Jag köpte en fransk (50-tals?) katalytisk bensinvärmare av märket ”Therm’x” liknande denna
https://www.tradera.com/item/2939/317168525/therm-x-portable-safety-heather-varmare-bensin-rodsprit-kartong-instruktionerför att undersöka om den skulle kunna funka på E-85.
Hade hittat även ett brev då tillverkaren i 1931 svarar till en borgmästare i Alsace att deres nya modell 1932 skulle klara 50% etanol i bensinen. Mina experiment med E85 visade att den fungerade bra på E85 också. Normalt startas den med lite sprit som man häller på svampen och tänder på och låter brinna upp, när elden slocknat helt ska den börja fungera och får man ta in den men jag såg att det har funnits elstart tillbehör så jag testade om den inte gick att starta med en värmluftspistol och det fungerade bättre tycker jag.
Den fungera helt utan rörliga delar med en veke som gör att man får mättade bränsleångor under katalysator svampen som i svampen utan låga omsätts till värme + vattenånga och CO2. Det ska enligt tillverkaren inte uppstå någon kolmonoxid eller andra föroreningar.
Det fanns före kriget modeller av samma tillverkare som var tänkta att värma bilmotorer för att starta bilen på vintern, dessa ställdes helt enkelt under bilmotorn och eftersom de inte har någon låga, gnistor eller tillräckligt hetta som skulle kunna antända något verkar det mindre farligt än det låter.
Funderar nu varför det inte finns (eller funnits?) några motorvärmare som använder katalytisk omsätting av bränsle till värme, det borde kunna gå helt tyst, ha helt rena avgaser och kanske lägre elförbrukning än vanliga bränsle drivna värmare.
En tänkbar orsak är kanske den relativ låga värmeeffekten i förhållande till storleken. Min värmare har knappt 700W nominell värmeeffekt på ren bensin och på E85 minskar så klart värmeproduktionen pga lägre energi-innehåll då den inte förbrukar mera bränsle per time. Å andra sidan är 520W fortfarande bättre än vad vanlig eldriven motorvärmare brukar klara.