Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 23:46

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-02 16:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
Åfan, men finns det olika typer av förgasaroljor eller kan man köra med någon annan olja?

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-02 23:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Brukar väl vara automatväxellådsolja i förgasare så det är nog inte svårt att hittta tjockare. Till MC finns det olika viskositeter gaffeldämparolja som säkert skulle funka bra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 08:47 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Få se nu, Saab och MB har väl i alla år rekommenderat ATF, medan Volvo har angivit vanlig motorolja som förgasarolja?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Dämpolja
InläggPostat: mån 08-08-04 10:06 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag har en handfull instruktionsböcker för Volvo 140 och 240. Alla rekommenderarar ATF-olja till förgasaren.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Nålslipare
InläggPostat: mån 08-08-04 18:57 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 15:13
Inlägg: 2
Ort: Från
Till er alla strombergs nålslipare, har ni provat sjustera nålens position innan ni slipade?, isåfall vad fick ni för resultat av det med etanol? jag provade sjustera nålarna uppåt men först efter konverteringen och då ökade förbrukningen från 1,4 till 2,6, tänkte bara att det kanske hade räckt istället för att slipa?, eller blir det fel på nage vis?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nålslipare
InläggPostat: mån 08-08-04 19:27 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Ja det blir inte lika bra om man bara flyttar nålens position.
När man slipar gör man det bara lite vid tomgångsdelen och desto mer på mellanregister och fullgasdel.

Iskall1980 skrev:
Till er alla strombergs nålslipare, har ni provat sjustera nålens position innan ni slipade?, isåfall vad fick ni för resultat av det med etanol? jag provade sjustera nålarna uppåt men först efter konverteringen och då ökade förbrukningen från 1,4 till 2,6, tänkte bara att det kanske hade räckt istället för att slipa?, eller blir det fel på nage vis?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 19:33 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
KBM skrev:
Men jag får ha i choken ganska länge för annars rycker den, men det är väl bara ett tecken på att jag skulle behöva slipa lite mer och det över hela nålen. Tror den är aningen snålställd.

Nej, jag tror det är fel tänkt.
Slipa nålen så att motorn går bra när den är varm.
För vad jag förstår går den bra när den är riktigt varm?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 19:41 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
Glöm inte bort att ställa tändningen också!
När jag konverterade 240 hittade jag till slut en riktigt bra tändinställning genom att prova mej fram.
Kunde då gå ner en hel del i storlek på munstyckena (Weber) och köra snålare.

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 21:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ett annat sätt att slippa choka så länge, och för den delen att kunna köra med en magrare bränsleblandning, är ju att ha bra fart på luftförvärmningen. Om den är manuellt styrd kan man gärna ha den igång för fullt även på sommaren när man kör en förgasarmotor på E85, om den är termostatstyrd kan det vara idé att ställa om termostaten för högre temperatur om det går.

På en Volvo B20, som har avgasförvärmt insugningsrör "hot spot" kan det vara bra att kolla att gjutjärnet verkligen är rent på både insugs- och avgassidan just där förvärmningen är avsedd att ske. Gamla tjocka sotlager är ju ganska väl värmeisolerande.

Sen bör man förstås också se till att motorn blir varm så snabbt det bara är möjligt - termostaten i bra skick, och byt gärna ut den gamla kylarfläkten mot en elfläkt som styrs av en termokontakt..

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 22:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
För att kunna köra snålt behövs en extra het gnista som "står" länge, kanskske irridium tändstift och en 123ignition med högeffektständspole har störst chans att träffa på tillräckligt bränsle för att börja brinna.

Problemet med en gammal motor är trots det att det inte finns tillräkligt med turbulens i gaserna förbränningsrummet för att kunna köra snålt, kanske högre kompression + squish kan få det att fungera bra i en B18 / B20.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 09:18 
Offline

Blev medlem: lör 08-07-19 20:35
Inlägg: 4
Ort: Från
Jag har äntligen fått tillfälle att provköra min båt efter slipning av nålarna!
Dubbla SU HIF-6 förgasare på en B20-motor, uppborrad till 2,1 liter. Utgick från befintliga BBZ-nålar (gamla utbytta som jag sparat...)
40% ökad area mellan nål och munstycke verkar fungera mycket bra. Maxvarvtalet ökade ca 200 varv/minut. Jag har ännu inte finjusterat förgasaren och inte heller ställt om tändningen. Det bör gå att krama ur mer hästkrafter...

Skriver lite mer om detaljerna i ett nytt inlägg.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul att höra, teoretisk behöver man 41% mera bränsle / luft mängd dessutom är E85 något mera trögflytande när öppningen är liten, så min erfarenhet är att 40% större öppning är det som minimalt krävs om man inte vill experimentera med magerkörning.

http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php skulle jag kunna bygga ut funktionen så att man måste mata in nålens originaldiametern var tredje mm och sedan få ut de beräknade värden?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 10:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
aryan skrev:
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php skulle jag kunna bygga ut funktionen så att man måste mata in nålens originaldiametern var tredje mm och sedan få ut de beräknade värden?


Man måste väl ha med munstycksdiametern också.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 12:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
torbjorn skrev:
aryan skrev:
http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php skulle jag kunna bygga ut funktionen så att man måste mata in nålens originaldiametern var tredje mm och sedan få ut de beräknade värden?


Man måste väl ha med munstycksdiametern också.


Ja precis, den finns ju nu också.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-08-16 11:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08-07-16 00:22
Inlägg: 25
Ort: Från
Om man ändrar fjäderns styvhet, vad händer då?
Om man skulle stoppa i en lite hårdare fjäder t.e.x.
eller bara chimsa med brickor.
Om fjädern är starkare så tar det väl lite längre tid för nålen att ta sig upp eller?

*spånar lite*

_________________
100% E85 Amazon B20 1969


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011