Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-11-05 16:44

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Extra spridare
InläggPostat: tor 22-10-13 16:47 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
Min lösning på kallstarter är en extra spridare i insuget och som kan slås på via knapp i kupen. Bör ju alltså ge 25% mer bränsle.

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra spridare
InläggPostat: tor 22-10-13 19:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Har du gjort det eller är det bara en hypotes? Med ett relä och ett NTC-motstånd och lite till kunde det fungera per automatik. (Det fanns väl några Volvo 240-modeller med en extra kallstartspridare?)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra spridare
InläggPostat: tor 22-10-13 19:50 
Offline

Blev medlem: tis 11-12-20 22:00
Inlägg: 104
LH 2,2 har för mig ha en startspridare i insuget. Får man tag på ett sådant så är det bara plugga in. Eller borra upp.
Jo, ett extra paket motstånd och en vanlig strömbrytare som, förhoppningsvis, klarar strömmen. Jo jag kör med det

_________________
940 med b200(Ltt) . Planad 4,5 mm, ca 1:13 i komp. Ställbar BTR.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Extra spridare
InläggPostat: fre 22-10-14 09:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4825
Ort: Sundsvall
Volvomotorerna med LH-jetronic (åtminstone LH 2.4) är förberedda för att ha separat kallstartventil. Kontaktdonet för kallstartventilen brukar finnas fasttejpat vid kabelstammen under insugningsröret, och någonstans vid torpedväggen finns en byglingsplugg för att tala om för styrdonet om bilen har kallstartventil eller om kallstartanrikningen ska ske med ordinarie spridare. Minns ej i vilket av lägena byglingen ska sitta på plats.
Kallstartventilen skiljer sig från en vanlig spridare genom att den har en fläns med två skruvhål för fastsättningen.

På äldre Bosch-tillverkade insprutningssystem (D, K, KE, L, tidiga LE m fl) finns det alltid en separat kallstartventil, som antingen styrs av en s k termotidgivare eller av en separat utgång på styrdonet. Senare LE och LU fick kallstartanrikning via ordinarie spridare.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011