Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 25-05-16 12:48

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 07-04-04 11:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Hej. Jag har tidigare haft en tråd om min V4 med Solexförgasare. Igår skruvade jag på en ny förgasare, nämligen en Weber 36/36DCD. Samma bil alltså. Solexen gick ganska fint på etanol, men den var bökig vid tomgång och har haft andra egenheter som jag gärna slipper (oberoende av drivmedel). Den gamla tråden kan nås här.

Nu till mina frågor. Jag fick den nämligen inte att gå så bra. Först ville den inte starta alls. Jag skruvade lite på känsla och desto mer jag skruvade ut blandningsskruven (fetare blandning antar jag) desto fler varv fick jag den att tända. Om jag körde acc-pumpen med gaspedalen ett par gånger innan jag startade, så gick den igång ganska hyfsat faktiskt. Men den gick bara några sekunder innan den slocknade. Med choke fick jag den inte att gå alls. Om jag gasade, så dog den direkt.

Tändningen står bra. Jag har utgått från Misabs rekommendationer för bestyckningen och gjort ett grovt första försök. (Ungefär samma förfarande som när jag justerade min Solex till E85-drift).

När jag gasar dör den alltså. Ska jag tolka det som att kanalerna från huvudmunstyckena är tilltäppta? Att den bara får luft då? Jag har rengjort i flottören och munstyckena och allt jag sett. Men självklart kan det sitta skit i kanalerna någonstans. Ska man ha tryckluft till detta?

Eller är det tvärt om? Att den får för lite luft, och det är där någonstans som något är igentäppt?

Förgasaren såg fräsch ut när jag köpte den förutom en hel del vitt pulver som jag försökt rensa bort så gott jag kan. Förre ägaren hade den inte monterad, han sålde den vidare eftersom den inte passade under huven på hans Sonett fick jag höra.

Tacksam för tips och idéer!

/Olof


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 12:07 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Låter som för lite bränsle.

Kan du inte testa med orginal betyckning och med en dunk/burk bensin som du låter bränsleumpen suga ur?

Ser du då att den går dåligt på bensin också vet du att det är ett fel på förgasaren, annars är det konverteringen som är problemet.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Choke
InläggPostat: ons 07-04-04 12:18 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Borde den i så fall inte fungera bättre när man drar ut choken?

/Olof

(ändring 13:23; stavfel)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 14:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Ja men när man drar ut choken "gasar" förgasaren ofta också lite samtidigt för att få förhöjd tomgångsvarv.Får den för lite bränsle så kanske den dör innan choken kan hjälpa till.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 15:41 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Jag tror vi närmar oss. Jag sänkte tomgångsskruven och nu kan jag hålla motorn igång om jag "duttar" på gaspedalen, så att acc-pumpen hjälper till. Men trycker jag mer på gaspedalen så dör den.

Misabs bestyckningstabeller för bensin rekommenderar en halsring på 25mm för primärsteget. Jag har 26. Med den mindre ringen ska man få högre gashastighet, och då borde det sugas ut mer bränsle också väl? Jag kanske blir tvungen att skaffa mig en ny halsring.

Luftmunstycket som sitter på emulsionsröret, vad gör detta egentligen? Ett större sådant borde göra att det sugs ut mer bränsle genom emulsionsröret och in i portarna, eller har jag helt fel? På primärsteget har jag nu 200, och misab rekommenderar 220.

Men om det nu är för mager blandning, så låter det ju som att det är för magert också från tomgångsmunstycket. Borde jag öka detta också då? Det verkar ju inte som att det räckt att skruva ut skruven maximalt. Eller ska man slipa på skruven?

/Olof


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 16:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag känner till denna förgasare men jag svarar så gott jag kan.

olofmogren skrev:
Misabs bestyckningstabeller för bensin rekommenderar en halsring på 25mm för primärsteget. Jag har 26. Med den mindre ringen ska man få högre gashastighet, och då borde det sugas ut mer bränsle också väl?


Ja det borde vara så.

olofmogren skrev:
Jag kanske blir tvungen att skaffa mig en ny halsring.


Kanske tom en ännu mindre om du inte vill trimma bilen så behöver ju igentligen mindre luft ändå med E85. Annars måste du ha större munstycken.

olofmogren skrev:
Luftmunstycket som sitter på emulsionsröret, vad gör detta egentligen? Ett större sådant borde göra att det sugs ut mer bränsle genom emulsionsröret och in i portarna, eller har jag helt fel? På primärsteget har jag nu 200, och misab rekommenderar 220.


Känner som sagt inte till denna förgasare men ofta är det tvärtom, munstycket kompenserar för att vid höga gasflöden och högt undertryck i venturin inte ska dra ut för mkt bränsle i motorn.

olofmogren skrev:
Men om det nu är för mager blandning, så låter det ju som att det är för magert också från tomgångsmunstycket. Borde jag öka detta också då?


Ja

olofmogren skrev:
Det verkar ju inte som att det räckt att skruva ut skruven maximalt. Eller ska man slipa på skruven?


Finns det inte ett fast tomgångsmunstycke som du kan öka 40% i arean? Då får skruven ett störe flöde/reglerområde.

/ARyan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 19:29 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1247
Ort: Nyköping
aryan skrev:
-----
olofmogren skrev:
Jag kanske blir tvungen att skaffa mig en ny halsring.


