Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: sön 24-05-19 03:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 18:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Ja den där rapporten ser lovande ut onekligen.
Tyvärr är det inget jag sett stämma.
Kanske just sundiesel är annorlunda än andra BXX varianter.


Sundiesel och kanske syntetisk diesel i allmänhet är något helt annat än ex RME och liknande som väl är vad man brukar benämna som biodiesel.

Citat:
Nån hake finns det onekligen eftersom det går så trögt nu när tom biltillverkarna börjat fylla det i nya bilar.


Fabriker bygger man inte på 2 månader. Det görs ex enorma satsningar på cellulosatetanol i USA men inte finns fabrikerna klara förrän om 2-3 år för det.

Citat:
Ahhh, nu drar jag mig till minnes vad haken är!
Mercedes har i en lång artikel berättat om sundiesel.
Och då konstaterade man just detta, Sundiesel är lovande, men det finns inte kompabilitet med dagens motorer.
Man måste ändra dem.


Jag har inte läst nåt annat än att det ska gå att köra med Sundiesel rakt av i dagens motorer. Däremot så har Sundieseln ett högre cetantal vilket gör att man kan optimera motorerna för Sundieseln och tjäna en del i effektivitet, precis som med etanolen.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 18:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
göinge skrev:
Jag tycker på ett sätt att ovanstående diskussion spårat ur kraftigt eftersom det knappast är ovanstående bränsle(n) Motormännen menar när man förespråkar diesel före Gröna Bilisters val E85.


Frågan är väl vad dom förespråkar i så fall.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 18:40 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
karlmb skrev:
Ahhh, nu drar jag mig till minnes vad haken är!
Mercedes har i en lång artikel berättat om sundiesel.
Och då konstaterade man just detta, Sundiesel är lovande, men det finns inte kompabilitet med dagens motorer.
Man måste ändra dem.



Då stämmer inte detta?
Citat:
can be used without any adjustment to existing infrastructure or engine systems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 18:48 
Offline

Blev medlem: ons 07-05-09 08:43
Inlägg: 486
Ort: Jönköping
Laban skrev:
Fabriker bygger man inte på 2 månader. Det görs ex enorma satsningar på cellulosatetanol i USA men inte finns fabrikerna klara förrän om 2-3 år för det.


Men Chorens fabrik för Sundiesel är såväl byggd som invigd och redan har fått en miljöutmärkelse. Just därför och att VW och Mercedes sägs ha köpt hela årsproduktionen gör att man förväntar sig att höra mera om Sundieseln. Det är något som hävdas vara en väg bort från fossil diesel i det stora diesellandet Tyskland. Tyskland diskuterar knappt annat än hybrider (el+diesel!) och dieslar...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-09-24 20:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 06-12-20 08:22
Inlägg: 3241
Ort: Hässleholm
Laban skrev:
göinge skrev:
Jag tycker på ett sätt att ovanstående diskussion spårat ur kraftigt eftersom det knappast är ovanstående bränsle(n) Motormännen menar när man förespråkar diesel före Gröna Bilisters val E85.


Frågan är väl vad dom förespråkar i så fall.


Fossil diesel. Precis som Robert Collin och Co förespråkar.

_________________
Svara på enkäter och tjäna poäng som kan växlas till rabattkuponger: https://www.ipsosisay.com/sv-se/referra ... 0238038d7c


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 06:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Roger Gustavsson skrev:
Men Chorens fabrik för Sundiesel är såväl byggd som invigd och redan har fått en miljöutmärkelse. Just därför och att VW och Mercedes sägs ha köpt hela årsproduktionen gör att man förväntar sig att höra mera om Sundieseln.


Det är väl en pilotfabrik:

Citat:
Pressure for an investment decision in favour of a larger Sigma plant in 2009
Looking ahead, Tom Blades said: "We have finished one successful phase today, but we still have a long way to go. In the coming months the Beta plant will be commissioned. In parallel we are working on a concept for the first BTL plant on an industrial scale, with an annual output of 270 million litres of biosynthetic fuel, to be built in Schwedt, in Brandenburg. Once the Beta plant has proven its viability, and provided the final decision on investment for Schwedt is made in 2009, production could commence in 2012/2013. But the medium-term legislative industrial policy has to be right for that."


Det här väl i princip i samma läge som man är på när det gäller cellulosaetanol.

Citat:
Det är något som hävdas vara en väg bort från fossil diesel i det stora diesellandet Tyskland. Tyskland diskuterar knappt annat än hybrider (el+diesel!) och dieslar...


Dom pratar rätt mycket elbil också nuförtiden.

Men vitsen med Sundiesel är att den kan blandas i fossil diesel utan justeringar av motorer så det är nog en bättre ide att blanda in all Sundiesel som kan tillverkas i den fossila dieseln. Kanske därför det inte pratas lika mycket om ex Sundiesel i sig. Sen är det en bit bort också. Choren tror ex att man kan nå runt 10% inblandning till 2015:

Citat:
German company CHOREN Industries believes BTL fuels could meet 10 percent of Germany’s transport fuel needs by 2015. Its ‘Carbo-V’ process turns wood and other biomass into ‘SunDiesel’, capturing the attention of major corporations such as Volkswagen and and DaimlerChrysler.


Jag ser annars ingen större vits med att ha speciella pumpar med endast Sundiesel bara för att några få (initiellt) ska känna sig lite mer miljövänliga. Med etanolen är det lite annorlunda pga att dess egenskaper skiljer sig en hel del från bensin.

Å andra sidan så kan förstås Sundiesel pumpar gör att det uppmärksammas mer. Folk ska veta att det finns helt enkelt. Hmm, kanske får revidera föregående åsikt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 09:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Roger Gustavsson skrev:
karlmb skrev:
Ahhh, nu drar jag mig till minnes vad haken är!
Mercedes har i en lång artikel berättat om sundiesel.
Och då konstaterade man just detta, Sundiesel är lovande, men det finns inte kompabilitet med dagens motorer.
Man måste ändra dem.



Då stämmer inte detta?
Citat:
can be used without any adjustment to existing infrastructure or engine systems


Nej!
Man skriver klart och tydligt att dagens motorer inte klarar 100% Sundiesel.
Att spilla i en minimal mängd vid produktion av bilen, en enda gång, är ju ngt annat...
Möjligen kanske det är möjöigt med låginblandning. (min spekulation)
Och då är vi tillbaka på otillräckliga åtgärder i väntan på Godot...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 10:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
karlmb skrev:
Nej!
Man skriver klart och tydligt att dagens motorer inte klarar 100% Sundiesel.


Länk tack.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 11:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tyvärr finns det bara tryckt i Mercedesmagazin...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-09-25 19:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: ons 07-09-19 14:44
Inlägg: 2271
Ort: Luleå
Ok, hur mycket inblandning ska den klara då, 50%, 10% .. ? Och vari ligger problemet ?

Jag har som sagt inte läst nåt annat än att det ska gå att ersätta dagens diesel rakt av.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011