Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: lör 24-05-18 12:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lambdastyrd förgasare?
InläggPostat: fre 07-02-23 11:10 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Någon skrev i det förra forumet som försvann om planer på att bygga en lambdastyrd förgasare. Vem var det? Hur har det gått? Hur ska man göra?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 11:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Aryan hade väl så när gjort det på en 2CV...
Stegmotor på ett ställbart munstycke från en moppeförgasare..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 16:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det var ju någon som hade långt gångna planer på att lambdareglera en förgasare med vakuumkolv (SU, Stromberg eller liknande) också. Diskussionen kom väl så långt att det var helt klart att det teoretiskt sett skulle gå men jag vet inte om det någonsin blev förverkligat.
Kan det ha varit "GVR4" som hade de planerna?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-02-23 17:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
torbjorn skrev:
Det var ju någon som hade långt gångna planer på att lambdareglera en förgasare med vakuumkolv (SU, Stromberg eller liknande) också. Diskussionen kom väl så långt att det var helt klart att det teoretiskt sett skulle gå men jag vet inte om det någonsin blev förverkligat.
Kan det ha varit "GVR4" som hade de planerna?


En Mercedesförgasare med avstängningssolenoid i botten på Strombergare kunde vara en bra bas för ett sådant projekt.
Bara att byta ut solenoiden mot en stegmotor eller motsvarande.
Eller så kunde man ju ställa den fett och istället reglera med tjuvluft förbi förgasaren med någon luftventil, så som de tyska eftermarknadssystemen (G-kat) för veteranbilar är uppbyggda.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-26 09:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag tror att de planerna gick ut på att variera undertrycket ovanför förgasarens membran/vakuumkolv. Normalt finns ju samma tryck där som "efter" vakuumkolven sett i luftflödets väg, tack vare de hål som finns i nedströmsänden av kolvens botten. Tanken var nu att strypa de hålen lagom mycket (om det nu behövs), och tillföra luft med atmosfärstryck till utrymmet ovanför kolven via en magnetventil som antingen är linjärt styrbar (modell tomgångsreglerventil) eller pulsas (som t ex laddtrycksreglerventilen på en gammal Saab med APC).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 08:21 
Offline

Blev medlem: ons 07-02-28 08:08
Inlägg: 4
Känner mig skyldig :roll:

Jag hade tänkt att göra så som torbjorn skriver. Saknar egentligen bara en ventil med tillräckligt flöde. Den jag har är alldeles för dåligt flöde i(tror jag). Hann aldrig testa riktigt.

Tyvärr körde jag punka på bilen, sen blev den stående, sen blev det mögel, sen blev det körförbud o.s.v.

Annars är allt färdigt. Kanske får för mig att testa nån gång igen ifall nån råkar gå förbi och slänga in en lämplig ventil på tomten. Hehe.

Liten bild på skapelsen :-)

http://web.telia.com/~u61119883/Lambda.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-28 09:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Aryan hade väl så när gjort det på en 2CV...
Stegmotor på ett ställbart munstycke från en moppeförgasare..


Nja stegmotorn är fortfarande min hand, jag har ett stag typ "persienstång" som gör att jag kan justera munstycket innifrån beroende på lambda värdet.

Nu är jag lite inlandat med en lambda styrd universal kitt för centralinsprutningsenhet som kan ersätta en förgasare, det blir naturligtvis flexifuel.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-11 13:46 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
vad kostar ett sånt kit? vad ingår? vad behövs? Måste man byta bränslepump också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 07-03-11 14:33 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Priset eller kittet är inte klar ännu men målet är att den kommer att bli billigare än en ny förgasare.

Det kommer att behövas en insprutningspump och tryckregulator som antagligen kommer att ingå i kittet. Systemet kan fungera openloop men bäst blir det om man kör med lambdareglering då det fungerar i closed loop, alltså måste man då montera en lambda sensor också. Man kan då montera en billig kat och få riktig bra avgasvärden.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011