Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 24-05-22 22:30

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo 240
InläggPostat: tis 07-01-16 13:15 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Besiktigade bilen idag - inga anmärkningar :wink:

Killen kommenterade att jag hade ny förgasare och att det stod "Etanolbil" på bakluckan.
Sen diskuterade vi etanolkonvertering en stund.
Det visade sig att han hade konverterat sin Ford Fairline -58 med gott resultat.
Trevligt! :D

CO mättes till 3.3 och lambda 1.2 som jag inte alls är nöjd med.
Förgasarn är i höstas inställd på rullande landsväg efter lambda och avgasvärden med E85.
Funderar på om det kan göra så stor skillnad att köra på E70, som det är nu vintertid, eller om det kanske är något annat som knasar.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-01-16 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4823
Ort: Sundsvall
Man bör koppla bort puls-air innan man mäter eller försöker justera CO-halten också.
Om en B21A eller B23A (på bensin) ger 3-3,5 % CO med puls-air inkopplad så motsvarar det uppåt 8 % CO utan puls-air, alltså direkt orimligt fet bränsleblandning! Jag har dock inte haft tillfälle att se något sådant fall sedan jag fick möjligheter att mäta annat än CO, så jag kan inte uttala mig om lambdavärden etc.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-01-18 08:45 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Eftersom jag var hos bilprovningen så var pulsair inkopplad.
Det kan inte vara vinterblandningen E70 som gör att det blir så mycket fetare jämfört med E85?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-10 16:00 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Jo, vinterblandingen förstör alltihop.
Idiotisk idé med vinterblanding. Protestera mot detta!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 16:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-01-10 14:08
Inlägg: 10
Hm, det vore kul att få veta lite mer om denne besiktningsmans Ford -58...? 8) Finns han på forumet tro?

_________________
Kustom, etanolmotorer och subversiv motorkultur - www.frankenstyle.se


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-12 22:04 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Doktor Frankenstyle skrev:
Hm, det vore kul att få veta lite mer om denne besiktningsmans Ford -58...? 8) Finns han på forumet tro?


Finns inte på forumet vad jag vet.
Han sa han hade inte gjort så mycket, bara förstorat huvudmunstycket lite.
Förbrukningen hade inte förändrats särskilt mycket.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011