Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-03-23 16:11 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Konverterade min bil lite enkelt genom att knacka ner munstycket i förgasaren. Var tvungen att knacka ner munstycket 2mm för att bilen ska gå perfekt på E50, för att den ska gå perfekt på E85 måste munstycket knackas ner lite till.
Men det kan skilja från motor till motor hur mycket man måste knacka ner munstycket. Bilen jag konverterat är en Volvo 345 DLS -81 med B19A.


Börja med att ta loss thorttellocket och throtteln och därefter letade reda på en hammare/gummiklubba/plasthammare och en hylsa som passar på munstycket, ett skjutmått är också att rekommendera för att kolla hur långt munstycket är nedpressat. Hittade en hammare och en lång 6mm hylsa + förlängare. 6mm hylsan passade så gott som perfekt på munstycket.

Original var munstycket nerpressat 2.7mm, jag var tvungen att knacka ner det 2,0mm till 4,7mm nedpressning för att den skulle gå lika bra som med BF95, knackade (först bara ner det 1,5mm men då blev den lite segstartad vid 0°C och ville tveka när man accelerarade innan motorn kommit upp i arbetstemp). Kommer bli tvungen att knacka ner munstycket lite till när jag har E85 i tanken, men det var riktigt simpelt. Tog ca 15min från det att jag öppnade huven till det att jag kunde provköra.
Märkte att man måste slå ganska hårt för att munstycket skulle pressas ner.


Bild
Skruva loss throttellocket och ta ut throtteln.
Bild
Mina "professionella" verktyg för att slå ner munstycket :roll:
Bild
Mäta, mäta och mäta. Mätte efter varje slag med hammaren för att se hur mycket munstycket åkte ner.
Bild
Munstycket i mitten om ni inte visste det 8)

Det var allt jag kunde komma med om man vill göra en ful-konvertering till etanol ifall man har en Stromberg 175-CD.
Hoppas någon har nytta av denna informationen :wink:


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-23 22:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nackdelen med att bara flytta munstycket är att det inte påverkar bränsleblandningen lika mycket över hela registret. Det leder till alldeles för fet blandning vid tomgång medan det knappt gör någon inverkan alls vid fullgas och högt varvtal. Men som tillfällig nödfallskonvertering kan det möjligen duga.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-23 23:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Det kan nog stämma, har inte ens funderat på det :? Tänkte att det borde ge ungefär samma effekt som att slipa nålen eftersom nålen blir smalare och smalare, men så kanske inte är fallet :?: Nålen minskar kanske inte linjärt i diameter?
Får väl ta och slipa nålen när det blir att göra en ordentlig konvertering för E85, verkar inte vara så svårt det heller sålänge man är noga och mäter och inte stressar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 16:06 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Konverterade faktiskt egna första bilen (suzukin överst på egna hemsidan,,) en gång då det begav sig och även denna hade med en strombergliknande förgasarhistoria. Och sänkte även på denna nålmunstycket, minns där att jag var tvungen att borra ur sätet något och att detta var stenhårt material att borra i.

Hade med denna under dessa år och flertalet tusenmil inga problem med bränsleblandningen för utom då man var tvungen att tanka fulbränsle (benisn) dår blev allt bränsleblandningen tokfet. Så märker du inte av några märkbara förändrar så ligger du även där högst troligt nära sanningen med dessa åtgärder du gjort.

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 08:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
På min gamla 740 med strombergare kunde jag tanka 100% utan att den hosta den gick dock lite torrt på tomgången så skruvade ur trottlenålen då gick den perfekt på e85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 09:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
MrRandom skrev:
På min gamla 740 med strombergare kunde jag tanka 100% utan att den hosta den gick dock lite torrt på tomgången så skruvade ur trottlenålen då gick den perfekt på e85


Då hade du nog en rejält felställd/sliten förgasare att utgå från...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-31 03:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 11-10-19 15:26
Inlägg: 71
nja den hade rullat 19xxxx när jag köpte den gubbkörd så vet inte haha


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-31 20:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mja, men inte motverkar gubbkörning förgasarslitage.. :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-31 22:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
karlmb skrev:
Mja, men inte motverkar gubbkörning förgasarslitage.. :roll:


Möjligen kan det ju vara så att olika körsätt sliter olika delar av nålen :?:
Men vi ska ju komma ihåg att det finns förståsigpåare som menar att nålen i en sådan där förgasare har en livslängd på inte mer än 6000-8000 mil, om man ska tro på dem så borde det alltså vara fullt normalt att nålen är så sliten att bilen har etanolkonverterat sig själv efter 19000 mil.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-04-02 14:51 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Märkt att bilen tvekar vid halv gas. Så ska slipa om nålen senare då det är vad som krävs för att bilen ska gå.

Btw:
Etanolen ligger nu 9,69kr/L, det är samma pris som i höstas vilket betyder att det inte är gjort någon smyghöjning av etanolpriset i år :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 19:04 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Testade tidigare idag att sjustera hur mycket gasspjället öppnas av choken, skruvade ner skruven som bestämmer det så att spjället bara öppnas någon millimeter på full choke. (manuell choke)
Bilen går mkt bättre nu. Startar mycket lättare och hackningarna som jag tidigare hade på mellanregistret är helt borta :D Skönt att slippa slipa om nålen eftersom bilen går precis lika bra som med bensin när motorn är uppe i arbetstemp :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-04-04 21:47 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Roligt att det fungerar så bra med en så enkel åtgärd! Skulle du inte lika gärna kunna ha höjd nålen 2mm isf att knacka ner munstycket?

Kanske vi ska skriva lite om detta i konvertera förgasare, om det är en universell lösning för stromberg CV förgasare?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 10:19 
Offline

Blev medlem: tis 12-01-17 22:41
Inlägg: 14
Jo skulle säkert gått att höja nålen. Men jag vet tyvärr inte hur mycket det går att höja nålen. Dessutom tror jag att det är lättare att återställa till original ifall man knackat ner munstycket, då räcker det med att ta loss förgasaren och ta bort flottörkoppen och sedan knacka upp munstycket igen.
Tror det är svårare att mäta hur högt upp nålen satt än att mäta hur högt munstycket var.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 10:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där skiljer ju mellan olika utföranden av Strombergförgasare. Från ca '79-80 och framåt är nålen justerbar med en skruv åtkomlig uppifrån genom dämpcylindern (åtminstone på de förgasare som används av Volvo, jag är inte säker på hur det ser ut på andra bilmärken), men på äldre förgasare är det meningen att man ska justera bränsleblandningen genom att flytta munstycket. Knackning eller pressning med specialverktyg måste till på de flesta 70-talsförgasare men riktigt tidiga utföranden har en justermutter åtkomlig under flottörhuset (den lösningen var inte så lyckad, det droppade ofta bränsle från justeranordningen).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-04-05 15:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Mercedes har både enkelt justerbart munstycke undertill genom att vrida på hela tomgångsavstängningsventilen (ska förhindra glödtändning vid avslagen tändning) + en via insex uppifrån justerbar nål. Om jag inte minns helt fel...
Skönt att jag inte längre har med förgasarbilar att göra.. :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011