Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-19 04:12

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 08-09-18 11:47 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
En artikel om etanoldrift och BSR i nya numret.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 21:33 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Den där artikeln gav upphov till vissa funderingar. Det är så förbaskat mycket rykten och halvsanningar som får cirkulera i media obemött. Vad har ni att säga om följande reflektioner:

#1
Citat:
I grunden är det inte svårt att få en bil att gå på etanol, om man inte bryr sig om vilka emissioner man släpper ut. Ska man klara de uppställda gränsvärdena krävs emellertid en hel del jobb. (Rolf Linde/BSR)

Så, i vilken mån är det vi sysslar med miljövidrigt? Vad är det som BSR gör med sin programvara som man missar med exempelvis Flexitune?

#2
BSR skryter gärna (och med visst fog förstås!) om den Volvo 945 som de konverterat med enbart programvara, och som rullat 18000 problemfria mil. Varför vill de inte sälja konverteringssatser till denna bilmodell?

#3
På BSRs hemsida framgår att de ännu inte säljer några certifierade konverteringssatser, och att certifiering kommer att kosta extra. Detta framgår inte alls av artikeln i ViBilägare?

#4
ViBilägare frossar i de tuffa regler som gäller för icke-certifierad konvertering. Hur kommer det sig att någon debatt om dessa reglers relevans inte varit skönjbar vare sig i ViBilägare eller några andra medier?

#5
Enligt ViBilägare ska konverterade bilar genomgå en registreringsbesiktning med följande deltester:
- Tomgångsprov av kolmonoxid
- Motoreffektökning < 5%
- Kontroll att bränsleslangarna tål etanol (?) och att det ej uppstått bränsleläckage.
- (1993 och senare)
Citat:
ett intyg på att avgasreningen klarar reglerna enligt EG 70/220 även på etanol. Det provas på rullande landsväg i ett motortestlaboratorium, där bilen körs enligt den europeiska körcykeln.

Skulle en Flexitunekonvertering klara ett sådant test? Vad skulle registreringsbesiktningen kosta? Vad skulle landsvägstestet kosta och vem kan utföra det? Varför ställer inte ViBilägare dessa frågor?

Synpunkter, någon?


Senast redigerad av mbuhre tor 08-09-25 09:11, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 22:13 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
mbuhre skrev:
#5
- (1993 och senare)
Citat:
ett intyg på att avgasreningen klarar reglerna enligt EG 70/220 även på etanol. Det provas på rullande landsväg i ett motortestlaboratorium, där bilen körs enligt den europeiska körcykeln.



Det där är jag också lite intresserad av. Jag har tyvärr varit för lat att ta reda på fakta, men tror mig förstått att fabriksnya FFV-bilar inte klarar den normen enligt vissa kommentarer här. Men jag kan som sagt ha missförstått, det är därför jag ställer frågan nu.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Lite svar
InläggPostat: tor 08-09-25 12:21 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-15 22:47
Inlägg: 35
Eftersom vi figurerar i frågeställningen kommer jag med lite korta svar

1) Sannolikheten för att Nox (kväveoxid) utsläppen ökar drastiskt med enklare konverteringar är stor. Även utsläpp av kolväten från bensindelen i bränslet (ex E85), (kan) öka när kalibreringen är ofullständig för resp. bränsle. Med rätt kalibrering är ca 95% av HC ren och skär alkohol.

2) Vi har som sagt rätt lång erfarenhet även om bilfabrikanterna gör allt för att konvertering i alla de former skall framstå som farlig.

3) Egentligen inga kommentarer från oss mer än att flera ansökningar är inlämnade till Vägverket

4) och 5) där har de redovisat regelverket i någon snabbversion.

--------
När det gäller det här med biltillverkarna behöver de inte uppvisa emissionsprov på alternativbränslet för att få bilen certifierad.
Detta pga av att regler saknas för ex E85. Detta kommer först i Euro 5 kraven dvs under 2009.
För att få bilen klassad som "miljöbil" och de förmånerna (ex miljöbilspremien, fri parkering och lägre fordonsskatt) skall bilen dock uppvisa för Vägverket att den klarar gällande emissionsnivåer även på alternativbränslet.


Mvh
Rolf


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 21:05 
Offline

Blev medlem: fre 08-05-16 11:27
Inlägg: 84
Ort: Linköping
Jag tackar förstås alldeles extra för svaret från Rolf, hoppas att det går bra med certifieringarna och att det snart kommer många fler konverteringssatser till försäljning (t.ex Volvo 945 :wink: )

Det som upprör mig är den tafatthet som jag tycker journalistkåren uppvisat i att utvärdera politikernas handhavande av frågan om efterkonvertering. Vi har ett miljöbränsle, kanske inte världens bästa men ändå, som enkelt kan användas i den befintliga bilflottan. Det borde vara en sensation, och konvertering borde uppmuntras på alla tänkbara sätt av en samlad politikerkår. Istället urvattnas bestämmelserna till något som gör laglig efterkonvertering praktiskt omöjlig för flertalet bilägare. Att politiker fattar dumma beslut har hänt förut, men att journalistkåren i allmänhet, och en "folklig" motortidning som ViBilägare i synnerhet, förtiger det hela är obegripligt och... ja, oförlåtligt.

Det var framför allt detta jag ville ha en diskussion om. Jag kanske tar i för mycket men käfta emot då :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-09-29 14:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Få journalister har visat sig mogna att behandla hela bränslefrågan.
Det blir mest att man frågar någon expert.
Därav uttrycket: "allt fler"...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011