Kanske tom en ännu mindre om du inte vill trimma bilen så behöver ju igentligen mindre luft ändå med E85. Annars måste du ha större munstycken.
------------
/ARyan


Det behövs lika mycket luft med E85 som med bensin, Det är mer E85 som behövs per insugen luftmängd. Det kanske till och med behövs lite mera luft vid fullgas på grund av den större förångningsvärmen för etanol.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 20:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
GL skrev:
Det behövs lika mycket luft med E85 som med bensin, Det är mer E85 som behövs per insugen luftmängd. Det kanske till och med behövs lite mera luft vid fullgas på grund av den större förångningsvärmen för etanol.


Det beror väl på hur mkt effekt man vill plock ur motorn, med samma luftmängd får man ut något mer effekt, därför menar jag att man inte behöver lika mkt luft.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 20:50 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Tack för alla svar. Jag lär mig mycket känner jag. Med min gamla förgasare förstorade jag de två huvudmunstyckena's area cirka 40%, och det fungerade bra. Inget halsringsbyte alltså. Borde inte originalringarna fungera också i det här fallet? Eller kan olika förgasare bete sig såpass mycket olika?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-04-04 21:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4826
Ort: Sundsvall
Jag tycker att det borde gå bra med originalhalsringarna. De väljer man ju mest efter motorns cylindervolym, med för stora halsringar blir bränslet dåligt finfördelat vid dellast, med dålig bränsleekonomi och höga HC-utsläpp som följd. För små halsringar ger å andra sidan onödigt stort tryckfall vid större gasflöden, och därmed effektförlust.

Om man jämför förgasarspecifikationer för olika årsmodeller av samma motortyp så ser man att många motorer med tvåstegsförgasare fick en mindre halsring i första steget 1976 då strängare avgasbestämmelser infördes. Ytterligare minskning blev det i början av 80-talet då bensinpriset steg kraftigt och låg bränsleförbrukning blev ett viktigt försäljningsargument.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-05 09:54 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Slutsatsen blir väl således i alla fall att åtminstone en halsring ska bytas. Jag har nu 26/26. Misab rekommenderar 25/26. När man ändå ska köpa en, är det då lika bra att köpa en 24:a? Det är en ganska liten motor (1500), och den är inte trimmad i övrigt. Ska man lämna sekundär-ringen på 26? Eller kanske köra 24/25?

Och apropå tomgångsmunstycke, så misstänker jag att det är detsamma som misab kallar långfartsmunstycke. Detta ska jag borra upp från 50 till 60 har jag tänkt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-04-05 11:09 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
olofmogren skrev:
Slutsatsen blir väl således i alla fall att åtminstone en halsring ska bytas. Jag har nu 26/26. Misab rekommenderar 25/26. När man ändå ska köpa en, är det då lika bra att köpa en 24:a? Det är en ganska liten motor (1500), och den är inte trimmad i övrigt. Ska man lämna sekundär-ringen på 26? Eller kanske köra 24/25?


Är dessa ringar dyra eller har de de redan ändå? Om du måste köpa ringar skulle jag ndå prova med större munstycken istället. Jag har en 652 2 cylinder Citroën motor med 34 hkr som haren Solex 26/25 tvåstegsförgasare i orginal, venturierna är 21 resp 26 mm, då verkar 26/26 inte helt fel. Å andra sidan har Citroen GS(A) 1100-1300 motorer Solex tvåstegsförgasare med 19/19 - 20/20 venturi diametrer.

olofmogren skrev:
Och apropå tomgångsmunstycke, så misstänker jag att det är detsamma som misab kallar långfartsmunstycke. Detta ska jag borra upp från 50 till 60 har jag tänkt.


Precis det stämmer, såg nu på http://www.misab.se/dcd.htm en sprängskiss och förklaringar.

/Aryan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-04-07 14:10 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-02-05 15:07
Inlägg: 22
Ort: Göteborg
Ringarna kostar 220kr styck på Misab. Bara 125 på KG Trimning, men då måste man räkna till lite fraktkostnad. (Jag bor i Göteborg och kan hämta grejer från Misab själv). Jag har hört förut att ett vanligt fel när man bestyckar tvåportare är att man gör de två stegen för "lika". Jag tror det lutar åt att jag i alla fall köper en mindre halsring till primärsteget. Jag har ändå redan borrat upp munstyckena till cirka 40% större area jämfört med Misabs rekommendationer (som gäller ringar 25/26 då), och det gav ju inte rillräcklig effekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-10 15:23 
Offline

Blev medlem: tis 06-12-19 21:22
Inlägg: 74
Ort: Stockholm
olofmogren skrev:
Jag har hört förut att ett vanligt fel när man bestyckar tvåportare är att man gör de två stegen för "lika".


Vilken relation är lämplig mellan första och andra steget?
Vad är det som blir fel när de är för lika?

_________________
Volvo 240 -86 B230A Weber 32/36
Volvo V70II 2.0F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-04-10 16:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4826
Ort: Sundsvall
Man brukar vilja bestycka första steget för något mager blandning, för att få bra bränsleekonomi vid delgas. Andra steget bestyckar man för fetare blandning och ordnar fullgasanrikningen på det sättet.
Ett undantag är förstås om förgasaren har något extra anrikningsmunstycke, "econostat" eller liknande, i så fall kan man ju låta huvudmunstycksdelen i andra steget också ge en relativt mager blandning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011