Etanol.nu
https://etanol.nu/forum/

Extra spridare
https://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=7858
Sida 1 av 1

Författare:  enanders [ tor 22-10-13 16:47 ]
Inläggsrubrik:  Extra spridare

Min lösning på kallstarter är en extra spridare i insuget och som kan slås på via knapp i kupen. Bör ju alltså ge 25% mer bränsle.

Författare:  nyfiken [ tor 22-10-13 19:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Extra spridare

Har du gjort det eller är det bara en hypotes? Med ett relä och ett NTC-motstånd och lite till kunde det fungera per automatik. (Det fanns väl några Volvo 240-modeller med en extra kallstartspridare?)

Författare:  enanders [ tor 22-10-13 19:50 ]
Inläggsrubrik:  Re: Extra spridare

LH 2,2 har för mig ha en startspridare i insuget. Får man tag på ett sådant så är det bara plugga in. Eller borra upp.
Jo, ett extra paket motstånd och en vanlig strömbrytare som, förhoppningsvis, klarar strömmen. Jo jag kör med det

Författare:  torbjorn [ fre 22-10-14 09:42 ]
Inläggsrubrik:  Re: Extra spridare

Volvomotorerna med LH-jetronic (åtminstone LH 2.4) är förberedda för att ha separat kallstartventil. Kontaktdonet för kallstartventilen brukar finnas fasttejpat vid kabelstammen under insugningsröret, och någonstans vid torpedväggen finns en byglingsplugg för att tala om för styrdonet om bilen har kallstartventil eller om kallstartanrikningen ska ske med ordinarie spridare. Minns ej i vilket av lägena byglingen ska sitta på plats.
Kallstartventilen skiljer sig från en vanlig spridare genom att den har en fläns med två skruvhål för fastsättningen.

På äldre Bosch-tillverkade insprutningssystem (D, K, KE, L, tidiga LE m fl) finns det alltid en separat kallstartventil, som antingen styrs av en s k termotidgivare eller av en separat utgång på styrdonet. Senare LE och LU fick kallstartanrikning via ordinarie spridare.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/