Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 12:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Överladdad V8 med fugge
InläggPostat: ons 22-01-05 14:26 
Offline

Blev medlem: ons 22-01-05 14:09
Inlägg: 2
Jag har plockat isär min SBC (393ci) för att byta kolvringar och eftersom den spikade ibland när man klev på så började jag räkna på vilket komp den har när motorn ändå var i delar. Han som sålde den hade ingen aning om motorns spec. Hur som helst, kompet är statiskt 9,66. Med en kompressor som laddar ca 7 psi så blir kompet uppåt 14. Så alternativen är att byta topplock för att sänka k men det är ju minst 20k om man vill ha nya i alu så tanken dök upp att testa E85. Ev är motorn byggd för det från början om den som byggde hade någon slags koll. Bilen som den sitter i är importerad från USA 2015 och ingen verkar veta något om motorn av de som ägt den i SE. Frågan blir då, vad krävs? Bestycka upp fuggen antar jag men finns det mer? Tanken i bilen är bytt från plåt till plast (är en Ford kupe från 1940)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 22-01-06 23:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Ja, det är nog lämpligt att börja med att bestycka om förgasaren. Sen får provkörningar utvisa om några mer ändringar behövs.
Tänk på att E85 inte alls behöver lika mycket fullgasanrikning som bensin. Om det rör sig om en tvåstegsförgasare med fasta munstycken, är det som regel bara tomgångsmunstyckena och första stegets huvudmunstycken som måste ändras.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 22-01-09 00:17 
Offline

Blev medlem: ons 22-01-05 14:09
Inlägg: 2
torbjorn skrev:
Ja, det är nog lämpligt att börja med att bestycka om förgasaren. Sen får provkörningar utvisa om några mer ändringar behövs.
Tänk på att E85 inte alls behöver lika mycket fullgasanrikning som bensin. Om det rör sig om en tvåstegsförgasare med fasta munstycken, är det som regel bara tomgångsmunstyckena och första stegets huvudmunstycken som måste ändras.


Ok, tack för svar. Någon sa att en bredbandslambda vore bra att ha också. Tänkte skruva dit en sån.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011