Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 18:43

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön 19-04-07 17:24 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Hej

Jag har nu konverterat en Cadillac Sedan De Ville från 1964 med 429 motor till 100% E85! Jag borrade upp primärmunstyckena från 2.794mm till 3mm och sekundärmunstyckena från 2.718mm till 3.2mm, primärkretsen använder sig av var sin doseringsnål med 2 lägen "power" och "cruise" med diametern 1.9mm och 1.194mm, jag gjorde så att jag klippte av den smala delen av nålarna och filade till spetsarna lite så att nålarna helt går ur munstycket. Areorna ökar med 28.5% i "cruise" läget och 41% i "power" läget och med 38.6% på sekundärkretsen. Med dom ändringarna går motorn bra på fullgas och delgas. För dom väldigt små gaspådragen när det bara är tomgångskretsen som får stå för soppan så går motorn inget vidare alls, så där limmade jag fast gem som stryper luftflödet genom tomgångskretsens luftmunstucken. Bilen har nu en merförbrukning på ungefär 25% jämfört med 98 oktan och eftersom bilen original ska ha 100 oktan så skadar det inte med E85!

Det var allt sålänge!


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-04-08 06:07 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Intressant! Jag har ingen förgasarbil och behöver inte göra något sådant som du beskriver. Men jag läser gärna om det även om det är vissa detaljer som jag inte hade något begrepp om.
För en handfull år sedan såg jag någon uppgift på nätet att det fanns "fabriksfärdiga" E85-förgasare till USA-bilar att köpa. Priset minns jag inte nu, men det handlade om flera tusen i svenska pengar. Har du någon koll på detta och hur mycket har du "sparat" genom att göra detta själv?

Och i sammanhanget, det finns satser för att konvertera vissa V8 GM-motorer till insprutning och sedan ta steget till E85. En svensk webbsida Creative fuel injection, vill jag minnas att den heter. I alla fall är det ett sökord.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-04-08 08:43 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Hejsan

Jo jag känner till att det finns färdigkonverterade förgasare för E85, men prisskillnaden var något i stil med 2600kr + moms jämfört med samma förgasare okonverterad...

Jag kollade även på insprutning i höstas men det blev aldrig något med det, kanske någon gång i framtiden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-05-07 05:45 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
så den går alltså bra på ren E85?
d-a intressant, jag ska åckså göra det på frugans ford, jag började laborera med annat kom emellan så jag fick återställa det.
det är en edelbrock 4 ports, minns inte siffrorna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 19-05-07 17:55 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Ja, på ren E85, det ända jag har att anmärka på är tvekan om man gasar så att sekundärerna öppnar för snabbt och att automatchocken släpper lite för snabbt.

Tvekandet går nog att lösa genom att borra ett till hål för sekundärkretsens tillskottskrets, jag har bara inte känt för att ta loss förgasaren ytterliggare en gång men ska nog lösa det till hösten

Chocken går ju att spänna lite extra men jag har inte provat det än för bränsleröret är ivägen för skruvarna.

Hoppas det går vägen med konverteringen!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-05-08 21:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Värms automatchoken elektriskt eller med kylvatten?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 19-05-08 22:53 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Hejsan, automatchocken värms elektriskt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 19-05-09 06:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Då borde det inte vara något problem att sänka strömmen genom värmeelementet, t ex med ett seriemotstånd, för att få den att öppna långsammare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 19-06-10 09:44 
Offline

Blev medlem: ons 19-02-13 23:18
Inlägg: 9
Nu har jag fått problem med svart kladd...

Det verkar bildas på undersidan av primärspjällen och vid tomgångsmunstycket, jag tror det har att göra med anslutningen till vevhusventilation som kommer in där. Kladdet har ungefär samma konsistens som underredsmassa. Kan det ha att göra med att jag kör mineralolja tro? Det gick att ta bort med bromsrengöring och aceton med en tandborste.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011