sen gäller det ju att den fungerar också.
Om du har 12 V tillgängligt i båten och det finns förberedd plats för en tempgivare t ex i topplocket, så är det ju lätt gjort att montera en tempmätare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-29 14:55 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Tack för svaren, snällt att ni hjälper en nybörjare.

Ok, ska tänka på allt det ni skriver. Ja, choke finns, men eftersom ni pratar om kallstart som att det kan vara problematiskt är det bäst att tillägga att vi fiskar, och det som begränsar säsongen för oss är isen. Med detta vill jag säga att vi behöver kunna starta motorn i nollgradigt väder. Skulle det vara ett problem?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 14-05-29 20:25 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Har den elstart så är det förståss lättare än om du ska dra igång den för hand. Om du kört den tidigare under dagen är det troligtvis inget problem med lite extra choke och nollgradigt väder men efter en natt är det säkert lite svårare men det går efter några försök om du kan choka tillräkligt i.a.f. om jag jämför med luftkyld tvåtakts Vespa från 60 talet som säkert har sämre tändsystem än utombordaren.

Tar du med en flaska startgas eller lite bensin som du kan starta på är det inget problem hur kallt det än är.

Bra att du har separatsmörjning då slipper man användaoljor som funkar bra som premix i E85, du bör såklart använda en som är så marinmiljövänlig som möjlig och en biologisk nedbrytbar olja.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-05-30 10:30 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Tack Aryan!

Ok, låter bra, ja det är elstart så det är väl lugnt då. Vore nog ganska tungt att dra igång en 60 hk utombordare hur som helst. :P
Givetvis har jag det! ;)

Boris


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 13:33 
Offline

Blev medlem: tis 14-05-20 13:39
Inlägg: 7
Hallå igen!

Min vän som är maskiningenjör och båttok i största allmänhet var orolig med oljan i vilket fall. Han menar att det spelar roll vart oljan blandas i motorn, hur länge innan blandningen sugs in i cylindern antar jag, vilket jag inser skulle kunna orsaka problem om det skulle hinna skära sig eller inte blandas. Men vad tror ni om det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-06-18 20:36 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Oljan behöver inte blanda sig med bränslet när man har separatsmörning. Vid 4-takt motorer är det tom en nackdel om oljan späds ut av bensin för då blir oljefilmen svagare..

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-11-09 05:43 
Offline

Blev medlem: sön 14-11-09 04:12
Inlägg: 1
Tar du med en flaska startgas eller lite bensin som du kan starta på är det inget problem hur kallt det än är.

_________________
http://www.jyu.fi/
http://www.pass4sure.co.uk/642-242.html
http://www.cornell.edu/
http://en.wikipedia.org/wiki/Amridge_University


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-08-10 14:34 
Offline

Blev medlem: tis 21-08-10 14:29
Inlägg: 3
Hej, jag har en ny Yamaha 60 hk 4-takt. Vad är oddsen för att kunna köra den på E85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 21-08-10 17:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Har den insprutning eller förgasare? Jag är ingen kunskapare på detta, men det borde vara lättare att öka bränsle/luft blandningen med insprutning. För övrigt gäller nog det som har skrivits tidigare i tråden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-08-11 10:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En modern 4-takts utombordare har med största sannolikhet insprutning, kanske till och med lambdareglering, och då får man nog tillämpa samma erfarenheter och metoder som gäller för bilmotorer.
Motorn har säkert ett diagnosuttag (någonting liknande OBD II på bilar), och om den har lambdareglering bör man kunna få ut data där som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera, de värdena kan man ha som utgångspunkt för att avgöra om man överhuvudtaget måste göra någon konvertering eller om motorstyrsystemet klarar att hantera E85 som det är.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 21-08-11 10:02 
Offline

Blev medlem: tis 21-08-10 14:29
Inlägg: 3
Insprutning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011