Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite positiva utlåtande
InläggPostat: tor 19-01-17 00:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
I går, tisdag 16 januari 2019 lyssnade jag på radion och programmet Klotet i P1.
Dom pratade om biobränslen. Mest om biodiesel, tallolja och svartlut, men även etanol och metanol nämndes. Dom som uttalade sig sa om orsaken till varför satsningen på etanolen "kom av sig" var mycket EU's agerande då för tio år sedan. Man gav inga långsiktiga skattesatser eller besked därom. Därför ansåg många beslutsfattare det ointressant med etanol, sa man. Men man antydde att det är nu i ett annat läge och kände en positiv anda.
Det påpekades att den svenska etanolen var "bäst i världen". Man avsåg väl framställning och råvaror. Och den etanol som framställs nu konkurrerar inte med någon livsmedelsproduktion. Sverige är det land som ligger främst med att blanda i biobränslen i fossilbränslen, sa man. Ett av namnen som hördes var Svante Axelsson och en representant för ST1, vars namn jag har glömt nu. https://sv.wikipedia.org/wiki/Svante_Axelsson
Det var några andra personer också men då handlade det mest om svartlut.

Länk till SR P1 Klotet: https://sverigesradio.se/vetklotet

Leta upp rätt datum, 2019 01 16. Programmet är 45 minuter långt.

OBS! Jag tar inte någon ställning till om jag tycker det var "Kungsord" som sades i programmet. Men om det stämmer så är det ju bra.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011