Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Weber 38 ADS på Simca / Chrysler 180 1977
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=11&t=875
Sida 1 av 1

Författare:  Zeon [ tis 07-05-22 18:07 ]
Inläggsrubrik:  Weber 38 ADS på Simca / Chrysler 180 1977

Sitter med en Sug 4:a med förgasare och var nästan klar att ta steget till turbo motor då jag satt och beräknade mina bensinkostnader för bilen och såg sedan att E85 kostade så lite.

Nu är det så att jag kommer att konvertera till E85 på denna motor som har fugge och inte gå med i turbo svängen, detta av flera anledningar.

Bilen är orginal så det är fint att behålla förgasar tekniken i en gammal kult bil

Billigare resor med bilden under sommaren då den körs.

Frågan återstår.

Ska jag byta förgasaren till en Weber 48 eller ska jag borra orginal nålarna ?

/ Zeon
www.zeon.se

Författare:  torbjorn [ tis 07-05-22 19:19 ]
Inläggsrubrik: 

38 ADS tycks vara en fullt normal tvåports fallförgasare med fasta munstycken. Där finns det inga bränslenålar som ska slipas ner för en konvertering utan det rör sig om att byta munstycken, i första hand då att ersätta huvudmunstyckena och eventuellt tomgångsmunstyckena med ca 10-15 % större diameter.
Jag hittade bilder på vad som påstås vara en 38 ADS-förgasare:
http://cgi.ebay.at/Weber-Vergaser-38-ADS-5_W0QQitemZ230125471834QQihZ013QQcategoryZ33550QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
, jag antar att den är snarlik den förgasare som användes på Simca 1508/1510 på 70-talet. Den är lite speciell genom att det inte är en tvåstegsförgasare utan båda portarna öppnar parallellt. Det finns också fullständigt tomgångssystem i båda portarna.
Den förgasartypen var ökänd för att ofta få igensatta tomgångsmunstycken, eftersom tomgångsbränslet skulle delas upp på två system fick vart och ett av dem extremt litet munstycke (0,3 mm eller så), som det inte behövs mycket till skräp för att stoppa igen.

Författare:  Zeon [ ons 07-05-23 19:39 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
38 ADS tycks vara en fullt normal tvåports fallförgasare med fasta munstycken. Där finns det inga bränslenålar som ska slipas ner för en konvertering utan det rör sig om att byta munstycken, i första hand då att ersätta huvudmunstyckena och eventuellt tomgångsmunstyckena med ca 10-15 % större diameter.
Jag hittade bilder på vad som påstås vara en 38 ADS-förgasare:
http://cgi.ebay.at/Weber-Vergaser-38-ADS-5_W0QQitemZ230125471834QQihZ013QQcategoryZ33550QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
, jag antar att den är snarlik den förgasare som användes på Simca 1508/1510 på 70-talet. Den är lite speciell genom att det inte är en tvåstegsförgasare utan båda portarna öppnar parallellt. Det finns också fullständigt tomgångssystem i båda portarna.
Den förgasartypen var ökänd för att ofta få igensatta tomgångsmunstycken, eftersom tomgångsbränslet skulle delas upp på två system fick vart och ett av dem extremt litet munstycke (0,3 mm eller så), som det inte behövs mycket till skräp för att stoppa igen.


rätt fugge.....
då är det mer att byta munstcke för som du skrev ovan, allt stämmer ... tackar....

Författare:  Zeon [ fre 07-05-25 10:40 ]
Inläggsrubrik: 

Ajdå...

Var i kontakt med lite vänner innom ragger svängen och det blir byte av förgasare till en w45:a......

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...

Författare:  aryan [ fre 07-05-25 10:58 ]
Inläggsrubrik: 

Zeon skrev:
Ajdå...

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...


Finns mkt bra at köpa hos Biltema men slangerna (ILO) är tyvärr ingen hitt, de blir hårda och sprickar mkt snabbt. Bra (Trelleborg) slanger har de hos t ex OK.

De dåliga ILO slanger säljs f.ö. också hos Mekonomen och Jula.

/Aryan

Författare:  Zeon [ fre 07-05-25 11:31 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Zeon skrev:
Ajdå...

Inköpte 10m bränsleslang på biltema idag åxå så ny ledning ska dras för framtiden...


Finns mkt bra at köpa hos Biltema men slangerna (ILO) är tyvärr ingen hitt, de blir hårda och sprickar mkt snabbt. Bra (Trelleborg) slanger har de hos t ex OK.

De dåliga ILO slanger säljs f.ö. också hos Mekonomen och Jula.

/Aryan


Damit okej får ta en sväng efter jobbet i morgon och gå in på Hydroskand som är vägg i vägg med jobbet ! :oops:

Författare:  Zeon [ mån 07-05-28 18:56 ]
Inläggsrubrik: 

Ska byta bränsleslang ikväll och funderar på att byta förgasare samtidigt, har en 1:ports FORD förgasare med manuell choke som jag funderar på att använda, den har inbyggd retur om man vill använda det åxå.

Vet någon något mer om denna modell !

Märkningen på förgasaren är följande !

71IWBYC
-4CB


4C / 11GB
S80

Ska ordna foto på den ÅXÅ men den är single port

Författare:  torbjorn [ mån 07-05-28 20:41 ]
Inläggsrubrik: 

Hmm, man kan nog inte säga något direkt utifrån Ford-beteckningarna på förgasaren. Tyvärr brukar även förgasare av kända märken som t ex Weber bara ha ett Ford-nummer och ingen normal märkning om de har suttit på en Ford från början.

Det man kan läsa ut i klartext på prylar som kommer från europeiska Ford är att de två siffrorna i början talar om den första årsmodell där saken har använts. Alltså '71 i det här fallet. Bokstäverna närmast efter, IW, talar om vilken Ford-fabrik som har infört numret.

Har du någon aning om vilken bilmodell och motortyp den har suttit på?

Författare:  Zeon [ mån 07-05-28 21:07 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Hmm, man kan nog inte säga något direkt utifrån Ford-beteckningarna på förgasaren. Tyvärr brukar även förgasare av kända märken som t ex Weber bara ha ett Ford-nummer och ingen normal märkning om de har suttit på en Ford från början.

Det man kan läsa ut i klartext på prylar som kommer från europeiska Ford är att de två siffrorna i början talar om den första årsmodell där saken har använts. Alltså '71 i det här fallet. Bokstäverna närmast efter, IW, talar om vilken Ford-fabrik som har infört numret.

Har du någon aning om vilken bilmodell och motortyp den har suttit på?


Har forskat lite och fått reda på att den suttit på en Ford 1,7L motor tidigare och ska tydligen vara en variant av Solex fom Ford anpassat för sin motor. Den har suttit ett kort tag på en Opel rekord 1700 Olympia och fungerade mycket bra med den motorn.
:wink:

Författare:  Zeon [ tor 07-05-31 21:25 ]
Inläggsrubrik: 

Nä för att göra allt enkelt, ska ut till skroten och skaffa mig en RIKTIG fugge * weber * från en taunus ( W35 eller W38 eller 45:a om jag har tur ) så finns det reservdelar och lättare att jobba med. :twisted:

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/