Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 24-05-27 00:54

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-08-21 09:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 393411.ece

Fick till slut JG Hemming att börja inse....
Bra länk!:
http://www.dotyenergy.com/Introduction/primer.htm


Citat:
The WindFuels™ Basic Process Explanations.
WindFuels™. Now that is a word you have not heard before. So what are WindFuels™? The concept is really not complicated. We will use energy generated by wind to power processes that will turn waste carbon dioxide into transportation fuels for automobiles like ethanol or gasoline. We can also make fuels like jet fuels and propane. (We are talking mostly about fuels, but the FTS process can also produce ethylene and propylene which are used to make plastics – used in everything from textiles to tables.)

We'll use carbon dioxide from smokestacks because it is simply abundant. Carbon dioxide is being released into the air and contributing to global warming. The smokestacks are a reality. We can cut the total carbon in the air by using the smokestack waste carbon in our WindFuels.

What we are doing is not magic. It is just good chemistry, physics, and engineering. Because we are using the carbon from waste CO2 rather than coal, we have to add a lot of energy from wind. However, when all the processes are properly optimized, the cost of this energy becomes affordable. It is a small price to pay to dramatically reduce greenhouse gases in the atmosphere and provide a limitless supply of clean transportaion fuels.

Fuels like ethanol, gasoline and jet fuel are hydrocarbon fuels. Hydrocarbons and alcohols are chemicals that contain hydrogen (H), carbon (C) and oxygen (O). We will use water (H2O) and the waste (polluting) carbon dioxide (CO2) from power-plant smokestacks to provide the carbon, oxygen, and hydrogen needed to make fuels like ethanol (C2H5OH).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-21 16:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Undrar hur det ser ut med energiutbytet i den processen.

Ändring: Kanske skulle ha läst hela dokumentet. Om jag tolkar det rätt så ligger man med befintlig teknik på 73% för elektrolysen, 85% för att få CO + H2O från CO2 + H2 (RWGS), samt mellan 70-85% för FT processen som gör alkoholer av CO.

Man räknar med att kunna förbättra detta till runt 90% för elektrolysen om man kan ta hand om spillvärmen med 30% effektivitet, 92% för RWGS. Kan man sedan ta hand om 40% av spillvärmen från FT processen så kanske man kan nå närmare 90% även där.

Vad skulle slutsatsen bli då, 0.73*0.85*0.85 =~53% med nuvarande teknik, 0.9*0.92*0.9 = ~75% med framtida förbättringar och om man kan använda spillvärmen från de olika processerna på ett effektivt sätt. Det låter rätt hyfsat ändå om det stämmer, och om jag har räknat rätt för den delen. Även om förstås kan tycka att det är bättre att använda elektriciteten direkt :-)

Sist men inte minst, för att det här ska vara effektivt måste man ta koldioxiden från ex kolkraftverk. Detta betyder alltså att man i slutändan kommer att släppa ut koldioxiden när ex etanolen som producerats från koldioxiden förbränns. Ska man ta CO2 från atmosfären och därmed få ett kretslopp så blir det 40% dyrare men man tror att man inom 30 år ska kunna nå 8%. Å andra sidan finns det förstås biokraftverk och tar man koldioxiden därifrån blir det direkt ett rent kretslopp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Kanske ska lägga till att använda CO2 från kolkraftverk bör leda till en halvering av CO2 utsläppen jämfört med att köra på bensin så helt bortkastat är det förstås inte.

Att det sedan är ett slöseri med energi är en annan femma.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 09:36 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
UNdrar om detta funkar? Sorteras under "för bra för att vara sann", kanske? ;-)

Laban, att ha direkt elkabel är säkert bäst, men det finns massa praktiska problem som ett flytande bränsle löser ganska väl. Energieffektivitet är inte allt. Tycker man borde ställa detta mot bränslecell och väte.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 10:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Jag menade inte nödvändigtvis el till elbilar, laddhybrider utan att ersätta kolkraft, oavsett vad den används till. Precis på samma sätt som att det kanske är bäst att används biogasen i elkraftverk istället för i bilar.

Men visst är det så att energieffektivitet inte är allt. Ska vi lyckas ersätta vårat oljeberoende (globalt) så måste utvecklingen fortsätta även på transportsidan så även om det miljömässigt bästa alternativet är att ersätta kolkraft i nätet med vindkraft så kan det i slutändan vara bättre att använda vissa delar till bränsle.

Och även med en verkningsgrad på 53% för el -> etanol så kommer detta vara långt mycket effektivare arealsmässigt jämfört med biomassa -> etanol. Definitivt miljömässigt också. Jag försökte hitta länken till en insändare på teslablog där en kille hade jämfört odling av majs för etanoltillverkning och jämfört det med ett vindkraftverk som han också hade på sin mark. Om jag inte minns fel så tog det 2 1/2 dygn för vindkraftverket att producera samma mängd energi som man fick ut av majsen på ett år på samma areal som vindkraftverket tog upp ink säkerhetszon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 12:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Laban skrev:
Kanske ska lägga till att använda CO2 från kolkraftverk bör leda till en halvering av CO2 utsläppen jämfört med att köra på bensin så helt bortkastat är det förstås inte.


Det finns även CO2 som inte är av fossil ursprung som man skulle kunna använda som t ex från ett biobränslevärmekraftverk och därmed få bränslet helt CO2 neutralt och oberoende av fossila bränsen. Men i båda fall krävs det inte föärdighutvecklade och troligtvis rätt dyra/energikrävande processor av att fånga upp CO2.

Om man i stället använde CO2 som frikommer vi järningsprocessen vid etanolframställning så kan man få tag på CO2-n gratis. Om jag inte minns fel så släpps t ex agroetanol's CO2 ut i luften och så är det säkert med alla andra etanol (och biogas) fabriker.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 12:24 
Offline

Blev medlem: sön 07-03-11 09:49
Inlägg: 1328
Läste igenom ekonomiska analysen lite slarvigt. Det kom tydligen ut en hel del flytande syre ur processen, och man förutsatte att det skulle finnas konsumenter på nära håll för detta.

Hmm...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-22 17:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
aryan skrev:
Det finns även CO2 som inte är av fossil ursprung som man skulle kunna använda som t ex från ett biobränslevärmekraftverk och därmed få bränslet helt CO2 neutralt och oberoende av fossila bränsen.


Visst, vilket jag också nämnde i min första post.

Citat:
Men i båda fall krävs det inte föärdighutvecklade och troligtvis rätt dyra/energikrävande processor av att fånga upp CO2.


Det lät inte som om det var nåt problem att fånga upp CO2 från kolkraftverk och detsamma måste väl i så fall gälla CO2 från biokraftverk. Att däremot fånga upp den från atmosfären var tydligen lite värre, i artikeln näms en fördyring på 40% för detta, i framtiden tror man sig kunna nå 8%.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011